1 Soudcovy intuice JUDr. Tomáš Sobek, Ph.D. KPT PrF MU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„NAŠE CESTA K VLASTNÍMU HODNOCENÍ“ Základní umělecká škola J.B.Foerstera JIČÍN.
Advertisements

Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Interpretace práva.
3. Co jsou to hodnoty? významný termín používaný zvláště v etice 20. století axiologie – disciplína zkoumající hodnoty hlavní představitelé: Max Scheler,
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Předmět a prameny pracovního práva
Metodologie historického výzkumu volného času
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Politologie jako věda Politika moc
Žalobceobhájce. Právník je obecné označení člověka, který získal vysokoškolské právnické vzdělání. Nejčastěji je to absolvent právnické fakulty, magisterského.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Sociální konstruktivismus
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Environmentální Vzdělávání a výchova.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
6. Je dobro dáno povinností?
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
OSOBNOST.
O povaze právní interpretace
Obecně  Dělí se na objektivní a subjektivní  Objektivní – politické ekonomické demografické urbanizační ekologické Subjektivní –sociální skupina, znalost.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Osobní prodej OSPRO/ S7 Jednotlivé fáze obchodního jednání.
Psychologie II Sociální psychologie
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
Metaetika Shrnutí.
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Úmysl zákonodárce – autorita práva
Komunikace a prezentace KOPRD
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Chyby při vnímání druhých lidí
Environmentální etika uvedení do problému. Před samotnou environmentální etikou Jak absolvovat kurz a získat potřebné kredity? Jak absolvovat kurz a získat.
PATOLOGICKÉ ROZHODČÍ DOLOŽKY I ČÁST. DĚLENÍ A) mohou způsobit přímo neplatnost doložky B) působí spíše problémy v zahájení či postupu v řízení.
Tvorba vnitřních předpisů zaměstnavatele
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Sociologické směry v právním myšlení.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Základy sociální psychologie
Česká společnost a její vztah k zajišťování bezpečnosti a ozbrojeným silám PhDr. Libor Frank, Ph.D. Vedoucí Oddělení bezpečnostních studií a analýz Centrum.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Právo jako normativní systém, základní pojmy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
1 Přístup jednotlivce k Ústavnímu soudu PVP
KONZULTACE ČÍSLO 2 NĚKOLIK POZNÁMEK KE SPOTŘEBITELSKÉMU ROZHODČÍMU ŘÍZENÍ 1.
ZÁKLADNÍ DISPOZIČNÍ PRINCIPY NAVRHOVÁNÍ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Právní norma a právní předpis Doc. JUDr. Jan Kysela, Ph.D.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Jsem chlapec – čím budu? DŮLEŽITÁ POVOLÁNÍ. Kdo jsem? – co ke své práci potřebuji Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Institut ochránce práv dětí
ADR a rozhodčí řízení Přednáška 4 VŠFS 2016.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Intuitivní rozhodování
1. Současný legislativní stav
Prameny Práva pp.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Prameny Práva pp.
soudci, advokáti, notáři, exekutoři, státní zastupitelství, Policie ČR
Základy práva I 1. přednáška
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

1 Soudcovy intuice JUDr. Tomáš Sobek, Ph.D. KPT PrF MU

2 Historický kontext První třetina 20. století Německo – škola volného práva USA – americký právní realismus -kritika (akademického i soudcovského) formalismu -problém neúplnosti a neurčitosti formálního práva -živé právo vs. právo v oficiálních textech -subjektivní prvky soudního rozhodování

3 Dvě otázky Vzhledem k soudnímu rozhodování rozlišujeme dvě základní otázky: -normativní otázku, jak by soudci měli rozhodovat své případy, tedy co je správným způsobem rozhodování -deskriptivní otázku, jak soudci ve skutečnosti rozhodují své případy. Američtí realisté chtěli zkoumat soudcovské rozhodování z pozic empirické vědy, soustředili se na „sociologickou platnost“ práva.

