Matematické metody optimalizace Tomáš Vaníček Katedra inženýrské informatiky Stavební fakulta ČVUT Thákurova 7, Praha 6 Dejvice, b407

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafové algoritmy.
Advertisements

LOGISTICKÉ SYSTÉMY 14/15.
NEJKRATŠÍ CESTY MEZI VŠEMI UZLY
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 6/14.
Diskrétní matematika Opakování - příklady.
Aplikace teorie grafů Základní pojmy teorie grafů
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Teorie grafů – zadání řešení.
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Prezentace zadání a řešení Teorie.
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Úvod do teorie grafů.
Koncepce rozvoje a řízení vědy a výzkumu
Statické systémy.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ
ADT Strom.
FORMALIZACE PROJEKTU DO SÍŤOVÉHO GRAFU
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 7/14.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 8/14.
Matematické metody v ekonomice a řízení II
Řešení dynamických problémů s podmínkami Pavel Surynek Univerzita Karlova v Praze Matematicko-fyzikální fakulta.
Teorie ICT.
SWI072 Algoritmy komprese dat1 Algoritmy komprese dat Statistické metody komprese dat a Shannon-Fanův kód.
TI 7.1 NEJKRATŠÍ CESTY Nejkratší cesty - kap. 6. TI 7.2 Nejkratší cesty z jednoho uzlu Seznámíme se s následujícími pojmy: w-vzdálenost (vzdálenost na.
ORIENTOVANÉ GRAFY V této části se seznámíme s následujícími pojmy:
Základní teorie grafů a její aplikace
Algoritmy vyhledávání a řazení
Stromy.
Další typy dopravních problémů
Univerzita Karlova Matematicko-fyzikální fakulta Lukáš Jirovský Teorie grafů – prezentace Bc. Práce Vedoucí práce: RNDr. Pavla Pavlíková, Ph.D.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Grafové pojmy Projekt učitelé.
VLASTNOSTI GRAFŮ Vlastnosti grafů - kap. 3.
Ing. Renáta Schneiderová Heralová, Ph.D.
Markovovské řetězce. Andrej Andrejevič Markov
Teorie grafů.
Formální modely výpočtu Tomáš Vaníček Katedra inženýrské informatiky Stavební fakulta ČVUT Thákurova 7, Praha 6 Dejvice, b407
KIV/PRO Cvičení Nejkratší cesta Vstup – N měst – Mezi některými dvojicemi měst vedou obousměrné silnice, zadány délky cest Výstup – Nejkratší.
hledání zlepšující cesty
Barvení grafů Platónská tělesa
Průměr Maximum Minimum
Posloupnosti – základní pojmy Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Projektové plánování.
Tomáš Vambera. Přístroje  Mobilní telefony  Přenosné počítače (Pda)  GPS Přístroje.
Kanonické indexování vrcholů molekulového grafu Molekulový graf: G = (V, E, L, ,  ) Indexování vrcholů molekulového grafu G: bijekce  : V  I I je indexová.
Plánování trajektorie pro bezpilotní letoun za účelem sledování pozemních objektů pomocí inerciálně stabilizované kamerové platformy Michal Kreč Vedoucí.
Zpracoval :Ing. Petr Dlask, Ph.D. Pracoviště :Katedra Ekonomiky a řízení stavebnictví ČVUT v Praze Adresa :Thákurova 7, Praha 6, Dejvice Optimalizace.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_08A16 AutorRNDr. Marcela Kepáková Období vytvořeníŘíjen.
Geografické informační systémy Tomáš Vaníček Stavební fakulta ČVUT Thákurova 7, Praha 6 Dejvice, B407
Vstup: Úplný graf G=(V,E), ohodnocení hran d:E → R + Výstup: Nejkratší Hamiltonovská cesta HC v grafu G Najdi minimální kostru K grafu G Pokud K neobsahuje.
Les, stromy a kostry Kružnice: sled, který začíná a končí ve stejném vrcholu, ostatní vrcholy jsou různé Souvislý graf: mezi každými dvěma vrcholy existuje.
Jednotky délky Miroslava Maňásková. 1 ABCD 446 cm500 dm4,6 m50 cm 30,46 km0,5 km390 dm39 mm NAJDI DVOJICE 246 dm500 mm50 m460 mm 1390 cm460 m500 m3,9.
Informační systém podniku
Systémy. Definice systému Systém je množina navzájem souvisejících prvků a vztahů mezi nimi.
Informační systém podniku Tomáš Vaníček Stavební fakulta ČVUT Thákurova 7, Praha Dejvice, B407
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
Jak je to s izomorfismem
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Domečkologie Projekt učitelé.
Hledání silně souvislý komponent Silně souvislá komponenta orientovaného grafu G= (V,E) je maximální množina uzlů UV taková že ∀ u,v ∈ V : u je dosažitelné.
NEJKRATŠÍ CESTY Nejkratší cesty - kap. 6.
STROMY A KOSTRY Stromy a kostry - odst. 3.2.
Znázornění dopravní sítě grafem a kostra grafu Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Překladače 5. Syntaktická analýza
Maximální propustnost rovinné dopravní sítě
MINIMÁLNÍ KOSTRA V GRAFU
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PROLOG strategie vyhodnocení dotazu
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ
Rozdíl a součet třetích mocnin
Výpočetní složitost algoritmů
Toky v sítích.
Vyjmenuj okresní města Jihočeského kraje VY_32_INOVACE_05
Prakticky identické postupy:
Transkript prezentace:

