NERVOVÁ SOUSTAVA SZŠ A VOŠZ PŘÍBRAM.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Štěpánka Zemenová, 8.kruh
Advertisements

NERVOVÁ SOUSTAVA I. VY_32_INOVACE_E2-17 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Nervová tkáň histologie a embryologie
Nervová tkáň histologie a embryologie
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
BUŇKY A TKÁNĚ V LIDSKÉM TĚLE
NERVOVÁ SOUSTAVA.
NERVOVÁ TKÁŇ OLGA BÜRGEROVÁ.
Nervová soustava.
4. Neuron.
Nervová soustava- úvod
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava Nervová soustava je nadřazená ostatním soustavám
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Centrální nervový systém
Nervová soustava soustava řídící
Nervová soustava a smyslové orgány
Biologie člověka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_335 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Nervová soustava Olga Bürgerová.
Nervová soustava Nervová soustava je nadřazená ostatním soustavám
NERVOVÁ SOUSTAVA SCHÉMATA, OBRÁZKY.
Periferní nervový systém
Stavba a funkční třídění svalové a nervové tkáně
Pohled pod mikroskop ....
MYOLOGIE OLGA BÜRGEROVÁ.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Reflexy.
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Tkáně
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Šíření vzruchu v živém organismu
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Glie. Glie jsou početnější než neurony Neúčastní se –Aktivního vedení nervového vzruchu –Přenosu signálů a zpracování informací Regulují iontové prostředí.
Poznámky k základnímu strukturálnímu uspořádání NS
Mícha.
7. Synapse.
88. Nervová tkáň Funkce: příjem informací z okolí, zpracování, integrace, analýza a přenos = > nervový systém přímo či nepřímo koordinuje všechny funkce.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
3. Stavební elementy nervové soustavy.
Soustava nervová 1. část.
FUNKCE GLIOVÝCH BUNĚK Petr Čechovič 7. kruh, 2.LF
Miikroskopická stavba – uspořádání tkáně
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Nervová soustava člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Fyziologie pro bakaláře
SOMATOLOGIE Mgr. Pavlína Krbcová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Projekt: Moderní výuka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název prezentace (DUMu): Nervová soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NERVOVÁ SOUSTAVA (opakování)
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_TKÁNĚ2_P1-2
Anotace Prezentace slouží k úvodní hodině do tématického celku: nervová soustava Je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ.
Základní škola, Hradec Králové
Tkáň soubor buněk stejného tvaru a funkce Tkáň v lidském těle:
Transkript prezentace:

NERVOVÁ SOUSTAVA SZŠ A VOŠZ PŘÍBRAM

CÍLE: POSAT STAVBU POPSAT FUNKCI

NERVOVÁ BUŇKA - NEURON TĚLO VÝBĚŽKY – DENDRITY AXON, NEURIT BUŇKY VYTVÁŘEJÍ PROSTOROVOU SÍŤ, BUŇKA VZRUCHY DOSTÁVÁ A SAMA JE PŘENÁŠÍ – SYNAPSE,PŘENOS VZRUCHU NA DRUHOU BUŇKU PROBÍHÁ VYLOUČENÍM LÁTKY, KTERÉ ŘÍKÁME MEDIÁTOR DO MEZIBUNĚČNÉ ŠTĚRBINY

RECEPČNÍ ZÓNA A VODIVÝ APARÁT BUŇKY MAJÍ RŮZNÝ TVAR – HVĚZDICOVITÉ, VŘETENOVITÉ NAHROMADĚNÍ NERVOVÝCH BUNĚK UVNITŘ HMOTY CNS = JÁDRO NUCLEUS

NAHROMADĚNÍ BUNĚK MIMO CNS = NERVOVÁ UZLINA GANGLION NISSLOVA SUBSTANCE = ENDOPLAZMATICKÉ RETIKULUM AXONÁLNÍ TRANSPORT –TRANSPORT LÁTEK DO AXONU A K JEHO ZAKONČENÍ/PROTEINY, LIPIDY,GLYKOPROTEINY/

PODRÁŽDĚNÍM NEURONU VZNIKA FYZIKÁLNĚ - CHEMICKÁ ZMĚNA = VZRUCH ŠÍŘÍCÍ SE PO AXONU K JEHO ZAKONČENÍ – SYNAPSI PŘI PODRÁŽDĚNÍ NERVOVÉ BUŇKY SE NA JEJÍ MEMBRÁNĚ ZMĚNÍ PROPUSTNOST IONTŮ = AKČNÍ POTENCIÁL, KTERÝ JE VEDEN AXONEM NA DALŠÍ NEURON,SVAL, ŽLÁZU,

AXON – MŮŽE VYSÍLAT VĚTVE NA SVÉM PRŮBĚHU = KOLATERÁLY DÉLKA AXONŮ AŽ 1M MYELINOVA POCHVA –TVOŘENA GLIOVÝMI BUŇKAMI OLIGODENDROGLIE UVNITŘ CNS MIMO CNS VYTVÁŘEJI MYELINOVOU POCHVU

RANVIERŮV ZÁŘEZ

NEUROGLIE GLIA – TMEL- PODŮRNÁ, NUTRITIVNÍ, OBRANNÉ, FAGOCYTÁRNÍ ASTROCYTY - OCRANNÁ OLIGODENDROCYTY – MYELINOVÉ POCHVY MIKROGLIE – CHOVÁNÍ MAKROFÁGŮ EPENDYM –VYSTÝLAJÍ MOZKOVÉ KOMORY

Vrstva nervových buněk v mozku a míše – tvoří šedou hmotu Koncentrace vláken =nervová dráha - tractus