 U řady jmen s kmenem zakončeným skupinou dvou nebo více souhlásek, např. hra, kresba, látka, astra, ondatra, se v G. pl. do skupiny vkládá e: her, kreseb,...“(Cvrček.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CJBB75 1 ZPK CJBB CJBB75 2 Je to, co je skryto ve značce „stupeň“, jediné, co je možné se z korpusu dozvědět o stupňování v češtině ? Pozice.
Advertisements

CJBB75 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
ROD JMENNÝ.
CJBB84 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
CJBB84 1 GAK CJBB CJBB84 2 Využití morfologických vlastností českého slovesa při formulaci dotazu při vyhledávání deverbativ od tvaru od.
Vyhledávání dat podle určených kritérií Máte za úkol vytvořit databázi klientů v bance s jejich osobními údaji, čísly účtů a konečnými zůstatky na těchto.
Vzory podstatných jmen
CJBB75 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
LATINSKÁ SUBSTANTIVA ŘECKÁ SUBSTANTIVA ADJEKTIVA
Matice.
Korpusová lingvistika (4) Základy korpusové statistiky
GAK – CJBB84 čt Vyhledávání v korpusu s/bez použití lemmatizace a morfologických značek Základní vyhledávání v korpusu Obsah:
Relační propojování tabulek. Úvod Tato prezentace má sloužit běžným uživatelům, jak začátníkům, tak i zkušeným uživatelům. Když budete postupovat podle.
Využití subpohledů. Obsah n 1) Co je to pohled? n 2) Co je to subpohled? n 3) Jak vytvořit subpohled? n 4) Příklad.
Podstatná jména rodu ženského
Vítejte při prezentaci některých zajímavých vlastností slovníků Lingea Lexicon. Mezi stránkami můžete přecházet pomocí kláves, myší nebo počkat na automatické.
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU ŽENSKÉHO
Použití dotazu jako zdroje dat pro pohled Iva Kraicigerová, 4Y2.
Zápočtová práce na POPJ Tvorba slovníku a pravidel do PC-Kimmo SLOVESA Vojtěch Holub.
CJBB84 1 GAK – CJBB84 st
PODSTATNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Korpusová lingvistika ( 3 ) Jan Radimský FF JU České Budějovice.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
CJBB CJBB75.
Substantiva 4. a 5. deklinace
Sestavení kombinační logické funkce
CJBB75 1 ZPK CJBB75 středa G
KORPUSY A KVANTITATIVNÍ DATA Úvod do korpusové lingvistiky 11.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Lingvistický software Morfologický analyzátor – AJKA Morfologický analyzátor – AJKA Morfologická databáze – I_PAR Morfologická databáze – I_PAR Desambiguace.
PRAXE V ČESKÉM PROSTŘEDÍ Úvod do korpusové lingvistiky 5.
Základní gramatika latiny
Obecné zásady při práci se substantivy Galénos a Hippokratés na fresce v kryptě katedrály v Anagni, vybudované v roce 1255.
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu ženského
PLIN033_3 Přegenerovávání a podgenerovávání – dva problémy automatické analýzy přirozeného jazyka, konkrétně slovotvorby.
CJBB75 Základy využití korpusu pro praxi st G13.
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_13_ČJ_Podstatná jména_kost Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 4. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Podstatná jména-rod ženský Autor Mgr.
VY_12_INOVACE_ČT4.09/2 Autor: Tereza Zástřešková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 4. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:
Import dat Access (16). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Faktoriál. V matematice je faktoriál č ísla n č íslo, rovnématematice sou č inu všech kladných celých č ísel menších nebokladnýchcelých č ísel rovných.
Úvod do databázových systémů
Korpusový výzkum morfologických alternací v češtině
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Činátlová Číslo
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Digitální učební materiál
Skloňování podstatných jmen
Úvod do latinské jmenné flexe 1. deklinace
CJBB CJBB84.
Staroslověnština Flexe jmen.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
ÚKL CJBB CJBB84.
ZPK CJBB CJBB75.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu ženského
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_28_ČJ4
Bloky – tvorba a vkládání
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
PODSTATNÁ JMÉNA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Soustavy lineárních rovnic
Podstatná jména Substantiva Podstatné jméno Podstatné jméno je ohebný slovní druh, který označuje názvy osob, zvířat, věcí, vlastností a dějů.
Rozložení s nadpisem Podnadpis.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Transkript prezentace:

 U řady jmen s kmenem zakončeným skupinou dvou nebo více souhlásek, např. hra, kresba, látka, astra, ondatra, se v G. pl. do skupiny vkládá e: her, kreseb,...“(Cvrček a kol., MSČ. 2010, s. 172).  Tabulka, která následuje a která si „neklade nároky na úplnost“ a obsahuje bohužel drobné chyby.  Jak lze shromáždit data pro analýzu problému?

 Je třeba vyhledat všechna lemmata substantiv skloňovaných podle vzoru žena taková, že u lemmatu před koncovkou -a předchází alespoň dvě souhlásky. U těchto lemmat pak dále sledujeme tvary genitivu plurálu a snažíme se vypátrat, kdy se mezi dvě souhlásky vkládá e a kdy nikoli.  Upozorníme na některé problémy formalizace (ch, slabikotvorné r, l atd.).

 V menu Korpus zvolíme implicitní atribut tag a do dotazovacího řádku napíšeme dotaz ve formě NNF.* (hledáme všechna feminina)  nastavíme P-filtr  v menu Korpus implicitní atribut lemma a do dotazovacího řádku zapíšeme dotaz ve formě.*a  ponecháme P-filtr a do dotaz. ř. napíšeme.*[bcčdďfghjklmnňprřsštťvzž][bcčdďfghjklmnňprřsštťvzž]a  ponecháme P-filtr  v menu Korpus zvolíme implicitní atribut tag, načež do dotazovacího řádku napíšeme dotaz ve formě NNFP2.* (hledáme všechny tvary genitivu plurálu).

 a) v menu Korpus zvolit implicitní atribut word a do dotazovacího řádku napíšeme dotaz ve formě.*[bcčdďfghjklmnňprřsštťvzž]e[bcčdďfghjklmnňprřsštťvzž]  b) v menu Konkordance zadat Zpět k předchozí a do dotazovacího řádku napíšeme dotaz ve formě.*[bcčdďfghjklmnňprřsštťvzž][bcčdďfghjklmnňprřsštťvzž]  Získáme tak postupně feminina skloňovaná podle vzoru žena, která a) mají v genitivu plurálu alternaci 0/e a b) nemají v genitivu plurálu alternaci 0/e.  V dalších krocích by s ohledem na početná data bylo dobré postupovat po menších celcích. Např. podle finální souhlásky (vybrat pouze lemmata na.*ba,.*ma,.*da,.*ka atd.)

 Je možné tvrdit, že distribuce 0/e je vázána na potřebu usnadnit výslovnost souhláskové skupiny?  Existují nějaké pravidelnosti v distribuci +/- alternace?  Jaký zní genitiv plurálu substantiva Fa (značka deodorantu) ?

 Podívejte se v korpusu na doklady genitivu plurálu substantiva tma a analyzujte je. Podívejte se do slovníků (SSJČ a SSČ).  Alternace e/0 mají též substantiva skloňovaná podlé vzorů píseň a kost.  Vyhledejte v korpusu příklady a popište je.