Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Autor: PhDr. Ing. Stanislav Hamerský Tematická oblast: Biochemie Název DUMu: Výskyt a biologický význam lipidů a jejich derivátů Kód: VY_32_INOVACE_CH.2.08 Datum: Cílová skupina: Žáci středních škol Klíčová slova:Lipidy Anotace: Tato prezentace slouží k procvičení učiva o výskytu a biologickém významu lipidů a jejich derivátů. Do výuky je vhodné ji zařadit v rámci opakování probraného učiva.
1. Doplňte tabulku: Chemická látka Typ lipidu nebo derivátu Výskyt lecithin terpencitrusové plody lykopen steroidbiomembrány, živočišné buňky kortisol
Správné řešení: Chemická látka Typ lipidu nebo derivátu Výskyt lecithinfosfolipidcytoplazmatická membrána buněk limonenterpencitrusové plody lykopenkarotenoidpaprika, rajčata, apod. cholesterolsteroidbiomembrány, živočišné buňky kortisolsteroidní hormon krevní plazma savců, včetně člověka
2. Přiřaďte k sobě (spojte čarou): krevní skupina glykolipidy kalciferol vitamin D fosfolipidy hlavní složka biomembrán humulen pivo progesteron žluté tělísko vaječníku zeaxanthin žluté rostlinné barvivo
Správné řešení: krevní skupina glykolipidy kalciferol vitamin D fosfolipidy hlavní složka biomembrán humulen pivo progesteron žluté tělísko vaječníku zeaxanthin žluté rostlinné barvivo
Tento digitální učební materiál byl vytvořen pomocí software: 1.Microsoft Ofiice ACD ChemSketch (Freeware) Použitý zdroj: VODRÁŽKA, Zdeněk. Biochemie. 2. oprav. vyd. Praha: Academia, 2002, Přer. str. ISBN Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.