Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: čtvrtý, čtyřleté studium.
POHYBY MOŘSKÉ VODY 6. třída Mgr. Jakub Karásek
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTA ZNEČIŠTĚNÍ HYDROSFÉRY
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
AUSTRÁLIE A OCEÁNIE 7. třída Mgr. Jakub Karásek
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Grafické formáty Autor: Mgr. Petr Vanický.
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Savci – řád: chobotnatci
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06_ZT_TK_1 Ročník: I. Technické kreslení Vzdělávací oblast: Odborné.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Pří_171_Rozmanitost přírody_Kapr Autor: Mgr. Eliška Galíková
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ STŘEDNÍ EVROPA SLOVENSKO A ČESKO.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 21. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Z_088_Politická mapa dnešního světa světa _Státní hranice
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 30. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 25. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Sekty Novák.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 31. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Delfín obecný.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Pří_179_Rozmanitost přírody _ Srnec obecný Autor: Mgr. Eliška Galíková
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3B_04
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Pří_084_Rozmanitost přírody_ Pavouci Autor: Mgr. Marie Boučková
LITOSFÉRA vznik a vývoj kontinentů
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název : VY_32_inovace_16 - PŘ – PODNEBNÉ PÁSY – TROPICKÝ PÁS
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
HRABAVÍ.
RYBY MOŘSKÉ RYBY.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola T. G
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
Transkript prezentace:

Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Základy ekologie Téma: EKOLOGIE XV. (tuňák obecný – ohrožení průmyslovým námořním rybolovem) Metodický list/Anotace: Žáci pochopí mechanismy působení nadměrného lovu na populace tuňáků. Seznámí se s historií jejich lovu a postupnými změnami populační hustoty. Zamyslí se nad etickými kontexty i prognózou zdrojů potravin pro lidstvo. Zdroje: uvedeny na konci prezentace III/2 VY_32_INOVACE_515

TUŇÁK OBECNÝ OHROŽENÍ PRŮMYSLOVÝM NÁMOŘNÍM RYBOLOVEM RNDr. Rostislav Herrmann

OHROŽENÍ PRŮMYSLOVÝM NÁMOŘNÍM RYBOLOVEM Tuňák obecný (tuňák modroploutvý) – běžná délka kolem 2 metrů, hmotnost kolem 500kg. Má rychlý metabolismus a zvýšenou teplotu těla (některé okrsky těla mohou mít teplotu až o 21 stupňů Celsia vyšší, než okolní voda). Je rozšířen v tropických, subtropických a mírných vodách celého světa. Také ve Středozemním moři a Černém moři. Živí se menšími rybami, které loví často i ve velkých hloubkách.

Obrázek = oblast přirozeného rozšíření tuňáka obecného. Např. v oblasti Středozemního moře se ale v důsledku intenzivního lovu ocitl na pokraji vyhubení. Mezi zeměmi EU nedodržují stanovené kvóty pro lov zejména Francie a Itálie. Celosvětově lobuje proti restrikcím především Japonsko, značně také Libye. V červnu 2010 přijala Evropská komise zákaz lov tuňáků ve východním Atlantiku a středozemním moři na jednu sezónu. Cílem bylo posílení velikosti populací.

OHROŽENÍ PRŮMYSLOVÝM NÁMOŘNÍM RYBOLOVEM Tuňák obecný Kromě lovu je rovněž uměle chován – zejména poblíž Japonska Ze syrového masa se připravuje japonské jídlo suši. Právě v Japonsku končí 80 % vylovené populace tichomořského tuňáka obecného. Jen v Japonsku se ročně zkonzumuje až tun masa tuňáků. Jde o výnosný obchod – např. v lednu 2011 byl v Tokiu prodán 342 kg vážící jedinec v přepočtu za 7,4 milonu korun. Kvůli obrovské poptávce se rybáři snaží překračovat stanovené limity. I rekreační rybáři často žádají o komerční licence a pak prodávají své úlovky s velkým ziskem. Umělé chovy znamenají rovněž ekologický problém –Ohrožují volně žijící populace masovým odlovem mladých, pohlavně nedospělých ryb pro chovy (nedochází k přirozené reprodukci) –Na 1 kg přírůstku tuňáka je potřebné zkrmit asi 20 kg drobnějších ryb, které se loví na volném moři V případě chovu na farmách jsou ryby mj. omezeny v pohybu – přirozeně ale migrují. K reprodukci se stimulují pomocí hormonů. Jaký bude dlouhodobě vliv na kvalitu masa se neví. Masově je tuňák obecný konzumován také v Evropě a Spojených státech

Vedle tuňáka obecného jsou loveny i další druhy rodu tuňák Celkové množství ulovených tuňáků v jednotlivých oceánech porovnává graf (miliony tun za rok) Ekologové varují, že pro obnovení populací tuňáků patrně nestačí omezení jejich lovu, ale je potřebné lov celosvětově na několik let zastavit.

Zamyslete se a diskutujte nad možnými východisky vedoucími ke zlepšení současné situace. Vyhledejte na webu další informace – pokud možno co nejnovější. Situace se rychle mění, podobně i legislativa. Tokijský trh s rybami

LITERATURA Tuňák. In: Greenpeace Česká republika [online]. [cit ]. Dostupné z: e-vola-SOS/Co-nici-morsky-svet/Chov-ryb- akvakultura/Tunak/ Tuňák obecný. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: _obecn%C3%BD Tuňák. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: thynnus-thunnus-alalunga.html AquaMaps for Thunnus thynnus (All suitable habitat). In: Encyclopedia of Life [online]. [cit ]. Dostupné z: Tuňák nám mizí před očima. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: Obřího tuňáka vydražili v Japonsku na sem a půl milionu korun. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: tunaka-vydrazili-v-japonsku-za-sedm-a-pul- milionu-korun-1in- /rybareni.aspx?c=A110105_143009_rybareni_bm a A DORLING KINDERSLEY BOOK. Zvíře: Obrazová encyklopedie živočichů všech kontinentů. 1. vyd. Praha: Euromedia Group, 2002, 624 s. ISBN GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. 1. vyd. Praha: Academia, ROČEK, Zbyněk. Historie obratlovců. 1. vyd. Praha: Academia, ISBN WWW ZDROJE