Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_378.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Heterotrofní výživa Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Heterotrofní výživa.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Minerální výživa rostlin
Heterotrofní výživa rostlin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_375.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výživa rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_79.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_173.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_170 Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Registrační číslo projektu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_534.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_431.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_13.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_224.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_365.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_423.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_245.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_49.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_174.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_20.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_524.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
JEDNOBUNĚČNÉ ROSTLINY SINICE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_180.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_29.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_09.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 02.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_372.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 05.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_432.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_30.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_93.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_590.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_10.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_368.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_31.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_376.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
1. H ETEROTROFNÍ VÝŽIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16. KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu ->
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Heterotrofie u rostlin
STOPKOVÝTRUSNÉ HOUBY VY_32_INOVACE_05_23.
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_378

Jméno autora:Mgr. Alešová Lenka Třída/ročník: I. ročník čtyřletého gymnázia V. ročník osmiletého gymnázia Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Tematická oblast:Fyziologie rostlin Předmět:Biologie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Studenti umí popsat způsoby výživy rostlin Klíčová slova: autotrofní výživa, heterotrofní výživa, chemosyntéza, mixotrofie, symbióza, mykorhiza Druh učebního materiálu:prezentace

FYZIOLOGIE ROSTLIN VÝŽIVA ROSTLIN

VÝŽIVA ROSTLIN. AUTOTROFNĚ  živí se anorganickými látkami  zelené R  druhotně se mohou živit heterotrofně HETEROTROFNĚ  živí se organickými látkami  nezelené R  vývojově starší

AUTOTROFNÍ VÝŽIVA.  Zelené R: fotosyntézou  z minerálních látek → organické látky  světelná energie → chemická energie vázaná v ATP  Trávy, obilniny, plevele – pýr plazivý, dřeviny  Autotrofně se živí také jmelí bílé – hemiparazit = poloparazit – z hostitelské rostliny odebírá pouze vodu a minerální látky

HETEROTROFNÍ VÝŽIVA.  Nezelené R: chemosyntézou  Organické látky → anorganické látky + orga- nické látky tělu vlastní  z rostlin se heterotrofně živí úplní parazité = = holoparazité – odebírají organické látky ze živých rostlinných těl jiných rostlinných druhů – např. podbílek šupinatý, kokotice

Chemosyntéza Nezelené rostliny, které nemohou k přeměně živin využívat světelnou energii, používají k přeměně CO2 na organické látky chemickou energii, kterou si vytvářejí ve svém rostlinném těle a ukládají ji ve formě ATP. Chemická energie vzniká nejčastěji při oxidativních dějích organických živin přijatých v potravě, kdy organické látky prodýchají na CO2 a H2O. Zbylou část živin rozloží na stavební kameny a spotřebují na stavbu látek svému tělu vlastních, které pak využijí k růstu či regeneraci opotřebených buněk pletiv.

MIXOTROFNÍ VÝŽIVA. Živí se jak autotrofně, tak heterotrofně Patří zde masožravé rostliny – rostou na půdách chudých na dusík (bažiny, slatiny, rašeliniště)Chybějící dusík doplňují z těl lapeného hmyzu Tělo přizpůsobeno k lapání hmyzu – lapací zařízení připomínající list nebo květ V lapacích zařízeních – nektar s trávicími enzymy, často voní Trávicí enzymy rozloží bílkoviny hmyzu na NH3, který masožravé rostliny využívají na tvorbu svých bílkovin Jsou zelené – probíhá v nich fotosyntéza – AUTOTROFNÍ ZPŮSOB VÝŽIVY, využívají bílkoviny z těla hmyzu pro stavbu svých bílkovin – HETEROTROFNÍ ZPŮSOB VÝŽIVY

ZNÁTE NĚKTERÉ DRUHY MASOŽRAVÝCH ROSTLIN? 4 Rosnatka kapská Drosera capensis

4 Mucholapka podivná Dionaea muscipula

4 Špirlice Sarracenia

SYMBIÓZA.  Symbióza je oboustranně výhodné soužití.  V rostlinné říši je typická symbióza mezi hlízkovými bakteriemi (např. rod Rhizobium) a kořeny bobovitých rostlin 5 Kořeny bobu obecného s hlízkami

MYKORHIZA. Mykorhiza je harmonické soužití mezi houbou a kořeny stromů či bylin (krytosemenných i nahosemenných) Houbová vlákna obalují kořeny rostlinHouba si bere od rostliny bílkoviny a další asimiláty Rostlina si bere od houby vodu, vitamíny, některé enzymy a navíc fotosyntetizuje Např. kozák březový, osikový, klouzek modřínový („máslák“), hřib dubový

PROCVIČOVÁNÍ:Přiřaď správný způsob živiny ke konkrétním druhům rostlin, případně hub:hřib královskýslunečnice ročníkapraď samecpodbílek šupinatýkokotice povázkavikev ptačíkozák habrovýtopol osikapšenice setá mixotrofněautotrofně symbioticky mykorhiza heterotrofně rosnatka okrouhlolistá

POUŽITÁ LITERATURA a ZDROJE. 1) JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s., [92] s. barev. obr. příl. ISBN ) ROSYPAL Stanislav a kol. Nový přehled biologie. 1. vydání. Praha: Scienta, ISBN: ) JENÍK, Jan, Jaroslav PAZOUREK, Jindřich ROUBAL, Hana STŘIHAVKOVÁ a Miroslava ŠMÍDOVÁ. Botanika. 6. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, ISBN ) SRBOVÁ, Jana. PROFESIONÁLNÍ PRODEJ MASOŽRAVÝCH ROSTLIN. Masožravé rostliny [online]. [cit ]. Dostupné z: 5) RICHTER, Rostislav. MULTIMEDIÁLNÍ UČEBNÍ TEXTY Z VÝŽIVY ROSTLIN. Dusík: Asimilace dusíku [online] [cit ]. Dostupné z: