Střední odborná škola Otrokovice Hybridní pohony Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Eduard Karola Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /3 Autor Ing. Eduard Karola Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Ak-sKV/3-ST-3/9 Název DUM Hybridní pohony Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-55-H/02 Obor vzdělávání Autoklempíř Vyučovací předmět Silniční a kolejová vozidla Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: seznámení s hybridním pohonem a s druhy jednotlivých hybridních pohonů Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Hybridní pohon, sériové uspořádání, paralelní uspořádání, konstrukce THS Datum 21. 7. 2013
Hybridní pohony Osnova: 1. Hybridní pohon – charakteristika 2. Sériové uspořádání 3. Paralelní uspořádání 4. Konstrukce THS
Hybridní pohon – charakteristika Hybridní pohon je mezičlánkem v pohonu automobilu klasickým spalovacím motorem a elektromotorem. Hybridní systémy používají pro pohon dva zdroje: spalovací motor a elektromotor. Výhodou je, že maximálně využívají výhod obou pohonů. Výsledkem je snížení spotřeby a emisí při současném zvýšení dynamiky jízdy.
Sériové uspořádání Jednotlivé hnací části jsou umístěny za sebou. Spalovací motor pohání stejnosměrný generátor, který přes měnič stejnosměrného proudu na střídavý pohaní hnací elektromotor, popř. dobíjí akumulátor. Velkou nevýhodou je nutnost použití vícenásobné přeměny energie a tím i nižší mechanická účinnost mezi spalovacím motorem a hnací nápravou vozidla.
Paralelní uspořádání Toto uspořádání využívá k pohonu kol oba zdroje energie. Elektromotor pracuje ve dvou režimech. Motorický chod – (otáčky nižší než synchronní ) jako hnací jednotka. Generátorový chod – (otáčky vyšší než synchronní) jako zdroj energie pro dobíjení akumulátoru. Současným zapnutím obou zdrojů je možno při nízkých otáčkách spalovacího motoru zvýšit hnací sílu. V kombinovaném provozu zůstává zapnut spalovací motor. Při velkém zrychlení se přidává elektromotor.
Schéma pohonů Obr. 1: Uspořádání hybridních pohonů
Konstrukce THS II Vpředu je napříč uložená pohonná jednotka, kde jsou v řadě vedle sebe: zážehový čtyřválec, tlumič záběru, generátor, řetězové kolo redukčního převodu, planetová rozdělovací převodovka, elektromotor a hydraulické čerpadlo. Činnost systému je řízena elektronickou řídící jednotkou.
Obr. 2: Jízdní režimu systému THS II
Kontrolní otázky 1. Co je hybridní pohon? 2. Vysvětli sériové uspořádání. 3. Vysvětli paralelní uspořádání.
Seznam obrázků: Obr. 1: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3. Motory. Uspořádání hybridních pohonů, Nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 42, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 2: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3. Motory. Jízdní režimy systému THS II, Uspořádání hybridních pohonů, Nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 42, ISBN 978-80-87143-15-5
Seznam použité literatury: [1] Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3. Motory. Nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, ISBN 978-80-87143-15-5