93.1 Nervová soustava a smysly

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
92.1 Svalová a kožní soustava
Elektronická učebnice - I
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
50.1 Předpony ob-, v-, vy-, vý- jede objede ujede vyjede nejede vjede
1.1 Vznik a vývoj života Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Autor: Mgr. Petra.
Víte, jak vypadá rostlina uvnitř?
5.1 Částicové složení látek, prvky, PSP.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
18.1 Obratlovci Kdo jsou obratlovci?
Řízení lidského organizmu
2.1 Sluchová diferenciace
6e.1 Písmenko S Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk Autor: Mgr. Hana Kopčanová.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Elektronická učebnice - I
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Elektronická učebnice - I
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Elektronická učebnice - I
6f.1 Písmenko O Zkuste si pohádku vyprávět.
Elektronická učebnice - II
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
Elektronická učebnice - I
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
SMYSLY ČLOVĚKA.
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Elektronická učebnice - II
Elektronická učebnice - II
7.1 Polopřímka, opačné polopřímky
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
39.1 Vznik a vývoj druhů na Zemi
Elektronická učebnice - I
Smyslové ústrojí 5. ročník
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
Smysly člověka (všeobecně)
Elektronická učebnice – l
6g.1 Písmenko P Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk Autor: Mgr. Hana Kopčanová.
Elektronická učebnice - II
6h.1 Písmenko U Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk Autor: Mgr. Hana Kopčanová.
Smyslová ústrojí člověka
Elektronická učebnice - I
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
17.1 Sčítání a odčítání v oboru do 100 bez přechodu přes desítku
9.1 Odčítání do 20 bez přechodu desítky
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
Smyslové ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_13_Smyslové ústrojí sluchu.
Nervová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Prezentace – výklad učiva
LIDSKÝ ORGANISMUS SMYSLY A NERVY.
Smyslové orgány.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
Lidské smysly.
Elektronická učebnice - I
Transkript prezentace:

93.1 Nervová soustava a smysly Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 93.1 Nervová soustava a smysly Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Mgr. Pavlína Sirová

93.2 Co už víš? zrak sluch čich SMYSLY hmat chuť Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 93.2 Co už víš? zrak Mozek řídí činnost celého těla. Své okolí vnímáme a poznáváme smysly. Máme pět smyslů: zrak, sluch, čich, hmat a chuť. Svoje smysly musíme chránit: a) vyhýbáme se hlučnému prostředí b) před sluncem chráníme oči slunečními brýlemi, při čtení a psaní dodržujeme vhodnou vzdálenost očí od textu, dbáme na správné osvětlení sluch čich SMYSLY hmat chuť

93.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět klem nás 93.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? NERVOVÁ SOUSTAVA - řídící a komunikační systém organismu NEURON - vlákna nervových buněk MÍCHA - hlavní spojnice mezi mozkem a nervovými buňkami SMYSLOVÉ ORGÁNY - smysly 1. část http://www.youtube.com/watch?v=zABeUaZBhe8 2. část http://www.youtube.com/watch?v=jCO5dLYSOx4

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 93.4 Co si řekneme nového? Nervová soustava - řídící a komunikační systém organismu - hlavními součástmi jsou nervy a mozek Nervy pracují jako horké linky, které přenášejí signály z mozku do každičkého orgánu a části těla. Hlavní spojnicí mezi mozkem a nervovými buňkami je mícha, která spolu s mozkem sleduje a řídí mnoho nevědomých tělesných činností, například činnost srdce, a většinu vědomých pohybů. Prostřednictvím mozku tedy slyšíme, vidíme, hmatáme, cítíme, běžíme, odpočíváme,… Mozek je také centrem myšlení a paměti. Je rozdělen na levou a pravou polokouli. Pro zdraví mozku je důležitý aktivní odpočinek, například sport, hra na hudební nástroj, turistika. Velký význam má i radost, pozitivní myšlení a hezké vztahy s jinými lidmi. Smyslové orgány člověku umožňují vnímat podněty z vnějšího prostředí. I o ně musíme pečovat a předcházet jejich onemocnění. Nejvíce zpráv o okolním prostředí získáváme očima. Zvuk zachycujeme vnější částí ucha.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 93.5 Procvičení a příklady 2. Popiš, co se stane ve tvém těle, když uvidíš na semaforu červenou? 1. Co nepatří do nervové soustavy? 3. Jak si člověk může poškodit zrak a sluch? 4. Který smysl využívají nevidomí při čtení? Jak se dorozumívají neslyšící? 5. Popiš, co se stane ve tvém těle, když jdeš po ulici a uslyšíš zahoukat auto?

