Ch_112_Biomasa Ch_112_Energie_Biomasa Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace Registrační.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Advertisements

Př_151_Geologie_Činnost mořské vody
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
ZEMNÍ PLYN Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Elektrárny využívající biomasy na výrobu elektřiny
Neživá příroda - vzduch
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
Měření a měřidla v technické praxi
Neživá příroda - vzduch
Chráněná území v České republice
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Výroba biopaliv v ČR Jiří Smejkal, 4.ag.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
OXIDAČNÍ ČÍSLO Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
Ch_111_Energie_Větrná energie
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
GEOTERMÍLNÍ ENERGIE Ch_113_Energie_Geotermální energie Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace.
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Př_141_Geologie_Litosférické desky I.
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Magnetické vlastnosti látek
CESTA ŽELEZA A DRUHY KOVŮ
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
KRAJINA – PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM ŽIJEME Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
SEVERNÍ AMERIKA -VODSTVO A PODNEBÍ
Zdroje elektrického napětí
Fy_103_Elektromagnetické jevy_Elektromagnetická indukce Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Autor: Mgr. Pavla Martincová
TÁNÍ – TUHNUTÍ FY_023_Změny skupenství látek_Tání - tuhnutí
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
SEVERNÍ AMERIKA - SÍDLA
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Ch_006_Chemické reakce_Skladné Autor: Vladimír Bělín Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název.
F_070_Jaderná energie_Jaderná energie Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Španělsko a Portugalsko Autor: Mgr. Jana Kalandrová Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název.
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Autor: Mgr. Lenka Němcová
Ch_113_Geotermální energie
Př_136_Geologie_Petrologie
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Ch_094_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Železo, hliník
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
Př_163_Geologie_Západní Karpaty
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
ENERGETIKA A TĚŽKÝ PRŮMYSL
Autor: Mgr. Helena Nováková
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
SULFIDY Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Ch_096_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Slitiny
Planety sluneční soustavy – Velké planety
VLIV TĚŽBY NEROSTŮ NA KRAJINU A ŽP
Planety sluneční soustavy – Malé planety Pří_114_Rozmanitost přírody_Planety sluneční soustavy – Malé planety Autor: Mgr. Helena Koždoňová Škola: Základní.
PŮSOBENÍ VODY V PÍSKOVCÍCH
PŮSOBENÍ VODY V PÍSKOVCÍCH
VYPAŘOVÁNÍ, KAPALNĚNÍ, SUBLIMACE, DESUBLIMACE
PŮSOBENÍ VODY VE VÁPENCÍCH Př_150_Geologie_Působení vody ve vápencích Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště, příspěvková.
Ch_054_Fotosyntéza ve dne Ch_054_Přírodní látky_Fotosyntéza ve dne Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
Ch_007_Chemické reakce_Rozkladné
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Transkript prezentace:

Ch_112_Biomasa Ch_112_Energie_Biomasa Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

Anotace:  Digitální učební materiál je určen pro seznámení, rozšíření a upevňování učiva o obnovitelných zdrojích energie.  Materiál rozvíjí, podporuje, vysvětluje znalosti o obnovitelných zdrojích energie.  Je určen pro předmět chemie 9. ročník  Tento materiál vznikl ze zápisu autora jako doplňující materiál k učebnici: Beneš, P., Pumpr, V., Banýr, J., Základy chemie 2 pro 2. stupeň základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy, FORTUNA, Praha 1997

Biomasa Obecně je to souhrn látek tvořící těla všech organismů – rostlin, živočichů, hub, řas, sinic, bakterií. Často se tímto pojmem označuje rostlinná biomasa využitelná pro energetické účely. Je to sluneční energie uskladněná chemickými vazbami do rostlinných těl. Rostliny umí pomocí fotosyntézy využívat a uskladňovat sluneční energii. Obnovitelný zdroj. Pokrývají 15% světové spotřeby – zejména ve „třetím světě“.

Tuhá biopaliva Dřevo v různých formách: polena, štěpka, brikety, pelety, piliny Sláma ve formě briket a pelet Seno ve formě briket či pelet. Dřevěné pelety

Dřevní štěpka Slaměné brikety

Palivové dříví - tradiční využití biomasy

 k pěstování dřeva na topení  využívá se japonský topol – klon druhů P. nigra L. x P. maximowiczii Henry - roční přírůstek 2 – 4 m a vrba – Salix caprea  sklízí se štěpka nebo kulatina  na rodinný dům je potřeba pěstovat na rozloze asi 0,5 ha 5000 kusů  po 5 letech trvalý přísun dřeva Rychlerostoucí dřeviny RRD Kořenáče japonských topolů

Kapalná biopaliva Bioetanol – je etanol (líh) vyráběný z rostlin obsahující větší množství škrobu a sacharidů - kukuřice, obilí, brambor, cukrové třtiny a cukrové řepy. - využívá se jako automobilové palivo hlavně v Brazílii Biooleje – používány v naftových motorech např.: Bionafta – z rostlinných olejů a živočišných tuků Zkapalněný bioplyn a dřevo plyn. Bionafta vyrobená ze sojového oleje.

Plynná biopaliva Bioplyn – z metanu a oxidu uhličitého a produkovaný přirozeným rozkladem na skládkách odpadů nebo v zemědělství Dřevo plyn – skládající se z oxidu uhelnatého a vodíku vyráběný zplyňováním biomasy Vodík - štěpením jakéhokoliv uhlovodíkového biopaliva Bioplynová stanice v Německu

Výhody biomasy  obnovitelný zdroj – opět naroste  různé možnosti využití  energetická  cenově dostupná  podporovaná  dá se spoluspalovat spolu s neobnovitelným zdrojem  většinou se jedná u tuhých biopaliv o odpady nebo jinak nevyužitelné rostlinné zbytky

Nevýhody biomasy  při nekvalitních technologiích neekologická  při spalovaní se produkují skleníkové plyny  popílek  bionafta má kratší životnost proti minerální  zábor zemědělské půdy pro pěstovaní biomasy (řepka)

Opakování  Co je to biomasa.  Jak spolu souvisí sluneční energie a biomasa?  Jak se z biomasy získává energie?  Jmenuj základní druhy tuhých biopaliv.  Které rychlerostoucí dřeviny znáš?  Z čeho se vyrábí a jaké je použití bioetanolu?  Z čeho se vyrábí a jaké je použití bionafty?  Jak vzniká bioplyn a jaké je jeho využití?  Jmenuj výhody biomasy.  Jmenuj nevýhody biomasy.

 Biomasa.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 2011 [cit ]. Dostupné z:  Pellets hand.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 2005 [cit ]. Dostupné z:  Plaquettes de bois.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 2006 [cit ]. Dostupné z:  Špalek na štípání.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit ]. Dostupné z:  Japonsky-topol-korenace.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2012 [cit ]. Dostupné z:  Straw-hay-briquettes.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 2009 [cit ]. Dostupné z:  Bequer-B100-SOJA-SOYBEAM.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 2007 [cit ]. Dostupné z:  Ladbergen Biogasanlage.JPG. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 2008 [cit ]. Dostupné z: POUŽITÉ ZDROJE: