15:00 - 15:40 - 40 minut - BLOK 1: epistemologie 15:45 - 16:25 - 40 minut - BLOK 2: principy kvantitativního přístupu 16:35 - 17:15 - 40 minut - BLOK 3:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
Projektové řízení Modul č.1.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz
Co má obsahovat prezentace
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Analýza dat.
Analýza vnitropodnikového trhu práce
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
2. seminární úkol - projekt PSY117. Týmový projekt  Záměrem tohoto úkolu je vyzkoušet si realizaci jednoduchého výběrového šetření.  Pětičlenné týmy.
Koncipování empirického výzkumu
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Sociologie C 3. cvičení Tematická rekapitulace 2. cvičení - pojem paradigma a výzkumná paradigmata v sociologii – kvantitativní a kvalitativní metoda.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi PRAKTIKUM
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
Průzkum sebehodnocení zdravotního stavu a disability Popis metody průzkumu Datum: 13. června 2006 Číslo projektu: Připravil: Petr Hrala.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Analýza kvantitativních dat I. Vstupní test ze znalostí designu kvantitativního sociologického výzkumu Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz poslední aktualizace.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
Aplikovaná statistika 2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Metodologie I. Sociologie pro porodní asistentky 4. května 2006
Úvod do kvalitativního výzkumu
Spojitá a kategoriální data Základní popisné statistiky
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY
Osm dobrých rad, jak dělat doktorský výzkum
GEN 504 METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY
Metody a techniky výzkumu II.
Statistika a výpočetní technika
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Co říká česká veřejnost?
Metodologie 2 Lekce 2 Lenka Slepičková.
Základy statistiky.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

15: : minut - BLOK 1: epistemologie 15: : minut - BLOK 2: principy kvantitativního přístupu 16: : minut - BLOK 3: principy kvalitativního přístupu 17: : minut - BLOK 4: konzultace - připravte si otázky METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY

Formulace problému (čtu, co se ví, jak se ví) Formulace výzkumné otázky Formulace hypotéz Rozhodnutí o populaci a vzorku Pilotní studie (je informace, kterou požadujeme k dispozici?) Rozhodnutí o technice sběru informací (dotazník nebo pozorování, triangulace – použití několika různých výzkumných metod) etapy výzkumu I

Operacionalizace – převod výzkumného problému do empiricky testovatelné podoby, transformace pojmů do podoby měřitelných indikátorů Konstrukce nástroje pro sběr dat (např. tvorba dotazníku) Předvýzkum (test nástroje – kontrola reliability a validity) Sběr dat (pozorování, výběrové šetření, analýza dokumentů experiment apod.) etapy výzkumu II

Zpracování dat (jak dostat data do formátu pro analýzu? ) Analýza – interpretace dat (abychom mohli vyvodit závěry, které reflektují záměry, ideje a teorie, které nás vedly v počátku) Závěry (vyvrácení/nevyvrácení hypotéz, důsledky pro teorii, formulace nových problémů) etapy výzkumu III

převzato z Babbie, E The Practice of Social Research str. 108

na začátku je zájem o určité téma, teoretický problém, nebo jednoduše zadání četba literatury zužování tématu definice problému rozlišení jednotlivých teoretických přístupů rozlišení jednotlivých konceptů a jejich definice výsledkem je výzkumná otázka z otázky je odvozena hypotéza / hypotézy etapy podrobněji – přípravná fáze

účelem je co nejjasněji definovat pojmy, které používáme -návaznost na teorie -rozlišení dimenzí pojmu -stanovení indikátorů konceptualizace souvisí s operacionalizací konceptualizace definuje pojem v různých úrovních abstrakce až po velmi konkrétní indikátory operacionalizace definuje soubor činností jak pozorovat empirické projevy – indikátory konceptu etapy podrobněji – konceptulacizace

formulujeme výrok / výroky, jež dávají do souvislosti koncepty s nimiž pracujeme v jazyce kvant. výzkumu jde o vztah mezi dvěma proměnnými hypotézy mohou mít také různou úroveň abstrakce. Na nejnižší úrovni jsou pracovní hypotézy. příklad: společnosti s vysokou mobilitou se vyznačují sňatkovým trhem s vyšší heterogamií četnost mezigeneračních posunů mezi vzdělanostními kategoriemi souvisí s četností sňatků napříč vzdělanostními kategoriemi etapy podrobněji – tvorba hypotéz

Obsahuje-li příliš vágní, nejasné, všeobecné či mnohovýznamové pojmy s muži je větší sranda Je tautologická/cirkulární (nějaký jev vysvětlujeme tímtéž jevem nebo skutečností) čím vyšší sociální třída tím vyšší příjem Odvolání se na síly nebo ideje, které doposud věda nezná nebo nejsou ověřitelné ženy vyzařují pozitivnější energii než muži kdy není hypotéza testovatelná

stanovení množiny operací, jimiž je proměnná měřena Indikátor = pozorovatelný příznak určité charakteristiky 4 etapy Operacionalizace podle Lazarsfelda.: 1. Intuitivní představa pojmu („každodenní“ zkušenost) 2. Specifikace pojmu, jeho pokrytí spektrem indikátorů 3. Výběr indikátorů – kontext výzkumu, jejich zastupitelnost 4. Formování znaku, konstrukce indexu Různě definované systémy indikátorů mohou poskytovat stejné, ale i různé výsledky Indikátor odkazuje k pojmu, není s ním však totožný. Riziko redukce. etapy podrobněji - operacionalizace

většina konceptů není měřena jedním indikátorem ale sadou indikátorů, což bývají v dotaznících obvykle sady výroků příklad z dotazníku Manželství, práce, rodina 2005: etapy podrobněji – operacionalizace II

z hlediska logiky operací nominální – vlastnosti, které lze rozlišit do kategorií, ale nikoliv seřadit (etnicita, pohlaví, zaměstnání, bydliště) ordinální – varianty lze seřadit, ale nelze určit vzdálenosti mezi nimi (míra souhlasu s výrokem, dosažená úroveň vzdělání) kardinální – lze provádět veškeré početní transformace (příjem, počet dětí, věk) úrovně měření

