Jaroslav Formánek, M-TVT-ZŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Žaneta Hrubá Jana Dušková
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
Lineární rovnice se dvěma neznámými
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Ekvivalentní úprava rovnic
Mgr. Šimon Chládek ZŠ Křížanská 80
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Lineární rovnice s jednou neznámou Autor: Vladislava Hurajová.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Řešení lineárních rovnic o jedné neznámé
Název Rovnice s neznámou ve jmenovateli Předmět, ročník
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Nerovnice s neznámou pod odmocninou
UŽITÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ ROVNICE S NEZNÁMOU VE JMENOVATELI
Lineární rovnice – 2. část
Lineární rovnice Lineární rovnice s jednou neznámou máj vzorec
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
Lineární rovnice Řešit rovnici znamená určit neznámou. Při řešení rce se snažíme neznámou dostat na jednu stranu a všechno ostatní na stranu druhou.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Elektronická učebnice - II
ROVNICE KOŘENY ROVNICE EKVIVALENTNÍ ÚPRAVY
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Ekvivalentní úpravy rovnic
R OVNICE A NEROVNICE Základní poznatky o rovnicích VY_32_INOVACE_M1r0101 Mgr. Jakub Němec.
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.07 Lineární rovnice Anotace: Žák si osvojuje řešení lineárních rovnic pomocí ekvivalentních úprav včetně zkoušky. Řeší lineární.
Matematika 8.ročník ZŠ L i n e á r n í r o v n i c e I. Creation IP&RK.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice VY_32_INOVACE_M1r0102 Mgr. Jakub Němec.
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Lineární rovnice Řešené úlohy.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Jednoduché rovnice, užití druhé ekvivalentní úpravy
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice se zlomky podrobný postup na konkrétním příkladu.
Rovnice s neznámou ve jmenovateli 2. Řešení jednoduchých rovnic s neznámou ve jmenovateli Autor: Mgr. Vladimíra Trnková, ZŠ Lhenice.
4.3 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli Mgr. Petra Toboříková.
Nerovnice Ekvivalentní úpravy.
3. LINEÁRNÍ ROVNICE A NEROVNICE
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Řešení lineárních rovnic
Ekvivalentní úpravy rovnic
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Úvod do algebry (řešení jednoduchých rovnic)‏
Matematika 8.ročník ZŠ L i n e á r n í r o v n i c e I. Creation IP&RK.
Úvod do algebry (řešení jednoduchých rovnic)
I. Podmínky existence výrazu
Ekvivalentní úpravy rovnic
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Úvod do algebry (řešení jednoduchých rovnic)
Rovnice - úvod ÚHLŮ.
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 1..
Ekvivalentní úpravy rovnice
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Transkript prezentace:

Jaroslav Formánek, M-TVT-ZŠ Didaktika Matematiky Rovnice s neznámou ve jmenovateli Jaroslav Formánek, M-TVT-ZŠ

Řešení rovnic s neznámou ve jmenovateli: !!!Zapamatujte si!!! Než začneme rovnici řešit, je potřeba určit podmínky, kdy má rovnice smysl Výraz, udaný zlomkem (tyto rovnice mají alespoň na jedné straně zlomek) má smysl, pokud není hodnota jmenovatele „0“ Rovnice je určena výrazy na levé a pravé straně a má smysl, když tyto výrazy mají smysl Je-li ve jmenovateli pouze proměnná x, nesmí se x rovnat nule, je-li ve jmenovateli více čísel, nesmí se x rovnat číslu, které po dosazení za x určí hodnotu 0 (výraz by neměl smysl)

Ukažme si příklad: Není ale výsledek něčím zajímavý? Zkontrolovali jste, která čísla nemohou být kořeny rovnice??? V tomto případě právě číslo 3 nemůže být výsledek, protože po jeho dosazení za proměnnou, hodnota jmenovatele bude „0“

U rovnic však spočtení výsledku není úplný závěr příkladu… Proto musíme ještě výsledek ověřit takzvanou zkouškou, která potvrdí rovnost obou stran rovnice Zkouška se zapisuje tak, že nejprve opíšeme levou stranu rovnice, za proměnnou dosadíme výsledek a spočteme. Totéž uděláme s pravou stranou a pokud obě strany vyšly stejně, proměnná byla spočítána správně! PŘÍKLAD JE HOTOVÝ 

Ekvivalentní úprava Jelikož rovnice je na pravé straně „Stejně velká“ jako na levé, pokud obě strany vynásobíme nebo vydělíme stejným číslem, nebo pokud k oběma stranám připočteme či odečteme stejné číslo, hodnota rovnice se nezmění = na výsledek to nebude mít vliv, vyjde stejný!!! Zkuste vlastními slovy vysvětlit, co je to ekvivalentní úprava… Jako nápovědu můžete použít předchozí příklad

Procvičovací příklady:

Procvičovací příklady:

Slovní úloha

Slovní úloha - dořešení

Úlohy na společnou práci: Co když si ale budou stavební skupiny, zahradnické firmy, zedníci nebo podobně překážet??? V takovýchto úlohách o společné práci předpokládáme, že každá skupina má svůj úsek práce, je dostatečně vybavená a její výkonnost je stejná, jako kdyby pracovala sama. Když nebude pro všechny dost nářadí a strojů?

Matematika…? Rozhodně není všechno a ani z ní nemusíte všechno znát, ale je dobré mít malé základy  Ať se Vám všechno daří… Jaroslav Formánek M-TVT 2.11.2004, 22:15