Nejmenší spol. násobek, největší spol. dělitel prověrka Zadání písemky – verze pro tisk
Oddělení A – 1. příklad a) n (12; 18) = 2 . 2 . 3 . 3 = 36 12 = 4 . 3 = 2 . 2 . 3 18 = 2 . 9 = 2 . 3 . 3 b) n (48; 60) = 2 . 3 . 2 . 2 . 2 . 5 = 240 48 = 6 . 8 = 2 . 3 . 2 . 2 . 2 60 = 6 . 10 = 2 . 3 . 2 . 5
Oddělení A – 1. příklad c) D (150; 105) = 3 . 5 = 15 150 = 10 . 15 = 2 . 5 . 3 . 5 105 = 5 . 21 = 5 . 3 . 7 b) D (198; 144) = 2 . 3 . 3 = 18 198 = 9 . 22 = 3 . 3 . 2 . 11 144 = 12 . 12 = 2 . 2 . 3 . 2 . 2 . 3
Oddělení A – 2. příklad V hodině tělesné výchovy žáci nastupovali do trojstupů, čtyřstupů a osmistupů, vždy jeden zbýval. Kolik žáků cvičilo? 3-stupy n (3; 4; 8) = 3 . 2 . 2 . 2 = 24 4-stupy 3 8-stupy 4 = 2 . 2 1 zbývá (je navíc) 8 = 2 . 2 . 2 24 + 1 = 25 žáků Cvičilo 25 žáků.
Oddělení B – 1. příklad a) n (30; 45) = 2 . 3 . 5 . 3 = 90 30 = 10 . 3 = 2 . 5 . 3 45 = 9 . 5 = 3 . 3 . 5 b) n (36; 27) = 2 . 3 . 3 . 2 . 3 = 108 36 = 6 . 6 = 2 . 3 . 3 . 2 27 = 3 . 9 = 3 . 3 . 3
Oddělení B – 1. příklad c) D (102; 170) = 2 . 17 = 34 102 = 2 . 51 = 2 . 3 . 17 170 = 10 . 17 = 2 . 5 . 17 b) D (132; 168) = 2 . 2 . 3 = 12 132 = 4 . 33 = 2 . 2 . 3 . 11 168 = 4 . 42 = 2 . 2 . 6 . 7 = 2 . 2 . 3 . 7
Oddělení B – 2. příklad Na dětském táboře děti nastupovaly do čtyřřadů, pětiřadů a osmiřadů, vždy však v poslední řadě jedno dítě chybělo. Kolik dětí bylo na táboře? 4-řady n (3; 4; 8) = 2 . 2 . 2 . 5 = 40 5-řady 4 = 2 . 2 8-řady 5 1 chybí 8 = 2 . 2 . 2 40 - 1 = 39 dětí Na táboře bylo 39 dětí.