Validita – měříme to, co zamýšlíme měřit Reliabilita – opakovaná měření dávají stejné výsledky (pokud se stav nezměnil) měření – validita a reliabilita převzato z Babbie, E The Practice of Social Research str. 145

Zejména 3 typy: Čas – nejčastější průřezová strategie Komplexnost systému – liší se kvali/kvanti přístup – vždy však redukujeme Rozsah zkoumaných jednotek Další typy redukce: prostor, etnicita, třída… U všech typů redukce lze vznášet otázky na reprezentativitu Srovnej kvalitativní reprezentativita dimenzí problému a kvantitativní reprezentativita populace Nás nyní bude zajímat redukce rozsahu zkoumaných jednotek -> VÝBĚR VZORKU Typy redukce

vzorek/ výběrový soubor (sample) populace/ základní soubor (population) reprezentativita

projekt výzkumu definuje výzkumnou populaci, což je soubor jednotek, pro které jsou závěry výzkumu platné (nemusí se vždy jednat o lidi, základní populací můžeme rozumět např. časopisy vydávané v ČR v 90. letech, sňatky uzavřené v roce X, firmy zaměstnávající Romy, atd) používají se také termíny základní soubor, cílová populace vzorek je skupina jednotek, které zkoumáme důvody výběru: ekonomické, technické, organizační pokud je vzorek vybrán správně, reprezentuje populaci s minimální odchylkou – zásadní vliv má tedy proces výběru populace a vzorek

v kvantitativním výzkumu má vzorek reprezentovat populaci existuje několik technik výběru: náhodný výběr (pravděpodobnostní) dále se rozlišuje:- prostý náhodný - stratifikovaný náhodný kvótní výběr anketa (samovýběr) výběr

každá jednotka základní populace musí mít stejnou pravděpodobnost dostat se do výběru pokud je tato podmínka dodržena, data reprezentují cílovou populaci s chybou, která je odhadnutelná a závislá na velikosti vzorku reprezentuje známé i neznámé vlastnosti populace je třeba opory výběru – seznam jednotek cílové populace z níž je vybírán vzorek (např. seznam obyvatel ČR, seznam domácností) prostý náhodný výběr

výběrová chyba Velikost statistické chyby (na hladině 95% spolehlivosti) Počet respondentů Podíl odpovědí v procentech 10/9020/8030/7040/6050/ ,63,5 4,0 4,3 4,4 9501,92,52,93,13, ,82,42,72,93, ,41,92,22,32, ,31,82,02,12, ,91,21,41,51,5

stratifikovaný náhodný výběr prostý náhodný výběr je organizačně velmi náročný, proto se náhodný výběr většinou provádí v několika krocích např. výběr z okresů v rámci ČR výběr sídel v rámci okresů výběr ulic v rámci sídel výběr domácností v rámci ulic (např. metoda náhodné procházky) výběr člena domácnosti (např. metoda posledních narozenin) stratifikovaný náhodný výběr je reprezentativní, je však třeba vhodně zvolit kroky, aby nedošlo ke zkreslení pro agentury náhodný výběr = stratifikovaný

kvótní výběr stanovuje kvóty – vyjádření základních parametrů populace, které mají být ve výběru dodržěny kvóty jsou stanoveny na základě sčítání lidu, podle pohybu obyvatelstva, či jiných vyčerpávajících šetření obvykle je použito několik málo charakteristik: např. pohlaví, věk, vzdělání, velikost místa bydliště z ortodoxního hlediska neplatí pro kvótní výběr pravděpodobnostní statistika

kvótní výběr v praxi agenturami je nejpoužívanější – je rychlý a levný je třeba Kvótní předpis – pokyny pro tazatele, koho mají vybírat příklad kombinace: Pohlaví/ věk MužiŽenyCelkem a více Celkem

srovnání výběrů Náhodný výběrKvótní výběr + Kontrolovatelná reprezentativita Kontrola tazatelů + Rychlost Pružnost Láce - Náročnost Nízká návratnost Nutnost opory výběru - Nekontrolovatelné odchylky od reprezentativnosti Obtížná kontrola tazatelů Velký vliv tazatelů

anketa v pravém slova smyslu nejde o výběr - respondenti se vybírají sami anketa je typem šetření v němž respondenti participují dobrovolně nelze odhadnout, zda nějaká vlastnost motivuje k odpovědím určité typy respondentů nelze definovat cílovou populaci často používaná v médiích - obvykle motivuje jedince s vyhraněným názorem

další typy výběrů pro výzkumy specifických populací: záměrný výběr – cíleně vybíráme určité jednotky výběr metodou sněhové koule – jeden respondent dává kontakty na dalšího

výběrové soubory a čas průřezové strategie kohortní studie panelová studie studie trendů longitudinální výzkum

Časová dimenze dat II O jakých efektech chci vypovídat ? (a o jakých data skutečně vypovídají?) Age – efekt zrání (osobní individuální vývoj) Period – efekt doby (společenské normy, události) Cohort – efekt kohorty (společná historická zkušenost)

Rekapitulace – pojmy, které je třeba znát Operacionalizace, indikátor, koncept Výběrové šetření, dotazník Reprezentativita, vzorek, populace Validita, reliabilita Redukce a transformace