Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_MATEMATIKA1_ 20 Tematická oblast:Matematika pro střední školy Ročník:3 Datum dokončení: Anotace:Podpora výukové hodiny, seznámení studentů se sinovou větou a jejím použitím v praxi Jméno autora:Mgr. Miloslav Šedý
TRIGONOMETRIE aneb úlohy o trojúhelnících
TRIGONOMETRIE z řeckého trigónon, trojúhelník a metrein, měřit zabývající se užitím goniometrických funkcí při řešení úloh o trojúhelnících používá se k měření vzdáleností mezi dvěma hvězdami, v geodézii k měření vzdálenosti dvou bodů a v satelitních navigačních systémech
HISTORIE První poznatky z trigonometrie lze prokázat již u Egypťanů Podobné znalosti měli také Babyloňané a Chaldejci, od kterých převzali Řekové dnešní dělení plného úhlu na 360° a stupně na 60 minut První práce o trigonometrii souvisely s problémem určení délky tětivy vzhledem k velikosti úhlu
HISTORIE Práce starořeckých vědců vyvrcholila Ptolemaiovým dílem Megale syntaxis (Velká soustava), v níž Ptolemaios vypočítal tabulku délek tětiv kružnice, jež měla poloměr až 60 délkových jednotek a kde středový úhel, k němuž se délky vztahovaly, postupoval po 0,5°. Od 5. století začali pak trigonometrii budovat Indové, od kterých pochází dnešní název pro sinus, a po nich vědci Střední Asie a Arabové.
HISTORIE Evropa se s trigonometrií seznámila díky západním Arabům K rozvoji trigonometrie významně přispěl polský astronom Mikuláš Koperník, stejně tak i francouzský matematik François Viète, který představil kosinovou větu v trigonometrické podobě
SINOVÁ VĚTA
Řešení
SINOVÁ VĚTA