4 Roscoe Pound Roscoe Pound (1870–1964), děkan Harvard Law School (1916–1936), přírodovědec a zakladatel sociologické jurisprudence. -propagoval sociologický (jakožto „skutečně“ vědecký) přístup k právu. -kritizoval tzv. mechanickou jurisprudenci – dogmatický, formálně-technický přístup, založený na rigidních schématech dedukce z apriorně přijatých koncepcí -rozlišoval -law in books: pravidla, která podle oficiální teorie práva regulují vztahy lidí (= formální prameny práva); -law in action: pravidla, která vztahy mezi lidmi v právní praxi skutečně regulují „Školy musí učit pravidla, podle kterých soudci rozhodují případy. Nesmí učit jiné právo než to, které je uznáno a vynucováno soudy.“

5 Karl Llewellyn Karl Llewellyn (1893–1962). To, co bylo tradičně chápáno jako právní pravidla, byla jen „papírová“ pravidla, „skutečná pravidla“ ztělesňují to, co soudci skutečně dělají. Jestliže jsou intuice významné pro soudní rozhodování, pak je intuitivní odhad významný i pro strategická rozhodnutí advokáta. „Klient Vás platí za to, že Váš intuitivní odhad  hunch  bude správný. Ano, zaplatí Vám i tehdy, když bude špatný. Ale jen jednou.“ Llewellyn svým studentům říkal: „Potřebujete více případů, více případů, více a více a více.“ Přitom není důležité si pamatovat veškeré jejich detaily, důležité je adaptovat svoje myšlení na soudcovské myšlení.

6 Benjamin Cardozo Benjamin Cardozo (1870–1938) -Soudce je člověk jako každý jiný. -Myšlení soudce je ovlivňováno psychickými silami, které jsou z velké části podvědomé. „Hluboko v podvědomí jsou další síly, přitažlivé a odpudivé, slabosti a předsudky, celý komplex instinktů, emocí, zvyků a zakořeněných přesvědčení, které utvářejí člověka, ať už je stranou sporu, nebo soudcem.“ -Soudce se nemůže zcela odstřihnout od svých emocí a od své osobní povahy. „Můžeme se snažit vidět věci objektivně, jak chceme. Ale nikdy je nemůžeme vidět jinýma očima než svýma vlastníma.“

7 Joseph Hutcheson Soudce Joseph Hutcheson (1879–1973) -Původně měl za to, že právní myšlení je logickým myšlením s exaktně vymezenými právními kategoriemi a že osobní pocity soudce jsou něčím nevědeckým, co do právního myšlení nepatří. -Nakonec dospěl k názoru, že aplikace práva primárně nespočívá v logickém odvození, ale že soudci jsou k rozhodnutí vedeni svým citem pro věc a vytříbenou intuicí. „Soudce ve skutečnosti rozhoduje svým cítěním a nikoli posouzením; tušením a nikoli racionálním úsudkem.“ „Když je případ těžký nebo zamotaný … proberu všechny materiály, které mám k dispozici, náležitě o nich přemýšlím, nechám rozehrát svoji imaginaci, rozebírám příčinu, čekám na pocit, tušení [the hunch], intuitivní záblesk porozumění, který zažehne jiskru spojující otázku a rozhodnutí, tím se prosvětlí cesta v místě, které je pro soudce nejtemnější.“

8 Jerome Frank Jerome Frank (1889–1957) -dominance závěru argumentu nad jeho premisami -advokát potřebuje takový závěr argumentace, který vyhovuje jeho klientovi -Soudce si nejdřív vytvoří intuitivně názor o výroku svého rozhodnutí, teprve pak domýšlí důvody -Intuice jsou formovány právními, politickými, ekonomickými a morálními postoji soudce, jeho výchovou, vzděláním, charakterem a tak dále. „Když soudce dospěje ke své intuici, nemá hezky oddělená svá přesvědčení jako ‚fakty‘ od svého rozhodnutí jako ‚práva‘. Jeho obecná intuice je spíše nedílná a smíšená. Ovlivňuje jeho výrok o faktech, a to jak pro veřejnost, tak i pro něj samotného.“

9 Richard Posner Intuice často fungují na tom principu, že případy zdánlivě nové jsou subtilním způsobem analogické tomu, s čím jsme se už setkali, co už jsme někdy museli řešit. Čím zkušenější soudce, tím víc se spoléhá na své vlastní intuice a méně na ad hoc konstrukce, které mu předkládají advokáti. „Intuice hraje významnou roli v soudním, ale i ve většině jiných rozhodování. Schopnost intuice umožňuje soudci, podnikateli, ale i vojenskému veliteli, aby udělal rychlé rozhodnutí bez vědomého zvažování a srovnávání kladů a záporů s ohledem na možné směry jednání. Nejlépe bude jí rozumět tak, že je to schopnost sáhnout do podvědomé zásobárny poznání, které člověk získal vzděláním a zvláště pak svými osobními zkušenostmi (které v praxi vedou až k automatismu).“

10 Děkuji za pozornost Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.