Matematické metody optimalizace Tomáš Vaníček Katedra inženýrské informatiky Stavební fakulta ČVUT Thákurova 7, Praha 6 Dejvice, b407

Hledání nejkratší cesty Praha Plzeň ČB Strakonice Zdice Písek Tábor Protivín Číčenice Volary Lenora

Přes Budějovice je to 250 km Praha Plzeň ČB Strakonice Zdice Písek Tábor Protivín Číčenice Volary Lenora

Přes Plzeň jen 240 km Praha Plzeň ČB Strakonice Zdice Písek Tábor Protivín Číčenice Volary Lenora

Takhle je to jen 235 km Praha Plzeň ČB Strakonice Zdice Písek Tábor Protivín Číčenice Volary Lenora

Je to už opravdu nejkratší cesta? Těch možných cest je docela dost Chce to nějaký systém, jak je prozkoumat

Dijskrův algoritmus Praha 0 Plzeň ČB Strakonice Zdice Písek Tábor Protivín Číčenice Volary Lenora

Dijskrův algoritmus Praha 0 Plzeň ČB Strakonice Zdice 50 Písek Tábor 90 Protivín Číčenice Volary Lenora

Dijskrův algoritmus Praha 0 Plzeň 110 ČB Strakonice Zdice 50 Písek 150 Tábor 90 Protivín Číčenice Volary Lenora

Dijskrův algoritmus Praha 0 Plzeň 110 ČB 150 Strakonice Zdice 50 Písek 140 Tábor 90 Protivín Číčenice Volary Lenora

Dijskrův algoritmus Praha 0 Plzeň 110 ČB 150 Strakonice 160 Zdice 50 Písek 140 Tábor 90 Protivín Číčenice Volary Lenora

Dijskrův algoritmus Praha 0 Plzeň 110 ČB 150 Strakonice 160 Zdice 50 Písek 140 Tábor 90 Protivín 145 Číčenice Volary Lenora

Dijskrův algoritmus Praha 0 Plzeň 110 ČB 150 Strakonice 160 Zdice 50 Písek 140 Tábor 90 Protivín 145 Číčenice 155 Volary Lenora

Dijskrův algoritmus Praha 0 Plzeň 110 ČB 150 Strakonice 160 Zdice 50 Písek 140 Tábor 90 Protivín 145 Číčenice 155 Volary 240 Lenora

Dijskrův algoritmus Praha 0 Plzeň 110 ČB 150 Strakonice 160 Zdice 50 Písek 140 Tábor 90 Protivín 145 Číčenice 155 Volary 215 Lenora

Dijskrův algoritmus Praha 0 Plzeň 110 ČB 150 Strakonice 160 Zdice 50 Písek 140 Tábor 90 Protivín 145 Číčenice 155 Volary 215 Lenora

Dijskrův algoritmus Praha 0 Plzeň 110 ČB 150 Strakonice 160 Zdice 50 Písek 140 Tábor 90 Protivín 145 Číčenice 155 Volary 215 Lenora

Dijskrův algoritmus Praha 0 Plzeň 110 ČB 150 Strakonice 160 Zdice 50 Písek 140 Tábor 90 Protivín 145 Číčenice 155 Volary 215 Lenora

