MLŽNÁ KOMORA Jan Jedlička, Miloš Komínek, Radek Novák Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská 11.12.2008 ve učebně B103.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sytá pára Proč se za letadlem vytváří bílá viditelná stopa? ( produkty hoření –žhavé plyny z motoru odeberou teplo vodní páře a ta kondenzuje) Jak funguje.
Advertisements

Co už známe? tání tuhnutí var a vypařování.
 Sklad zařízení  Zařízení  Závěr Sklad zařízení a pracovních pomůcek se nachází v místnosti mezi učebnami číslo 3 a 2. Všechny tři místnosti jsou.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
VEDENÍ ELEKTRICKÉHO PROUDU V PLYNECH
CO UŽ VÍME O ELEKTRICKÝCH VLASTNOSTECH LÁTEK
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ60 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
JADERNÁ ELEKTRÁRNA.
PN přechod Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 9. ročník
Ngo Anh Tuan, 4.C.  Za obvyklých podmínek jsou plyny nevodivé  Obsahují jen malý počet elektricky nabitých částic – iontů.  Množství iontů lze určitými.
Tomáš Novotný, 2.L SPŠE Olomouc
Vedení elektrického proudu v látkách
Voda Zpracoval: Lukáš Holý.
Teplo Ing. Radek Pavela.
Magdeburské polokoule
Vypařování a kapalnění
Kapalnění Sublimace Desublimace
Vypařování a kapalnění
Urychlovače a detektory částic
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vedení proudu v plynech
Kondenzátory S.Kopřivová 3.A.
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastElektřina a magnetismus DUMVY_32_INOVACE_MF_101.
SOŠO a SOUŘ v Moravském Krumlově
Modifikace a šíření dokumentu podléhá licenci GNU ( ∞ Arnošt Bělohlávek ∞ Jan Smrčina ∞ Vít Humpál ∞ Školitel: Bc. Radek Šmakal Vypracováno.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Vodivost látek.
Tlak – výroba barometru Pracovní činnosti 6. třída
Ladislav Chytka, Pavel Linhart
22. JADERNÁ FYZIKA.
Elementární částice hanah.
Působení magnetického pole na cívku s proudem
ŠablonaIII/2číslo materiálu387 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Jedna ze dvou jaderných elektráren v ČR - Temelín
Řízení kondenzačního chladiče pyrolýzní jednotky Vedoucí DP: prof. Ing Radim Farana, CsC. Student: Bc. Svoboda Radek.
Fyztyd 2004 Mlžná komora, když máte zamlženo… Jan Brychta, Gymnázium Jihlava Jan Hoffmann, Gymnázium Praha 6 Jan Chylík, Gymnázium Horní Počernice Jan.
Rubensova trubice.
Téma: VAR  Pár obrázků  Studijní text  Zajímavosti z tématu  Tajenka  Slovo závěrem.
Rubensova trubice.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Elektrický proud v kapalinách a plynech
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 02.
Vybrané kapitoly z fyziky Radiologická fyzika
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrický obvod.
FYZIKÁLNÍ TÝDEN 2012 Měření množství uranu v neznámém vzorku.
IBM - CVUT Student Research Projects Google search by voice Tomáš Losert – Karel Beyr –
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Měření hustoty a teploty plazmatu
Domácí hrátky s plazmatem
Měření měrného náboje elektronu
1 Měření zeslabení těžkých nabitých částic při průchodu materiálem pomocí detektorů stop Vypracovali: J. Pecina; M. Šimek; M. Zábranský; T. Zahradník Prezentace.
Demonstrace hybnosti fotonu (anebo ne?)
Provázání ve fyzice.
Elektrické výboje v plynech
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Vedení elektrického proudu v látkách. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE F.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
Mlžná komora JAKUB ČEŠKA, MARTIN KLÍŠTINEC, JAKUB KUBÁT.
Elektrický proud v plynech
Elektrické vlastnosti látek
Vodiče: -látky vedoucí el. proud : kovy tuha vodné roztoky některých látek plyny za určitých podmínek Elektrické izolanty: -látky nevedoucí el. proud suchý.
Druhy elektráren Výroba a přenos elektrické energie Název školy
Mlžná komora Garant: Viktor Löffelmann
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