93.6 Něco navíc pro šikovné CT NMR Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 93.6 Něco navíc pro šikovné Zajímavé údaje Během jediné vteřiny přijme lidský mozek miliony nervových signálů. Lidský mozek je tvořen více než 100 miliardami nervových buněk neboli neuronů. Mozek dívky dosahuje průměrně 2,5 % hmotnosti celého těla, mozek chlapce přibližně 2%. Mozek slona váží čtyřikrát víc než mozek člověka. Obyčejný rentgen nezobrazuje měkké tkáně příliš zřetelně, proto neukáže moc přesně ani mozek. Velmi detailně zobrazují mozek CT (počítačová tomografie) a NMR (nukleární magnetická rezonance). Vědci dokážou vypěstovat buňky lidského mozku v laboratoři. Chuťové pohárky na jazyku registrují pouze čtyři hlavní chutě - sladkost, slanost, kyselost a hořkost. Chutě různých jídel vznikají kombinací a zastoupením těchto čtyř. Nos rozlišuje 10 000 pachů a vůní. CT NMR

93.7 CLIL mozek, nervová buňka, mícha sight hearing smell touch taste Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 93.7 CLIL mozek, nervová buňka, mícha sight hearing smell touch taste zrak, sluch, čich, hmat, chuť

93.8 Test znalostí Hlavní spojnicí mezi mozkem a nervovými buňkami je: Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 93.8 Test znalostí Hlavní spojnicí mezi mozkem a nervovými buňkami je: neuron šlacha mícha Ovčí můstek 3. Nervovou soustavu tvoří: mozek, mícha, nervy srdce, cévy, krev zrak, sluch, čich chuť, hmat, postřeh 2. Kterým orgánem zachycujeme zvuk? šnekem uchem trychtýřem hmatem 4. Co nepatří do nervové soustavy? srdce nervy mozek Správné odpovědi: c b a Test na známku

Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 93.9 Použité zdroje, citace http://sci.ujep.cz/foto/36_971.jpg http://img.mf.cz/186/619/howstuffworks.com.jpg http://www.getbodysmart.com/ap/nervoussystem/menu/image.gif http://nursingcrib.com/wp-content/uploads/nervous-system.jpg?9d7bd4 http://www.readengage.com/images/nerves1.jpg http://czechfolks.com/plus/wp-content/uploads/2011/10/ANOTACE1.jpg http://nd04.jxs.cz/673/542/6da02b9301_73616538_o2.jpg http://files.janhysek.cz/200001604-a4648a55e9/zrak.jpg http://www.equark.sk/data/mid/article_1341_citlive_prsty.jpg http://www.peakmedical-ent.com/media/ear-nose-throat.jpg http://www.plasticka-chirurgie.us/data/2011/09/nos.jpg http://blog-haus.blbne.cz/img/14804.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bc/Neuron_Hand-tuned.svg/400px-Neuron_Hand-tuned.svg.png http://www.sciact.org/images/articles/The_Spinal_Cord_Model.jpg http://www.cibulkovci.ic.cz/wp-content/uploads/oko1.jpg http://www.healthline.com/vp/body/graphics/fullsize/head-nervous-system.jpg http://www.3-d-models.com/3d-model_files/nnerves1.jpg http://kids.discovery.com/img/images/your-nervous-system-400.jpg http://radlinkmedicare.com/images/img_ct.jpg http://www.sportuj.com/storage/200807161634_magneticka-rezonance-mozek-.jpg Otázky a odpovědi, Lidské tělo- Steve Parker, nakladatelství Fragment, 2005 1000 zajímavostí, Lidské tělo – John Farndon, nakladatelství Fragment, 2001 Člověk a jeho zdraví, M.Jančová, M. Grigárková – učebnice pro 4. a 5. ročník ZŠ, 2008 Já a můj svět, V. Štiková – prvouka pro 3. ročník, nakladatelství Nová škola, 2008 Od vesmíru k člověku, D.Kvasničková, J.Froněk, M.Šolc- přírodověda pro 5. ročník ZŠ, nakladatelství Fortuna, 1996 Obrázky z databáze klipart

93.10 Anotace Autor Mgr. Sirová Pavlína Období 07 – 12/2012 Ročník Elektronická učebnice – I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 93.10 Anotace Autor Mgr. Sirová Pavlína Období 07 – 12/2012 Ročník 5. ročník Klíčová slova Nervová soustava a smysly, nervy, mozek, mícha, smyslové orgány Anotace Prezentace popisující soustavu lidského těla. Příklady a procvičování.