Holocaust Vnímáme minulost? Mezioborový výukový projekt

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafické programy Zoner: využití na ZŠ
Advertisements

Interpretační cvičení Historický seminář 4. ročník gymnázia
Židé za 2.světové války….
Anna Franková Anna Franková byla židovská dívka, která formou deníku zaznamenávala osudy vlastní rodiny, pronásledované za 2. světové války nacisty. Narodila.
Koncept praxí a stáží1 MODEL PRAXÍ A STÁŽÍ Úvodní setkání pro studenty magisterského stupně.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Zapojení Pedagogické fakulty MU do činnosti Evropské agentury pro podporu speciálního vzdělávání Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Čtvrtek Středozemní moře & historie holocaustu v českých zemích.
DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: interaktivní VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Dějepis
NÁZEV: PROTEKTORÁT ČECHY A MORAVA
Kdo mohl být nepřítelem nacistů? Proti komu mohli nacisté vystupovat?
Integrace na druhou PPP FM - Terapeutické techniky – školní rok 2010/2011 Od začátku září 2010 probíhalo ve Frýdku-Místku vzdělávání a odborná metodická.
Autor:Mgr. Jana Šlancarová Zpracováno: Ročník (obor)3., K/81 – Gymnázium K/41 – Gymnázium Tematická oblast Multikulturní výchova.
Holocaust českých Židů a Romů
HOLOCAUST Dějepis Radim Liška 6.A.
Holocaust Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Dobešová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Popis projektu Termín realizace projektu: březen 2010 Cílová skupina: Žáci 4. a 5. tříd Použitý titul: Dahl, Roald: Matylda. Vyd. 1. Praha : Knižní klub,
Studijní informační zdroje (a jak se k nim dostat) Pro předmět Jazykový projev (2014/15) připravila Eva Cerniňáková Jabok - Vyšší odborná škola sociálně.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Sametová revoluce VY_32_INOVACE_2B17.
Co to je holocaust Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_2B16 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Rok 1968.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI
Příprava na výkon povolání
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_D9_10 Sada DŮMDějepis 9 Předmět Dějepis Název materiáluHolocaust Anotace Prezentace vysvětluje pojem holocaust.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Terezín Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1.
ICT – 2 – 3 – 39 Poslech - Bedřich Smetana - Má vlast - Vltava
Úvod do dějepisu. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Šárka Nová a Lenka Petráková
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
Arnošt Lustig Jan Drda Ota Pavel 9. ročník.
Antisemitismus historické předpoklady. Možná periodizace Nábožensky orientovaný antisemitismus Antisemitismus 19.století 20. století – šoa Antisemitismus.
Terezín.
LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI. genocida = vyvražďování celých národů za druhé světové války se to týkalo hlavně Židů a Romů ze strany nacistů.
Publikování prostorových dat na Internetu (prezentace pro VLE Dílna) Ing. Jan Růžička Institut geoinformatiky VŠB-TU Ostrava, HGF tř. 17.listopadu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
ZÁPIS STUDENTŮ VŠTE ČERVENEC 2015 TÁBOR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Holocaust Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Březen 2012 Předmět: Dějepis Cílová skupina: 9. ročník.
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Arnošt Lustig „Život není to, co chceme, ale to, co máme a vydržíme.“
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Iveta Kohoutová Název: VY_32_INOVACE_2A_12_Druhá světová válka Téma: Vlastivěda Datum tvorby:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_V_LIDSKEM_SPOLECENSTVI_11.
VY_32_INOVACE_Lul_II_01 Úvod do problematiky holocaustu Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI ZA II.SVĚTOVÉ VÁLKY.  genocida= systematické a cílené vyvražďování celých národů: Romové, Židé, národy Pobaltí(= vraždili je.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
KALIGRAMY Tematická oblast
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
1. Vyhledej na internetu loga různých firem, zhodnoť je a porovnej
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_DĚJEPIS
DENÍK Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín
2. světová válka Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_15_Česká historie.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření září 2012 Ročník
Postavení Židů v Evropě 4
PORUŠOVÁNÍ LIDSKÝCH PRÁV
OSVĚTIM.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