MLŽNÁ KOMORA Jan Jedlička, Miloš Komínek, Radek Novák Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ve učebně B103

Obsah 2  Historie vzniku a princip  Další vývoj metody  Zaručený recept  Výsledky experimentu

Historie vzniku a princip 3  nalil trochu vody na dno skleněné nádoby  vzduch náhle ochladil pomocí expanze  Normální vzduch – obláčky  Filtrovaný vzduch – nic John Aitken a tvoření obláčků

Historie vzniku a princip 4  nalil trochu vody na dno skleněné nádoby  vzduch náhle ochladil pomocí expanze  Normální vzduch – obláčky  Filtrovaný vzduch – nic John Aitken a tvoření obláčků

Historie vzniku a princip 5  výsledek  ve vzduchu obsahujícím tzv. kondenzační jádra lze pomocí expanze vytvořit obláčky páry  čím více prachu ve vzduchu je, tím větší množství obláčků vzniká John Aitken a tvoření obláčků

Historie vzniku a princip 6  výsledek  ve vzduchu obsahujícím tzv. kondenzační jádra lze pomocí expanze vytvořit obláčky páry  čím více prachu ve vzduchu je, tím větší množství obláčků vzniká John Aitken a tvoření obláčků

Historie vzniku a princip 7  původně chtěl reprodukovat světelné jevy na mlze  využil Aitkenovu metodu  mnohem větší expanze vzduchu C.T.R. Wilson a jeho experiment

Historie vzniku a princip 8  původně chtěl reprodukovat světelné jevy na mlze  využil Aitkenovu metodu  mnohem větší expanze vzduchu C.T.R. Wilson a jeho experiment

Historie vzniku a princip 9  kondenzace na nabitých částicích?  zkusme rentgen! C.T.R. Wilson a jeho experiment

Historie vzniku a princip 10  kondenzace na nabitých částicích?  zkusme rentgen! C.T.R. Wilson a jeho experiment

Historie vzniku a princip 11  vliv elektrického pole C.T.R. Wilson a jeho experiment

Historie vzniku a princip 12  vliv elektrického pole C.T.R. Wilson a jeho experiment

Historie vzniku a princip 13  výsledek  ionizující částice za sebou zanechává stopu iontů  kondenzace na iontech zviditelní dráhu C.T.R. Wilson a jeho experiment

Historie vzniku a princip 14  výsledek  ionizující částice za sebou zanechává stopu iontů  kondenzace na iontech zviditelní dráhu C.T.R. Wilson a jeho experiment

Další vývoj metody 15  Sestavena r A. Langsdorfem  Horní část zahřívána...  … a spodní chlazena  Těsně nad dnem přesycené páry Difuzní mlžná komora

Další vývoj metody 16  Sestavena r D. Glaserem  Přehřátá kapalin pod velkým tlakem  Detekce krátkých drah částic Bublinková komora

Zaručený recept 17 Návod na stavbu

Výsledky experimentu 18  Velká domácí loupež  Pozor na MADE IN CHINA  Lihové výpary nevoní Získání surovin

Výsledky experimentu 19  Jak chladit?  Kde sehnat suchý led?  Pozor na něj!  Co si počít s přebytkem? Oheň a mráz

Výsledky experimentu 20  Překvapivé fotečky  Honza a NEGATIVITA Dokumentace pokusu

Závěr 21  Mlžná komora slouží na detekci částic  Páry kondenzují kolem drah částic  NEZVLÁDNE ji postavit každý domácí kutil  … anebo nejsme domácí kutilové Zkušenosti s komorou

Reference 22      outreach.phy.cam.ac.uk/camphy/cloudchamber/cloudchamber_index.htm Odkazy na zdroje