IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 17 - 8 Anotace Život ve škole, umění se učit 3. Autor Mgr. Martin Nosek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci si osvojí informace o tom, proč je škola důležitá a jaká jsou její pravidla, zjistí, jak funguje jejich paměť Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Pravdila, umění se učit, odpočinek, učební typy Druh učebního materiálu Pracovní list / Prezentace / Test / Laboratorní práce / … Druh interaktivity Aktivita / Výklad / Test / Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost / datum 1,69 Mb / říjen 2011
Kde se berou pravidla? Dají se měnit a jestli ano, za jakých podmínek? ŽIVOT VE ŠKOLE 3. stejně jako ve společnosti i ve škole musíme přijmout určitá pravidla - pravidla chrání, řídí i organizují zájmy jednotlivce a společnost, proto je důležité je dodržovat Kde se berou pravidla? Dají se měnit a jestli ano, za jakých podmínek? (odpověz do sešitu)
„Genialita je 1% inspirace a 99% potu“ Umění se učit „Genialita je 1% inspirace a 99% potu“ Thomas Alva Edison Thomas Alva Edison (11. února 1847 stát Ohio, USA – 18. října 1931 New Jersey) byl americký vynálezce, celosvětově jeden z nejproduktivnějších a nejvýznamnějších. Na jeho jméno je vedeno více než 1000 patentů, další tisíce jich registrovaly jeho firmy. Mezi nejznámější Edisonovy vynálezy patří fonograf (předchůdce gramofonu) a žárovka. Edison je také zakladatelem dodnes vydávaného prestižního časopisu Science. Zdroj: Wikipedia
Umění se učit Když splníme tyto podmínky, učení nám půjde lépe: 1) Musíme zjistit, jaký styl učení nám vyhovuje. 2) Procvičováním dosáhneme uchování učiva v paměti. 3) Na učení je třeba soustředěnosti. 4) Po učení musí následovat odpočinek. 5) Práce musí být dobře naplánována. 6) Na konkrétní učení jsou třeba správné metody.
Test – jaký jsi učební typ? Každý člověk přijímá informace jiným způsobem – někdo zrakem, jiný sluchem a jiný se učí nejlépe tak, že si něco sám vyzkouší. Jaký učební typ jsi ale ty? Nyní ti na 10 vteřin ukážeme 10 obrázků. Pak bude následovat 2 minuty jiná činnost. Poté bude mít možnost vypsat, které obrázky sis zapamatoval:
1 TEĎ 2 3
Zdroje: Text: Dostupné z [www.wikipedie.cz] Vlastní text z archivu autora FRAUS. Občanská výchova s blokem Rodinná výchova: pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 2003. Plzeň: Fraus, 2003. ISBN 80-7238-207-1 Obrázky (dle pořadí v DUM): Dostupné z [http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/Thomas_Edison.jpg] dne 5.10.2011. Dostupné z [http://skoda120.inetbox.sk/files/skoda_pc_bw_draw.gif] dne 5.10.2011. Dostupné z [http://www.kralovalhota.cz/foto/v19.jpg] dne 5.10.2011. Dostupné z [http://www.detskeomalovanky.cz/wp-content/pes3.gif] dne 5.10.2011. Dostupné z [http://www.toyplanet.cz/uploads/image/Prehistoricky%20globus%202__.jpg] dne 5.10.2011. Dostupné z [http://www.k-audio.eu/obrazky/crafter/acse-10_pum.jpg] dne 5.10.2011. Obr. č. 1. Copyright Mgr. Martin Nosek, 2011, autor DUM.
Metodický pokyn: Na začátku prezentace žáci diskutují o pravidlech nejen školy. Citát a informace o Edisonovi slouží k aktivizaci žáků pro další část DUM. Zápis do sešitu – podmínky pro lepší učení. Test obrázkové paměti.