Holocaust Vnímáme minulost? Mezioborový výukový projekt Lucie Pištěková OV/VV 5. ročník

Koncept projektu 1. Holocaust 2. Holocaust – zvolené téma 3. Umělecko vzdělávací cíl 4. Cílová skupina 5. Délka projektu 6. Vyjadřovací prostředky 7. Projekt – jednotlivé části: 1. část: Zvuk – poslech příběhu 2. část: Slovo, obraz, zvuk – dramatické vyjádření pocitu 3. část: Slovo, obraz, zvuk – dramatizace 4. část: Výtvarné ztvárnění příběhu – práce s internetovými zdroji 5. část: Závěrečná modlitba – mystika minulého 8. Prezentace činnosti 9. Hodnocení projektu 10. Dokumentační fotografie

Holocaust - pronásledování a genocida Židů, Romů a dalších skupin, jež nacisté považovali za méněcenné - patří k nejhrůznějším zkušenostem celých lidských dějin. A to nejen počtem zavražděných, ale též metodou vyhlazování, které bylo organizováno státem za využití rozsáhlého byrokratického aparátu a moderních technických prostředků. Milióny mužů, žen a dětí byly bezcitně zavražděny ve jménu ideologie, jež hlásala nadřazenost tzv. "germánské rasy".

Co to byl holocaust? Pojem holocaust označuje zavraždění přibližně šesti miliónů Židů nacisty a jejich spolupachateli. V době od napadení Sovětského svazu nacistickým Německem v létě 1941 do konce války v Evropě v květnu 1945 nacisté a jejich spolupachatelé usilovali o zavraždění každého Žida, který žil na území pod jejich nadvládou. Nacistická diskriminace Židů začala však již s Hitlerovým nástupem k moci v lednu 1933, a proto mnoho historiků považuje právě tuto událost za začátek holocaustu. Židé nebyli jedinou obětí Hitlerova režimu, ale byli jedinou skupinou, kterou chtěli nacisté úplně vyhladit.

Holocaust – zvolené téma Jako téma mého mezioborového projektu jsem si zvolila holocaust a problematiku řešení konečné židovské otázky. Proč? Mojí studijní kombinací je občanská a výtvarná výchova.V rámci občanské výchovy se zajímám o různé výukové portály, které nabízejí výukové projekty. Velmi mne oslovil portál nabízející témata týkající se židovství a holocaustu. Proto jsem pro tvorbu výukového projektu zvolila téma, které čerpá ze skutečnosti, minulosti a lidské tragédie. Toto téma není nikterak veselé, ba naopak, je velmi citové a smutné, ale bohužel patří k našim dějinám. Neměli bychom tuto část dějin přehlížet, měli bychom se učit z chyb minulých a vědět o všem, co se stalo. Tento projekt by měl sloužit k poznání, prožití, pochopení a k debatě mezi studenty. Tento projekt by se měl stát skutečným prožitkem pro všechny. Doufám, že nikoho nenechá klidným, a alespoň vzbudí malý zájem a pozornost.

Umělecko vzdělávací cíl Hlavním cílem mého projektu je prožitek. Pochopení a zamyšlení se nad problémem – Vnímáme minulost? Můj projekt je vázán na Rámcový vzdělávací program. Je propojen s oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Umění a kultura. S výukovým projektem jsou propojena následující průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní a Mediální výchova.

Cílová skupina Studenti ve věku 14 až 20 let 8., 9. třída základní školy Studenti gymnázia a střední školy Třída, skupina 10 až 30 studentů

Délka projektu Projekt je vhodné rozložit do 5 až 6 bloků. Jeden blok je složen ze 2 až 4 vyučovacích hodin. Délka projektu je zhruba jeden až dva měsíce. Jde o projekt dlouhodobý, který může být rozvržen i do několika měsíců.

Vyjadřovací prostředky Tvůrčí psaní, práce se slovem Dramatizace příběhu a slova Happening – společné vyjádření pocitů Kresba, malba a linoryt Fotografie Zvukový a obrazový záznam Prezentační panely

Dokumentační fotografie

Projekt - Holocaust Jednotlivé části

ZVUK – poslech příběhu 1. část projektu Odkazy na poslech www.ceskyrozhlas.cz → rádio česko→ příběhy 20.století ( Štefánie Lorándová, Anite Franková) Studenti si v průběhu poslechu zapisují slova, která je zaujmou. Snaží se slova zapisovat jinak, netradičně. Využívají prostor papíru, tvrdost tužky, samotný význam slova. Snaží se zachytit pocity, které právě vnímají a cítí. Zapsaná slova každý přečte. Ostatní poslouchají, jak druzí vnímají příběh a slova, která si zapsali. Studenti se pokusí vybrat slova, o kterých si myslí, že se vyskytují nejčastěji, např. (lidskost, pomoc, smrt, válka, utrpení, bezmoc…). Zapíší si je na zvláštní papír, při čtení se snaží chápat význam slova, nebo několik významů, též mohou pracovat se zvukomalbou slova. Společně diskutují o významu slov. Studenti se ve skupinkách pokusí z vybraných slov vymyslet báseň, příběh, ale i větu, která vyjadřuje, co v danou chvíli cítí. Prezentace básně, příběhu – prezentace může být na konci bloku, nebo další hodinu.

SLOVO, OBRAZ, ZVUK Dramatické vyjádření pocitu 2. část projektu Přečtení příběhů a básní. Studenti své výtvory prezentují ve skupinkách. Snaží se zachytit stávající náladu a pocity. Vyjádření může být slovem, gesty, tancem, pohybem… Nakonec se mohou zapojit všichni studenti a výrazovým tancem či pohybem vyjádřit co cítí. Vzniká ucelený nový motiv.

SLOVO, OBRAZ, ZVUK Dramatizace 3. část projektu Slovo – obraz : práce s videokamerou Pomocí jednoho slova a jeho opakování se studenti snaží zaznamenat svoje pocity. Filmové úseky jsou krátké (zhruba 1 minuta). Též důležitý je pohyb a gesta, která při tom zažívají.

SLOVO, OBRAZ, ZVUK Dramatizace 3. část projektu Slovo – zvuk : zvukový záznam na diktafon Zachycení hlasu, nálady, chvění, síly, klidu a srozumitelnosti mluveného slova. Práce s jedním slovem, jeho významem nebo jeho zvukomalbou. Důraz je kladen na jedno vybrané slovo.

SLOVO, OBRAZ, ZVUK Výtvarné vyjádření pocitu – slova 3. část projektu Pomocí kresby, malby a linorytu se studenti opět snaží vyjádřit svůj pocit. Mohou zobrazit situaci, kterou vnímají, nebo se mohou zaměřit na samotné slovo, které je zaujalo a vyjádřit jeho význam, jak jej sami chápou.

Výtvarné ztvárnění „příběhu“ Prezentační panely Práce s internetovými zdroji 4. část projektu Studenti mají k dispozici následující zdroje: www.neztratitviru.net ( osobní příběhy) www.mujnet.cz www.aisis.cz www.pamatnik-terezin.cz (vzdělávání) www.wintonfilm.cz www.koncentracni-tabory.estranky.cz http://www.holocaust.cz http://www.jewishmuseum.cz   (stránky Židovského muzea v Praze) http://www.terezinstudies.cz   (stránky Institutu Terezínské iniciativy) http://www.siscr.cz/terezin (stránky Památníku Terezín) http://www.yad-vashem.org.il  (stránky památníku Jad Vašem v Izraeli) http://www.holocaust.about.com   (vše o holocaustu: fakta, literatura, odkazy, fotografie atd.) http://www.wiesenthal.com   (stánky Centra Simona Wiesenthala v Los Angeles) http://www.ushmm.com    (stránky United States Holocaust Memorial Museum ve Washingtonu) http://www.us-israel.org/jsource/holo.html

