Martina Lakomá Tereza Wzientková Radek Zapletal E-government Martina Lakomá Tereza Wzientková Radek Zapletal
E-government Modernizace veřejné správy pomocí informačních a komunikačních technologií. Ulehčení styku občana s veřejnou správou. Zlepšení komunikace uvnitř veřejné správy. Levnější, rychlejší a efektivnější úřady.
Historie elektronizace VS 1/4 Cesta k rozvoji VS v ČR zahájena už po roce 1990. Proces poznamenán chybějícími znalostmi a informacemi. Od počátku 90. let si některé okresní úřady budovaly vlastní IS ovšem s vlastními programy, což komplikovalo vzájemnou výměnu dat.
Historie elektronizace VS 2/4 V roce 1995 Výstavba státního informačního systému ČR. Působnost Ministerstva Hospodářství, které bylo v roce 1996 zrušeno. Dosavadní situace, kdy si každý rezort vytvářel své vlastní IS, se nezměnila.
Historie elektronizace VS 3/4 Dokument Státní informační politika chválen v roce 1999. Dokument Koncepce budování informačních systémů veřejné správy. Ministerstvo informatiky Portál veřejné správy (říjen 2003). Problematická místa e-governmentu: nízká dostupnost internetu a schopnost práce s ním, nedostatečné vybavení.
Historie elektronizace VS 4/4 Inicitiva eEurope Akční plán eEurope 2005 eGovernment. Převedení systému e-government do praxe v ČR: bývalý ministr vnitra Ivan Langer (ve funkci 2006-2009). Vznik projektů CzechPOINT, datové schránky.
Legislativa k e-governmentu Primární je zákon 300/2008 Sb. často zvaný ,,Zákon o eGovernmentu“. Návrh toho zákona schválen v únoru 2008, platnost od července 2009. Zákon o základních registrech schválen v únoru 2009, platnost od července 2010.
Současný stav e-governmentu v ČR Czech POINT = asistované místo výkonu veřejné správy, bude nadále rozšiřován o další služby. KIVS (Komunikační infrastruktura veřejné správy). Datové schránky. Čtyři základní registry = soubor dat a údajů, ze kterých celá VS čerpá informace.
Čtyři základní registry Registr obyvatelstva, registr osob, registr územní identifikace, adres a nemovitostí, registr práv a povinností. + Digitální mapa veřejné správy.
Neznámé výrazy vám osvětlí slovník nejčastěji používaných pojmů ve veřejné správě: http://svs.institutpraha.cz/.
Základní registry veřejné správy Centrální uložení dat Automatická výměna údajů mezi úřady Bez nutnosti ověřování Občan nemusí vypisovat stále stejné údaje Registr obyvatel, práv a povinností, osob, územní identifikace adres a nemovitostí
Datové schránky Elektronické doručování úředních dokumentů Rovnost elektronických dokumentů s listinnými (elektronický podpis) „Email se zaručenou identitou, doručením“ Povinné pro OVM a PO, dobrovolné u FO
Czech POINT Český Podací Ověřovací a Informační Národní terminál Univerzální kontaktní místo veřejné správy Obecní úřady, pobočky České pošty, notáři (celkem 6341 míst)
Služby Czech POINTu Výpisy: katastr nemovitostí, obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík, rejstřík trestů, insolvenční rejstřík, bodové ohodnocení řidiče a další Autorizovaná konverze dokumentů Úřední ověření listin a podpisů Informace o průběhu správních řízení Některé možno objednat přes eShop
Budoucnost eGovermentu Czech POINT v domácím PC eIdentita
Ukázka Datových schránek Zřízení na Czech POINTu (3 prac. dny) www.mojedatovaschranka.cz Nefungují na běžném PC (školy, kavárny) Nutná instalace speciálního doplňku
Uchování doručených zpráv Automatické smazání po 90 dnech Problém uložení ve vlastním PC Autorizovaná konverze (30 Kč / stránka) Datový trezor České pošty: 100 zpráv = 1 200 Kč 500 zpráv = 5 400 Kč (ročně, bez DPH) 5 000 zpráv = 48 000 Kč
Výhody 1/4 urychlení a zjednodušení komunikace mezi orgány VS a občany či podnikatelskými subjekty posiluje demokratizaci VS a její funkci služby společnosti iniciace v procesu re-engineering(změny v organizaci a řízení VS) úspora času i peněz formuláře dostupné na internetu
Výhody 2/4 úřad funguje 7 dní v týdnu, 24 hodin denně nástroj k zajišťování transparentnosti (lepší přístup k informacím lepší kontrola činnosti orgánů veřejné moci – korupce, protekce, nehospodárné nakládání s veř. prostředky,…) omezení přímého kontaktu občanů a úředníků (proti úplatkům)
Výhody 3/4 ochota občanů angažovat se ve věcí veřejných (elektronická média – sledování zasedání zastupitelstva, ankety, diskusní fóra, průzkumy, uvažuje se o VOLBÁCH) omezení přímého kontaktu občanů a úředníků (proti úplatkům) úřad funguje 7 dní v týdnu, 24 hodin denně
Výhody 4/4 méně papírování uspořádané databáze – snadné vyhledávání lepší komunikace uvnitř státního aparátu - data, údaje a informace se předávají mezi jednotlivými stupni VS (rychle, spolehlivě, velká kvanta) úspora personálu (moderní informační technologie)
Nevýhody velké vstupní investice méně anonymní (ztráta identity, ovládání lidí tím, kdo disponuje informacemi) napadení či poškození elektronicky vedených informačních systémů únik dat je těžko zjistitelný
Závěr snaha o zefektivnění a zpříjemnění výkonu veřejné moci z hlediska účastníků, ale i státu poskytnutí lidem či jakýmkoli subjektům soukromého práva větší komfort při jednání se státem a jeho orgány služba občanům = zákazníkům
Zdroje informací Oficiální stránky ministerstva vnitra www.mvcr.cz Stránky www.ITBIz.cz MATES, Pavel; SMEJKAL, Vladimír. E-government v českém právu. Praha : Linde Praha, a.s., 2006. 244 s. ISBN 80-7201-64-8.
Děkujeme za pozornost.