VÝZKUMNÝ VZOREK, validita a reliabilita

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Statistická indukce Teorie odhadu.
Advertisements

Třídění dat OA a VOŠ Příbram. Třídění  rozdělení jednotek souboru do takových skupin, aby co nejlépe vynikly charakteristické vlastnosti zkoumaných jevů.
Odhady parametrů základního souboru
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
t-rozdělení, jeho použití
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Testování hypotéz (ordinální data)
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obsah statistiky Jana Zvárová
Testování hypotéz vymezení důležitých pojmů
Odhady parametrů základního souboru
Vlastnosti motorických testů a baterií
VLASTNOSTI MOTORICKÝCH TESTŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2009 FTVS.
Odhady parametrů základního souboru. A) GNR B) neznámé r. ZS (přesné parametry) : ,   VS (odhady parametrů): x, s x.
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
Odhady odhady bodové a intervalové odhady
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - úvod do diagnostiky
1. přednáška specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
Inženýrská geodézie 2009 Ing. Rudolf Urban
HODNOCENÍ ROZDÍLŮ VÝKONŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2010 FTVS.
Ekonometrie „ … ekonometrie je kvantitativní ekonomická disciplína, která se zabývá především měřením v ekonomice na základě analýzy reálných statistických.
Fakulta sociálních studií
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
Základy matematické statistiky. Nechť je dána náhodná veličina X (“věk žadatele o hypotéku“) X je definována rozdělením pravděpodobností, s nimiž nastanou.
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
KMVP část 31 Kvantitativní metody výzkumu v praxi 3. část ZS 2008 (2/11/08) Jiří Šafr
Základy pedagogické metodologie
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Základy pedagogické metodologie
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Inferenční statistika - úvod
Téma Hypotézy ve výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Popisné charakteristiky statistických souborů. ZS - přesné parametry (nelze je měřením zjistit) VS - výběrové charakteristiky (slouží jako odhad skutečných.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
VÝZKUMNÝ SOUBOR VALIDITA a RELIABILITA II. ROČNÍK – PS METODOLOGIE PDG. VÝZKUMU MGR. HRBÁČKOVÁ KARLA.
Testování hypotéz Otestujte,… Ověřte,… Prokažte,… že střední věk (tj.  ) …činí 40 let (= 40) …je alespoň 40 let (≥ 40)
Odhady odhady bodové a intervalové odhady
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Induktivní statistika - úvod
Číslo a název projektu: CZ /1. 5
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí
Induktivní statistika
Induktivní statistika
Induktivní statistika
Principy testování a měření
- váhy jednotlivých studií
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Odhady parametrů základního souboru
Induktivní statistika
Logika a metody výběru vzorku
Úvod do statistického testování
ORDINÁLNÍ VELIČINY Měření variability ordinálních proměnných
Sociologický výzkum II.
Neparametrické testy pro porovnání polohy
Statistika a výpočetní technika
Plánování přesnosti měření v IG Úvod – základní nástroje TCHAVP
Induktivní statistika
Základy statistiky.
Transkript prezentace:

VÝZKUMNÝ VZOREK, validita a reliabilita Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu 4. 4. 2007

ZÁKLADNÍ POJMY V sociálně pedagogickém výzkumu nás zajímají především lidé, kteří jsou objektem našeho výzkumu. Je potřeba rozhodnout, jaká populace nás konkrétně zajímá (děti, mládež, senioři, sociální pedagogové, učitelé, lidé s určitou úrovní vzdělání, apod.). Definovat znaky základního souboru (všechny prvky patřící do skupiny, kterou zkoumáme). Výběrový soubor – část prvků vybraná ze základního souboru, která základní soubor zastupuje – výzkumný vzorek.

VÝZKUMNÝ SOUBOR (VZOREK) ZÁKLADNÍ SOUBOR VÝBĚROVÝ SOUBOR X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X Soubor všech osob, jevů, dokumentů, kterých se výzkumný problém týká Reprezentuje základní soubor JAKÁ JE PODSTATNÁ VLASTNOST KVANTITATVNÍHO VÝZKUMU?

ZOBECNITELNOST Kdy, za jakých podmínek, podle Vás, můžeme výsledky výzkumu zobecnit? Vaše návrhy …………………………… REPREZENTATIVNOST – jak vybírat jedince, aby danou skupinu dobře reprezentovali? způsob výběru, rozsah výběru, …

VELIKOST VZORKU Je pravda, že čím bude rozsah výběrového souboru větší, tím víc bude reprezentovat vlastnosti základního souboru? Krabice kuliček (1000 kuliček – ZS, potřebujeme vybrat kuličky - VS, aby dobře reprezentovaly ZS. Otázky. Všechny zelené. Zelených 80%, červených 20%. Obvykle všechny vlastnosti neznáme, hledáme způsob, jak vytvořit vzorek, který by tyto vlastnosti dobře zastupoval! Vybíráme – 6 červených, 4 zelené, 4 červené, 6 zelených, pokračujeme, co zjistíme? S rostoucí velikostí vzorku se rozdíl mezi strukturou populace a vzorku zmenšuje! ALE…..

