Spojka třecí kotoučová – diagnostika Střední odborná škola Otrokovice Spojka třecí kotoučová – diagnostika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Cupák Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /2 Autor Ing. Vladimír Cupák Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-OPD/2-ST-1/5 Název DUM Spojka třecí kotoučová – diagnostika Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68-H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Opravárenství a diagnostika pro automechaniky Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: účel spojky, hlavní části třecí spojky, diagnostika závad a opravy spojky Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Spojka třecí kotoučová, lamela, přítlačný kotouč, ložisko, diagnostika závad Datum 31. 8. 2013
Spojka třecí kotoučová – diagnostika Náplň výuky Účel spojky Hlavní části třecí spojky Diagnostika závad spojky Opravy spojky
Spojka třecí kotoučová Účelem spojky je: spojit klikový hřídel motoru se vstupním hřídelem převodovky a tím umožnit přenos točivého momentu z motoru do převodovky, umožnit měkký a plynulý rozjezd vozidla, krátkodobým přerušením přenosu točivého momentu umožnit řazení rychlostních stupňů v převodovce, zabránit přenosu vibrací z motoru do převodovky.
Hlavní části třecí spojky třecí ústrojí přítlačné ústrojí vypínací ústrojí seřizovací ústrojí nosná část Obr. 2: Lamela spojky Obr. 1: Přítlačný kotouč.
Závady spojky Lehké závady jsou to takové závady spojky, které lze opravit aniž by bylo nutno demontovat převodovku od motoru, za účelem demontáže spojky (prasklé lanko, poškozený bowden, zavzdušněné nebo poškozené kapalinové ovládání spojky apod.)
Těžké závady jsou to takové závady spojky, které nelze opravit bez demontáže převodovky od motoru, za účelem demontáže spojky (poškozené vypínací ložisko, poškozený přítlačný kotouč, poškozená lamela apod.) Obr. 3: Ukázka částí spojky z katalogu náhradních dílů
Diagnostika závad spojky diagnostika závad spojky je založena na kontrole funkčnosti spojky za provozu vozidla (řazení rychlostních stupňů, plynulý rozjezd vozidla, jízda do kopce při plném zatížení vozidla apod.) vizuální kontrola se provádí zejména u lehkých závad spojky
Opravy spojky druh a rozsah opravy je stanoven na základě diagnostiky závad opravy lehkých závad (výměna lanka s bowdenem, doplnění brzdové kapaliny a odvzdušnění, výměna hadičky, hlavního válce apod.) opravy těžkých závad (výměna vypínacího ložiska, lamely, přítlačného kotouče apod.)
Kontrolní otázky: Čím může být způsobeno rychlé opotřebení spojkového obložení? Z kterých částí se skládá spojka? Popište rozdíl mezi lehkými a těžkými závadami?
Seznam obrázků: Obr. 1: [vid.31. 8. 2013], dostupné z: http://www.abclinuxu.cz/blog/leos/2011/3/kdy-radite-rychlost/diskuse Obr. 2: [vid.31. 8. 2013], dostupné z: http://www.prvnikozi.cz/nahradni_dily.htm Obr. 3: [vid.31. 8. 2013], dostupné z: http://www.roverland.cz/spojka/pritlacny-talir
Seznam použité literatury: [1] POŠTA, J. a kolektiv, Opravárenství a diagnostika II, Informatorium, Praha, 2002. ISBN: 80-86073-88-2
Děkuji za pozornost