Dialogové systémy Reflektují v maximální míře požadavek na snadné ovládání počítačových systémů Rozšiřují možnosti využívání počítačových systémů i pro.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Advertisements

Pozdravy + osobní údajej e
NEPŘÍMÁ ŘEČ Vypracovala: Mgr.Silvie Reitharová
Úvod do umělé inteligence
Umělá inteligence. Prvotní výzkum zpracovávání informace byl zaměřen na: a) počítačové simulace b) optimální metody řešení problémů.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Systémy pro podporu managementu 2
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 04Číslo.
Reported speech – nepřímá řeč Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Reported speech Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_AJ1G Ročník: I. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA1_02
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Introductions 06B2 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníŘíjen.
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Suggestions VY_22_INOVACE_34 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Syrovátková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Nový obor - počítače v medicíně a biologii  Proč je management informací ústřední otázkou v biomedicínském výzkumu.
Test z Angličtiny 9. ročník. 1. Vyber slovo stejného významu ke slovu difficult? A, Clever B, Amusing C, Silent D, Hard E, Inexpensive.
Test pro 9.ročník Autorem materiálu, pokud není uvdeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Dialogové systémy Reflektují v maximální míře požadavek na snadné ovládání počítačových systémů Rozšiřují možnosti využívání počítačových systémů i pro.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_ INOVACE_17_Vazba „going to“ AUTOR: Bc. Petra Baťová ROČNÍK, DATUM:
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ3E Ročník: II. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Umělá inteligence Robin Horniak. Definice Umělá inteligence (Artificial Intelligence), zkráceně UI (AI) věda, která se zabývá tím, jak přinutit stroje.
EVERYDAY LIFE SITUATIONS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-23-Počasí Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-16-Praha Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Radim Kříž Text messages Text messages are short written messages between mobile phones. Text messaging is sometimes called SMS (short messaging service).
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ3E Ročník: II. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_166 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Eleonora Klasová PředmětAnglický.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. František Jahnátek Název materiálu:
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_174.ANJ.12 Reported speech – Nepřímá řeč v AJ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_9 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_AJK451 Jméno autora:Mgr. Soňa Nekvindová Třída/ročník4. ročník.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_171.ANJ.12 Základy telefonování v angličtině.
Humanitární aplikace informatiky Jaromír Plhák. Organizace hodin Jedno vybrané téma. Obecné informace k danému tématu studenti představí vlastní.
GE - Vyšší kvalita výuky
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Výukový materiál VY_22_INOVACE_10_ Warming up – langage game
Název projektu: Moderní škola Číslo klíčové aktivity: III/2 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Vráž, okres Beroun Autor: Zuzana Měchurová Název.
Telephoning and Texting
Present simple and present continuous
FAMILY.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Do you want to be a Millionaire?
Název vzdělávacího materiálu
TaHoma 2.0 – Connected Living
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Přítomný čas prostý a průběhový.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Anglický jazyk – cvičení na podporu konverzace
WH-QUESTIONS.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
VY_22_INOVACE_22.AJ.7 V OBCHODĚ (Shops) Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Translation 03/02 Žiješ se svou rodinou? Do you live with your family?
Transkript prezentace:

Dialogové systémy Reflektují v maximální míře požadavek na snadné ovládání počítačových systémů Rozšiřují možnosti využívání počítačových systémů i pro nezkušené a hendikepované uživatele Usnadňují pronikání IT do rozvojových zemí

Principy DS Komunikace mluvenou řečí Multilingualita Inteligentní dialogové strategie Adaptace na uživatele Schopnost učit se a přizpůsobovat Zohledňují osobnost a emoce uživatele

Výhody DS komunikace mluvenou řečí je tradiční a pro člověka nejpřirozenější způsob komunikace; volná komunikace, snadné ovládání eliminace chyb, vzniklých porušením pravidel komunikace v klasických komunikačních modulech

AI, Turingův test, konverzační programy (Chatterbots) 1950 Alan Turing "Computing Machinery and Intelligence " – Turingův test Joseph Weizenbaum ELIZA1966 PARRY (1972) ….

Eliza ELIZA (1966) autor J. Weizenbaum Program se pokoušel imitovat psychoterapeuta člověk s počítačem komunikoval prostřednictvím textového vstupu/výstupu, komunikace však probíhala v přirozeném jazyce (v angličtině).