Příklad o hodně velkém vzorku Byl jednou v Americe velice rozšířený týdeník XY. Byl u svých čtenářů hodně oblíben. Byl proslulý také tím, že spolehlivě předpovídal výsledky presidentských voleb. Jeho předpovědi byly založeny na obrovském vzorku dvou milionů voličů. Vzorek byl zkonstruován z mnoha zdrojů. Týdeník XY si opatřil adresy voličů z celých USA. Používal pro to zdroje jako telefonní seznamy, městské adresáře, adresy držitelů řidičských průkazů, členské seznamy organizací, seznamy předplatitelů novin a časopisů, atd. Předpovědi byly přesné a úspěšné ve volbách 1920, 1924, 1928, 1932, a pak přišly volby v roce 1936. Týdeník předpověděl, že presidentský kandidát Landon porazí Roosvelta rozdílem 14%. Přišel volební den a s ním i konec slávy XY. Franklin Delano Roosvelt zvítězil drtivou většinou. Čím to může být způsobeno? Velikost výběrového souboru je sice významná, ale není rozhodující! Rozhodující je reprezentativnost výzkumného vzorku. Menší reprezentativní vzorek bývá velmi často „lepší“ než velký nereprezentativní vzorek. Disman, 2005

REPREZENTATIVNOST Každý jedinec populace (základního souboru) má stejnou pravděpodobnost, že bude vybrán do výzkumného vzorku! Jak toho dosáhneme? Krabice s kuličkami – co by se stalo, kdybychom nezatřásli s krabicí a kuličky nepromíchali? NÁHODNÝ VÝBĚR – náhodný vzorek totiž reprezentuje všechny známé i neznámé vlastnosti populace! Jsme schopni odhadnout, jak se vzorek liší od populace (směrodatná chyba). Význam konfindenčního intervalu (spolehlivosti)!

NÁHODNÝ VÝBĚR Termín náhodný neznamená „nazdařbůh“. PROSTÝ NÁHODNÝ VÝBĚR - tabulka náhodných čísel, losování, počítač, kalkulačka… - v praxi poměrně obtížný SKUPINOVÝ VÝBĚR – nevybíráme jednotlivě, nýbrž po určitých skupinách (středoškoláci ČR) STRATIFIKOVANÝ NÁHODNÝ VÝBĚR – provádí se u těch základních souborů, které jsou složeny z několika charakteristických podskupin (strata – vrstva – učni, gymnazisté, průmyslováci, apod.) Vícestupňový, systematický výběr – úskalí!

Další druhy výběru, kde nerozhoduje náhoda Dostupný (příležitostný) výběr – do souboru (vzorku) jsou vybrány osoby, které jsou právě po ruce. Závěry můžeme vztahovat pouze k tomuto výběrovému souboru! Záměrný kvalifikovaný výběr – do souboru jsou vybrány osoby na základě těch znaků základního souboru, které jsou důležité pro daný výzkum.

VALIDITA a RELIABILITA Jestliže realizujeme určité měření, nikdy si nemůžeme být dopředu jisti jeho kvalitou. Skutečnou kvalitu zjistíme až na základě vyhodnocení již uskutečněného měření. To nám řekne validita a reliabilita měření. Validní měření (platnost) – takové měření, které měří skutečně to, co jsme zamýšleli měřit. Reliabilní měření (spolehlivost a přesnost) – takové měření, které nám při opakovaném měření za stejných podmínek poskytuje stejné výsledky.

VALIDITA výzkumného nástroje Představme si, že máme k dispozici měřidlo délky (skládací metr). S ním se dají velmi dobře změřit rozměry stolu. Pomocí něho se však nedá změřit umělecká hodnota stolu. Metr je vysoce validní nástroj na změření délky, ale na určení umělecké hodnoty má nulovou validitu. Schopnost výzkumného nástroje zjišťovat to, co zjišťovat má. Problém je v míře validity. Obsahová validita – test z anatomie (škály expertů). Konstruktová validita – zjišťuje výzkumný nástroj ten konstrukt (dovednosti, vědomosti,..), který mě zajímá? Srovnání dvou výzkumných nástrojů, expertů apod. Kriteriální validita – shoda mezi výsledky výzkumného nástroje a výsledky jiného měření.

RELIABILITA Přesnost a spolehlivost výzkumného nástroje! Sluneční hodiny mají reliabilitu nižší než mechanické hodiny. Elektronické hodiny mají větší reliabilitu než mechanické. Jejich přesnost mnohem méně závisí na vnějších podmínkách. Opakované měření, paralelní měření, shoda mezi posuzovateli, .. Testy reliability (Cronbachův koeficient alfa,apod.) Koeficienty reliability (číslo od 0 do +1).