VY_42_INOVACE_407_KRUŽNICE OPSANÁ TROJÚHELNÍKU Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM duben 2012 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika Anotace VM kružnice opsaná trojúhelníku, postup konstrukce, příklady k procvičení
Vzájemná poloha dvou kružnic 8. ročník
Vzájemná poloha dvou kružnic Mohou nastat celkem tři případy: kružnice nemají žádný společný bod kružnice mají jeden společný bod kružnice mají dva společné body
Žádný společný bod neboli vzdálenost středů kružnic je větší než součet jejich poloměrů.
Žádný společný bod neboli vzdálenost středů kružnic je menší než rozdíl jejich poloměrů.
Žádný společný bod Kružnice, které mají společný střed, se nazývají soustředné.
Jeden společný bod Kružnice mají vnější dotyk neboli vzdálenost středů kružnic je rovna součtu jejich poloměrů.
Jeden společný bod Kružnice mají vnitřní dotyk neboli vzdálenost středů kružnic je rovna rozdílu jejich poloměrů. Bod dotyku leží na polopřímce spojující středy obou kružnic.
Dva společné body Kružnice se protínají ve dvou bodech neboli rozdíl poloměrů kružnic je menší než vzdálenost středů a ta je menší než součet poloměrů..
Cvičení Kolik takových kružnic lze sestrojit? Sestroj libovolnou kružnici h, která se dotýká kružnice k v bodě T. Kde budou ležet středy všech těchto kružnic?
Cvičení Kolik takových kružnic lze sestrojit? Sestroj kružnici c se středem v bodě C tak, aby se dotýkala kružnice k. Jak velký poloměr bude tato kružnice mít?
Cvičení vnitřní dotyk vnější dotyk
Cvičení Kolik takových kružnic lze sestrojit? Sestroj libovolnou kružnici y, která bude mít s kružnicí k společné body A a B. Kde budou ležet středy všech těchto kružnic?