Chatterbots Simulační konverzační systémy Výrazně vyžívají pattern-matching Techniky a zdroje odvozené z empirického přístupu k NLP (rozsáhlé korpusy, heuritiky …)

Turingův test, Loebnerova cena 2K – 3K pro nejlepší chatterbot (od r. 1990) 100K – Turing test Turingův test = námitky relevance embodied AI - Prog. jazyk AI ML (ML=MarkUp Language)

Př.: Loebnerova cena 2011 Autor: Bruce Wilcox Chatbot: Rosette (20 let, žije v San Francisku, …)

Rosette My name is Ed. What is your name? My name is Rosette. Which is larger, an ant or an anteater? Anteater is bigger. What month of the year is it? June What is my name? You are Ed. Dave is older than Steve but Steve is older than Jane. Who is youngest, Steve or Jane? Jane is youngest. What day will it be tomorrow? The day after today.

Rosette – dialog 1 You: hello i am tiberius Rosette: Greetings. You: how are you? Rosette: Pretty good, thanks. How are you? You: not good Rosette: Not is such a negative word. My name is Rosette. What is your name? You: still tiberius Rosette: Nice to meet you, still. You: i'm not still. i'm still tiberius. Rosette: Nice to meet you, not still. You: you got me wrong. i'm not still and also not not still. i am tiberius. Rosette: OK. You: so what is my name?

Rosette: Your name is Marco. You: no it is not Rosette: Nice to meet you, not. May I call you not? You: no! Rosette: No? So, what do you do for a living? You: i am tiberius! Rosette: Is this a state you have been in for a long time? You: no! tiberius is my name! Rosette: Calm down. Do you live around here? You: what's my name? Rosette: Your name is not. You: no it's not. my name is tiberius. Rosette: Nice to meet you, Tiberius.

Rosette – dialog 2 Rosette: Hi. How are you today? You: Terrible. The doctor said I'll die in 3 days. Rosette: Excellent.

Expertní systémy Expertní systémy (DENDRAL, INTERNIST a další), pracují s reprezentacemi znalostí expertů. Diagnostický expertní systém MYCIN, vyvinutý pod vedením E. Shortliffa. Systém integroval reprezentace znalostí infekčních nemocí ve formě faktů a inferenčních pravidel. Testování systému potvrdilo shodu expertů se systémem zhruba ve třech čtvrtinách případů.

Zpětná vazba v DS Zajišťuje kontrolu uživatele nad zadávanými údaji a zvyšuje robustnost dialogových systémů Snižuje riziko chyb a nedorozumění

Sumarizující zpětná vazba (summarizing feedback) U: [během dialogu zadá informace] S: [v momentě, kdy informace vytváří souhrnný celek, tyto informace souhrnně rekapituluje]

Grafická podpora dialogu v přirozené řeči – Talking Heads, konverzační avatar (multimodální syntéza řeči)

Holger (Center for Speech Technology, Sweden)

August

Olga

Hry

Modely DS a řízení dialogu

Modely DS Konečně-stavový model Model na bázi rámců Model na bázi agentů

Konečně-stavový model DS Struktura je representována konečným automatem (konečným orientovaným grafem) s případným využitím proměnných, Příp. dialogové strategie jsou representovány pomocí Mealyho automatu Push-down automaty Turingovy stroje HMM …

Model na bázi rámců V rámci jednoho “stavu” systém vyplňuje příslušný „formulář“ = rámec. Sloty, tj. políčka formuláře, mohou být vyplňovány v různém pořadí – smíšená iniciativa.

Model na bázi agentů Využívání metod AI “Agenti” mohou vlastní model chování a mohou reagovat na osobnost a emoce uživatele a učit se.

Komunikace Interface pro mobilní telefony Multilinguální podpora telefonní sítě Inteligentní počítačové telefonní ústředny

Doprava Informace a zajišťování jízdenek a letenek Letadlové, letištní, lodní a vlakové DS

Zdravotnictví První pomoc při diagnostice problémů DS pro pacienty Podpora dokumentace Vyhledávací systémy

Asistivní technologie Nevidomí Hluchoněmí Mentálně postižení..jinak postižení DS pro podporu programování

DS pro IT Operační systémy počítačů, handheldů a speciálních zařízení DS pro programování DS pro vývoj DS

DS pro vědecký výzkum Knihovní DS Vyhledávání referencí a citací Inferenční a verifikační systémy pro exaktní obory

Asistivní technologie Nevidomí Hluchoněmí Mentálně postižení..jinak postižení DS pro podporu programování

Právní obory Vyhledávací a dotazovací systémy Právní expertní systémy

Vojenství DS pro podporu velení DS pro simulaci vojenských operací DS pro komunikaci v extrémních situacích

Banky, burzy, peněznictví DS pro bankovní operace DS pro burzovní operace Poradní systémy

A další … Inteligentní byt (prostor) Podpora sportu DS proti závislostem Obchodní DS Podpora obchodích politických jednání …. A mnoho dalších možností