Základní infomace: Počet přednášek a seminářů 11 Diagnostický test bude psán 16. 12. 2010 Seminární úkol – student odevzdá nejpozději 9. 12. 2010 Udělování zápočtů – 16. 12. 2010
Tělesná kultura Tělesná výchova – dominujícím faktorem je formativní a vzdělávací zaměření Sport – soutěživost, výkonnost Pohybová rekreace – zdravotní charakter pohybové činnosti Turistika – kromě pohybové aktivity kulturně poznávací činnost
Kinantropologie – (řecky kinein – pohybovat se, anthropos – člověk, logos - slovo) Vědní obor zabývající se studiem cílevědomé pohybové činnosti člověka v celé šíři a rozsahu a jejím vlivem na jeho tělesný, motorický, psychický a sociální rozvoj. Tělesná výchova – cílevědomá výchova a vzdělávání, působí na tělesný a pohybový vývoj člověka, na upevňování jeho zdraví, zvyšování tělesné zdatnosti a pohybové výkonnosti, získávání praktického a teoretického vzdělání a kladných citových zážitků z této činnosti v tělovýchovném procesu. Sport – specifická forma pohybové činnosti jednotlivce, skupiny, zaměřená na dosahování maximálního výkonu ve zvolené specializaci a v určité soutěži, sféra podílející se na uspokojování kulturních potřeb širokých vrstev obyvatelstva. Sport pro všechny – hnutí sdružující a podporující tělovýchovné a sportovní organizace, které propagují, organizují a realizují rekreačně zaměřené pohybové aktivity v rekreační tělesné výchově, v rekreačním sportu a turistice
Význam pohybu ve fylo- a ontogenezi člověka Odraz pohybu u člověka Zlepšení svalové síly, rozsahu a koordinace pohybu Ekonomický chod cirkulace při střední a submaximální zátěži Prostředek regulace napětí a stresu Stimulace produkce endofirnů Udržuje optimální hmotnost a snižuje podíl nadměrného tuku o 8 – 10% Snižuje riziko vzniku arteriosklerózy, odvápnění a riziko zlomenin Zabraňuje hypokineze
Funkce školní TV Lékaři Kompenzační Zdravotní Vzdělávací Výchovný Výkonnostní Učitelé Vzdělávací Zdravotní Výchovný Kompenzační Výkonnostní
Sportovní kinantropologie integrovaný model studia pohybu člověka Základní vědy Aplikované vědy Speciální vědy Přírodní vědy Fyzika Chemie Biologie Fyziologie Lékařské vědy Biochemie sportu Kineziologie Biologie sportu Fyziologie tělesných cvičení Tělovýchovné lékařství Vědy o pohybu člověka Kinetika člověka Biomechanika Antropomotorika Společenské vědy Pedagogika Psychologie Sociologie Ekonomika Právo Dějiny Filozofie Pedagogika Tv a sportu Psychologie Tv a sportu Sociologie Tv a sportu Ekonomika Tv a sportu Právo a sport Dějiny Tv a sportu Sport a filozofie Teorie a didaktika sportu Teorie a didaktika rekreační Tv Teorie a didaktika zdravotní Tv Teorie a didaktika školní Tv Podle Jungera, Kasy (1996)
Antropomotorika =Anthropos= = Motus= Motorika Antropomotorika Vlastnosti, předpoklady systému pro pohyb Souhrn pohybových projevů systému Antropomotorika věda , studující pohybové projevy vzhledem k vnitřním integrovaným předpokladům věda o pohybových předpokladech a projevech v oblasti tělesné výchovy a sportu
Vývoj Aristoteles – metafyzika (principy pohybu) Leonardo Da Vinci – studium lidského pohybu( renesance) V 19. stol. Guts Muths, Spiess, Ling, Tyrš 1890 poprvé pojem kineziologie 1928 Muller Nauka o pohybu 1931 Ozoretskij Psychomotorika 1937 Smotlacha Biogymnika 1960 Meinel „Bewegungslehre“
Vývoj 1964 vznik v ČSSR – různé názvy - antropomotorika 1979 Čelikovský – 1.celostátní učebnice Dnes: mezinárodní organizace Sportmotorik, sekce antropomotoriky, USA – antropokinetika, kinantropologie Schmit Rusko – Novikov, Matvejev Německo – Blume, Meindel, Schnabel,
Předmět studia Motorické předpoklady Motorické projevy Ontogeneze motoriky Rozvoj a diagnostické prostředky -tvorba a studium Uplatnění statistiky v TV a Sportu
Pohybová činnost Vznikla na základě fylogeneze a individuálního vývoje jedinců. Základem je biologická činnost a rozrůstá se v činnostech sociálně kulturních. Zahrnuje: Pohybové chování – zahrnuje všechny pohybové projevy (vědomé i nevědomé) a jedinou formou pohybové činnosti živočichů. Konkretizuje se pohybovými reakcemi na podněty vnitřní i vnější. Pohybové jednání – je typicky lidskou formou činnosti, je vědomé a cílově orientované tedy cílovědomě.