http://catalog.socialstudies.com/c/@ZCR3LRdNHCYhs/Pages.html http://www.remember.org/guide/index.html    http://www.terezinmusic.org/      http://www.holocaust-history.org/      http://www.holocaust-trc.org/      http://library.thinkquest.org/12663/ http://www.nizkor.org       http://www.annefrank.nl   (muzeum Anny Frankové)         http://www.oup.co.uk/jnls/list/holgen     (časopis Holocaust and Genocide Studies) http://www.adl.org       http://www.uni-duisburg.de/FB1/JStudien/judaica.htm   (stránka univerzity Duisburg: Židovská studia) http://www.osvetim.valka.cz www.annefrankguide.net www.ceskyrozhlas.cz ( ->rádio česko ->příběhy 20. století) www.hrdinove.cz ( hlasy hrdinů ) Další zdroje: Deník Anne Frankové, Tatjana Šišková, ed.: Výchova k toleranci a proti rasismu, Lauren Hollidayová: Holocaust a válka očima dětí, Helena Epsteinová: Děti holocaustu, Bedřich Fritta, Ivan Klíma: O chlapci, který se nestal číslem

Výtvarné ztvárnění příběhu Práce s internetovými zdroji 4 Výtvarné ztvárnění příběhu Práce s internetovými zdroji 4. část projektu Příprava prezentačního panelu. Studenti si vyberou motiv svého příběhu, který budou prezentovat. K dispozici mají výběr z internetových a jiných zdrojů. Požadavky: povinné informace (informační text, data) výtvarné a grafické ztvárnění dokumentace – fotografie, obrázky

Názorná ukázka panelu

Závěrečná modlitba – mystika minulého 5. část projektu Symbolické poděkování a zapálení svíčky, jako vzpomínka za oběti holocaustu.

Toto poděkování by se mohlo odehrát někde v „čisté“ přírodě. Studenti si mohou vyrobit oltář a poděkování u něj uskutečnit. Symbolika kladení svíček kolem oltáře či obětního místa. Průvod s lampióny – symbol cesty, která někam směřuje. Symbolizuje pochopení a úctu. Posílání zapálených svíček po vodě. Každý student může při zapálení svíčky vyřknout svoji modlitbu, slovo nebo větu. Zapálení svíček u svých panelů – vernisáž v budově školy.

Prezentace činnosti Velká výstava v prostorách školy – informační panely. Zahájení – vernisáž – „modlitba“ za oběti holocaustu. Postupné zapalování svíček, předávání světla. Výstava fotografií dokumentující průběh projektu.

Hodnocení projektu Jednotlivé části projektu by měly vždy být ukončeny zpětnou vazbou, tedy především diskuzí. Pokud by studentům bylo něco nepříjemné, jakákoliv činnost, prezentaci a výstup raději neprovádět. Toto téma je velmi citlivé a někomu může činit obtíže. V průběhu projektu je nutné hovořit se studenty o všem, co je zajímá. Tento projekt je velmi náročný na přípravu a délka trvání může být libovolně přizpůsobena možnostem skupiny.

Toto téma je velmi náročné a patří mezi témata, které není snadné učit, navíc si myslím, že zasluhuje velkou pozornost, žáci by měli mít o holocaustu povědomí a měli by vědět, co se v minulosti událo a jak byla řešena konečná otázka židů. V tomto projektu mají studenti možnost slyšet audiovizuální příběhy pamětníků, kteří zažili genocidu a hrůzy války. Mají možnost o problému diskutovat, zabývat se problematikou holocaustu a sami s tímto tématem pracovat. Na základě práce se zdroji a literaturou vytvářejí prezentační panely, kde poukazují na svůj vybraný příběh nebo na problém, který si vybrali. Studenti mají možnost uvědomit si, jaké hrůzy a skutečnosti se za války udály. Navíc mají možnost o problému diskutovat. Toto téma by mělo být především řešeno diskusní formou.

Použité zdroje Deník Anne Frankové. Státní nakladatelství dětské knihy. Praha, 1966. Epsteinová, Helena. Děti holocaustu. Praha: Volvox Globator, 1994. Hollidayová, Laurel. Holocaust a válka očima dětí (Utajené deníky).Praha: Prostor, 1997. Šišková, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998 Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno, 2006. www.ceskyrozhlas.cz www.annefrankguide.net www.neztratitviru.net www.jewishmuseum.cz www.wintonfilm.cz www.pamatnik-terezin.cz www.koncentracni-tabory.estranky.cz