SMÍŠENÁ EKONOMIKA A PŘÍČINY EXISTENCE VEŘEJNÉHO SEKTORU Téma 2 SMÍŠENÁ EKONOMIKA A PŘÍČINY EXISTENCE VEŘEJNÉHO SEKTORU
SMÍŠENÁ EKONOMIKA (mixed economy): koexistence soukromého a veřejného sektoru pluralita vlastnictví soukromé veřejné - státní, municipální, komunální apod. dvojí fungování ekonomiky: netržní řízeno veřejnými (státními) zásahy, tj. různými zákony (regulací), daněmi, veřejnými výdaji tržní regulováno cenami, cenovými signály
Government spending, % of GDP 1870 1913 1920 1937 1960 1980 1990 1996 Austria - 14.7 15.2 35.7 48.1 48.6 51.7 Belgium 21.8 30.3 58.6 54.8 54.3 Canada 13.3 18.6 28.6 38.8 46.0 44.7 France 12.6 17.0 27.6 29.0 34.6 46.1 49.8 54.5 Germany 10.0 14.8 25.0 42.4 32.4 47.9 45.1 49.0 Italy 11.9 11.1 22.5 24.5 30.1 41.9 53.2 52.9 Japan 8.8 8.3 25.4 17.5 32.0 31.7 36.2 Netherlands 9.1 9.0 13.5 19.0 33.7 55.2 54.0 49.9 Norway 3.7 13.7 29.9 37.5 53.8 45.5 Spain 9.3 18.4 18.8 32.2 42.0 43.3 Sweden 5.7 6.3 8.1 10.4 31.0 60.1 59.1 64.7 Switzerland 2.7 4.6 6.1 17.2 32.8 33.5 37.6 Britain 9.4 12.7 26.2 30.0 43.0 39.9 United States 3.9 1.8 7.0 8.6 27.0 31.8 33.3 AVERAGE 15.4 18.3* 28.5 47.1 Australia 21.2 31.6 34.7 36.6 Ireland 28.0 48.9 41.2 New Zealand 26.9 38.1 41.3 39.5 39.1 40.4 TOTAL AVERAGE 20.7 27.9 42.6 44.8 45.9 Source: IMF *Average without Germany, Japan and Spain undergoing war or war preparations at his time
Příčinami státních zásahů jsou tržní selhání: mikroekonomická makroekonomická mimoekonomická Cílem těchto zásahů je dosažení: efektivnosti (mikroekonomie) stability (makroekonomie) spravedlnosti (mimoekon. – etika…)
V realitě je překážkou dosažení Paretova optima soubor mikroekonomických tržních selhání: nedokonalá konkurence (monopol a pod.) veřejné statky a externality asymetrie informací neúplné trhy atd.
Proč trh nepůsobí v uvedených případech: SELHÁVÁ CENOVÝ MECHANISMUS monopol – "diktuje" ceny veřejné statky – spotřebitelé nechtějí odhalit svoje preference, takže cena ve směně nemůže vzniknout externality – spotřebitelé nejsou identifikováni asymetrie informací – spotřebitelé nebo výrobci nemohou určit cenu správně
MAKROEKONOMICKÁ SELHÁNÍ – STABILIZAČNÍ FUNKCE Ekonomika periodicky trpí inflací, nezaměstnaností, malým růstem, problémy s vyrovnaností zahraničního obchodu apod. veřejný sektor má pomoci …
Redistribuční fiskální funkce Dva fiskální přerozdělovací nástroje: příjmové (daňové) výdajové transfery záměrně redistribuční charakter dotace subvence NÁSTROJ
MIMOEKONOMICKÉ TRŽNÍ SELHÁNÍ – REDISTRIBUČNÍ FUNKCE Trh distribuuje příjmy bez ohledu na spravedlnost - nevnímá ji Distributivní (též redistributivní) role státu Principy solidarity, sociálního cítění, charity
Redistribuční fiskální funkce Dva fiskální přerozdělovací nástroje: příjmové (daňové) výdajové transfery záměrně redistribuční charakter dotace subvence NÁSTROJ
daňově transferový mechanismus kombinuje progresivní zdanění vysokých příjmů s dotacemi domácnostem s nízkými příjmy nebo zdanění luxusního zboží s dotacemi zboží pro obyvatelstvo s nízkými příjmy
Měření příjmové nerovnosti: důležité pro zjištění jejího stavu a pro nalezení nutných objemů redistribuce Nástroje: Lorenzova křivka Giniho koeficient (Robin Hood index, Atkinsonův index a další...)
Lorenzova křivka a Giniho koeficient G.K. = 0 (rovné rozdělení) G.K. => 1 (silně nerovné rozdělení) G.K. je obvykle v rozmezí 0.3 - 0.6 G = B A + B 100% 80 procenta důchodů kumulativně 60 B 40 A 20 20 40 60 80 100% procenta obyvatelstva kumulativně, od nejchudších