Výpočet tepla při vypařování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Změny skupenství.
Vypařování.
Var Do kádinky s vodou umístíme teploměr. Vodu budeme zahřívat.
Změny skupenství Druhy látek: A) pevná látka B) kapalná látka
Změny skupenství látek
Var, sublimace a desublimace
Výkon elektrického proudu
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Elektrická práce. Elektrická energie
ZMĚNY SKUPENSTVÍ Pevná látka tuhnutí tání Kapalina Plyn
Měrná tepelná kapacita procvičení © Petr Špína 2011
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Skupenství látek a vnitřní energie
Změny skupenství látek
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
PŘECHODY MEZI SKUPENSTVÍMI
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Var a vypařování 2 příklady z praxe
potřebné ke změně teploty nebo přeměně skupenství látky
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
Aleš Baťha Veronika Kohoutová Etela Kouklíková Monika Vančurová
Jirka Brabenec David Fousek Ondra Holoubek Kamil Chvátal
Teplo Ing. Radek Pavela.
Aneta Brabencová Kristýna Nachtigalová Zuzana Aimová Jiří Dušek
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Kapalnění Do sklenice nalijeme vodu.
Změny skupenství látek
Tání grafy.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK I.
Skupenské změny.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Látky mohou mít tři skupenství:
Tání, tuhnutí a tepelná výměna
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
VI. SKUPENSTVÍ. Víme, že látky se skládají z atomů, molekul nebo iontů. Částice jsou v neustálém pohybu. Jejich kinetická energie je úměrná teplotě. skup.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Změny skupenství látek Autor:
1.3 Jak zjišťujeme vlastnosti látek? Měření.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK II.
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
FYZIKA Změny skupenství.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Voda je jedna z nejdůležitejších látek na Zemi. Převážná část 97% tvoří oceány a moře (slaná voda). jezera a řeky tvoří 3% (sladká voda), a 2% tvoří.
Změny skupenství Zpracovali: Radka Voříšková Petra Rýznarová
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 16.
Měrná tepelná kapacita © Petr Špína 2011 foto
Číslo: VY_32_INOVACE_22_16 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
Vypařování a kapalnění
SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ. = teplo, které přijme pevná látka při přechodu na kapalinu během tání. značka: L t jednotky: J; kJ vzorec: L t = m ∙ l t m = hmotnost.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Var TÉMATICKÝ CELEK: Energie ČÍSLO PROJEKTU:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák pozná podstatu přeměny skupenství kapalného na plynné (vypařování.
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Změny skupenství látek
Tání a tuhnutí - početní úlohy
Změny skupenství.
TÁNÍ A TUHNUTÍ. TÁNÍ A TUHNUTÍ ? Umíš odpovědět 1.Uveď příklady tání a tuhnutí. 2.Tají a tuhnou pevné látky stejně? 3.Na čem závisí tání látky?
Třída 3.A 15. hodina.
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
Třída 3.A 18. hodina.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Výpočet tepla při vypařování + graf vypařování

Př: Vypočítej teplo, které přijme voda o teplotě 100°C, jestliže se přemění na páru o téže teplotě. Hmotnost vody je 200g. m = 200g = 0,2 kg t0 = 100°C Q = ? lv = 2260 kJ/kg Aby se mohla voda přeměnit v páru, musí mít teplotu varu (tv = 100°C)…. má tv  nastane přeměna  Q = Lv = lv . m Q = Lv = lv . m Q = 2260 . 0,2 Q = 452kJ Voda přijme teplo 452kJ.

Př: Led má hmotnost 2kg a teplotu -2°C Př: Led má hmotnost 2kg a teplotu -2°C. Přemění se na vodu a voda pak na páru o teplotě 100°C. Jaké celkové teplo musíme dodat? Probíhá několik dějů: 1. led se musí ohřát z t0 = -2°C na tt = 0°C … Q1 2. tání ledu … Q2 3. Voda se musí ohřát z t0 = 0°C na tv = 100°C … Q3 4. Voda se přeměňuje na páru … Q4 Q = Q1 + Q2 + Q3 + Q4

1. Výpočet tepla spotřebovaného na ohřátí ledu z -2°C na 0°C m = 2kg t0 = -2°C tt = 0°C c = 2,09 Q1 = ? kJ Q1 = m . c . Δt Q1 = 2 . 2,09 . 2 Q1 = 8,36 kJ

2. Výpočet tepla spotřebovaného na tání ledu m = 2 kg lt = 334 Q2 = ? kJ Q2 = Lt = lt . m Q2 = 334 . 2 Q2 = 668 kJ

3. Výpočet tepla spotřebovaného na ohřátí vody z 0°C na 100°C m = 2kg t0 = 0°C tv = 100°C c = 4,2 Q3 = ? kJ Q3 = m . c . Δt Q3 = 2 . 4,2 . 100 Q3 = 840 kJ

4. Výpočet tepla spotřebovaného na přeměnu vody na páru m = 2 kg lv = 2260 Q4 = ? kJ Q4 = Lv = lv . m Q4 = 2260 . 2 Q4 = 4520 kJ

5. Výpočet celkového tepla Q = Q1 + Q2 + Q3 + Q4 Q = 8,36 + 668 + 840 + 4520 Q = 6036,36 kJ

Graf vypařování - závislost teploty na čase Voda má počáteční teplotu 10°C (t0= 10°C) 4 minuty se ohřává na teplotu varu (tv = 100°C) 20 minut se vypařuje t [°C] 40 50 90 80 70 60 10 20 30 100 t [min] změna skupenství (voda se vypařuje) teplota se nemění 100°C dodáváme teplo Lv voda se ohřává z 10°C na 100°C (tv) dodáváme teplo Q1

Př: 2,5 litru vody o teplotě 20°C se ohřeje a přemění na páru o teplotě 100°C. Jaké celkové teplo musíme vodě dodat? Q = 6490 kJ