Kořenový strom nejkratších cest Praha 0 Plzeň 110 ČB 150 Strakonice 160 Zdice 50 Písek 140 Tábor 90 Protivín 145 Číčenice 155 Volary 215 Lenora

Několik definic Graf – uspořádaná dvojice množin (V,E) V – konečná množina vrcholů (vertex, node) E – množina hran (edge) - některých dvojic vrcholů Orientovaný graf- V množině E jsou uspořádané dvojice

Definice Sled – Posloupnost v 0 e 1 v 1 e 2 … e n v n, kde e i = {v i-1,v i } Cesta – sled, ve kterém se neopakují vrcholy Hranové ohodnocení grafu – funkce z E do R (jeden graf může mít více ohodnocení) Délka cesty – součet délek hran Nejkratší cesta

Dijskrův algoritmus Zadán graf (V,E), ohodnocení d:E-R, počáteční vrchol P, koncový vrchol K Vrcholu P přiřaď vzd(P):=0, ostatním vzd(v):=moc Najdi vrchol v s minimálním vzd(P), který není hnědý Obarvi v na hnědo Pro všechny sousedy w vrcholu v spočítej vzd(v)+d(v,w), je-li to méně než vzd(w), uprav vzd(w) Pokud není vrchol K hnědý, pokračuj třetím řádkem.

Příklad použití algoritmu Graf a ohodnocení zadáno seznamem hran Praha-Zdice d({A,Z}) = 50 Zdice-Plzeň d({Z,P}) = 60 Plzeň-Strakonice d({P,S}) = 50 Praha-Tábor d({A,T}) = 90 Tábor-České Budějovice d({T,C}) = 60 Zdice-Písek d({Z,I}) = 100 Tábor-Písek d({T,I}) = 50 Písek-Protivín d({I,R}) = 5 Strakonice-Proeivín d({S,R}) = 30 Protivín-Číčenice d({R,Č}) = 10 Číčenice-České Budějovice d({Č,C}) = 40 České Budějovice - Volary d({C,V}) = 90 Číčenice-Volary d({Č,V}) = 60 Strakonice-Lenora d({S,L}) = 80 Volary-Lenora d({V,L}) = 10 Počáteční vrchol A, koncový vrchol L

Průběh algoritmu VrcholVzdPředchozí vrchol A 0 Z Moc P T C I S R Č V L

Průběh algoritmu VrcholVzdPředchozí vrchol A 0 Z 50A P Moc T 90A C Moc I S R Č V L

Průběh algoritmu VrcholVzdPředchozí vrchol A 0 Z 50A P 110Z T 90A C Moc I 150Z S Moc R Č V L

Průběh algoritmu VrcholVzdPředchozí vrchol A 0 Z 50A P 110Z T 90A C 150T I 140T S Moc R Č V L

Průběh algoritmu VrcholVzdPředchozí vrchol A 0 Z 50A P 110Z T 90A C 150T I 140T S 160P R Moc Č V L

Průběh algoritmu VrcholVzdPředchozí vrchol A 0 Z 50A P 110Z T 90A C 150T I 140T S 160P R 145I Č Moc V L

Průběh algoritmu VrcholVzdPředchozí vrchol A 0 Z 50A P 110Z T 90A C 150T I 140T S 160P R 145I Č 155R V Moc L

Průběh algoritmu VrcholVzdPředchozí vrchol A 0 Z 50A P 110Z T 90A C 150T I 140T S 160P R 145I Č 155R V 240C L Moc

Průběh algoritmu VrcholVzdPředchozí vrchol A 0 Z 50A P 110Z T 90A C 150T I 140T S 160P R 145I Č 155R V 215Č L Moc

Průběh algoritmu VrcholVzdPředchozí vrchol A 0 Z 50A P 110Z T 90A C 150T I 140T S 160P R 145I Č 155R V 215Č L 240S

Průběh algoritmu VrcholVzdPředchozí vrchol A 0 Z 50A P 110Z T 90A C 150T I 140T S 160P R 145I Č 155R V 215Č L 225V

Průběh algoritmu VrcholVzdPředchozí vrchol A 0 Z 50A P 110Z T 90A C 150T I 140T S 160P R 145I Č 155R V 215Č L 225V

Nejkratší cesta z A do L je L-V-Č-R-I-T-A 225km VrcholVzdPředchozí vrchol A 0 Z 50A P 110Z T 90A C 150T I 140T S 160P R 145I Č 155R V 215Č L 225V