Obsah přednášek Demografie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Socioekonomická geografie
Advertisements

Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Metodologie historického výzkumu volného času
Struktura obyvatelstva
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku Tomáš Fiala katedra demografie Fakulta informatiky a statistiky VŠE Praha.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
Fakulty informatiky a statistiky
Statistické zpracování dat RNDr. Eva Reiterová, Ph.D.
Socioekonomická a správní geografie Geografie obyvatelstva
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
DEMOGRAFIE věda, která se zabývá reprodukcí (obnovou) lidské populace.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
SKLADBA OBYVATELSTVA PODLE VĚKU
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI
Petra Jarábová Markéta Kanisová
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
OBYVATELSTVO. Geografie obyvatelstva OBJEKT: Člověk a společnost PŘEDMĚT:Stav a zákonitosti rozmístění, dynamiky a struktury obyvatelstva - stav: Výsledek.
Sňatečnost a rozvodovost
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Chce být ekonomie udržitelná resp. je toho vůbec schopna? Ing. Lubor Tvrdý, Ph.D. PROCES Centrum pro rozvoj obcí a regionů
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Základní principy geografického výzkumu
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Měření demografických jevů
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Přelidnění Vypracoval: Lubomír Knopp Třída: 2L Předmět: Biologie
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Postavení pedagogiky mezi vědami
PŘEDNÁŠKA č. 2 Demografické jevy a procesy, zdroje informací o obyvatelstvu, sčítání lidu.
Vztahy geografie k ostatním vědám
Statistika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Cibulková.
Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta.
Historie demografie. John Graunt zakladatel demografie  Narozen 24. dubna 1620 v Londýně, zemřel 18. dubna 1674 také v Londýně  Začal se zabývat zejména.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Světový populační vývoj.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Přednáška č. 1 ÚVODNÍ PŘEDNÁŠKA – OBJEKT A PŘEDMĚT STUDIA, OBSAH PŘEDMĚTU, VÝUKA DEMOGRAFIE NA JINÝCH VYSOKÝCH ŠKOLÁCH, DEMOGRAFIE A EKONOMIE.
Populační vývoj na území ČR Poznámky: Poznámky: Data za roky jsou za historické území Čech, Moravy a českého Slezska. Od roku 1900 jsou data.
ÚVOD DO STUDIA GEOGRAFIE. GEOGRAFIE JAKO VĚDA GEOGRAFIE – slovo řeckého původu - v překladu do češtiny znamená POPIS ZEMĚ neboli ZEMĚPIS ( γεός geos pozemský,
Základní demografické struktury obyvatelstva a demografické stárnutí.
Prameny demografických dat Všechny prameny běžné demografické statistiky i výsledky speciálních výběrových šetření Poskytují údaje pro analýzu procesu.
Populační odhady a projekce
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Demografická revoluce Druhý demografický přechod
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
doc. JUDr. Jan Ondřej, CSc., DSc.
POPULAČNÍ VÝVOJ V ČESKÉ REPUBLICE V ROCE & AKTUÁLNÍ ÚDAJE ZA ROK 2005
Pedagogika jako vědecká disciplína
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ÚMRTNOSTNÍ TABULKY součást systému tabulek života, které charakterizují řád populační reprodukce logický systém statistických ukazatelů, které charakterizují.
Rutinní zdravotnická statistika
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Základy demografie Přednáška 1.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Počet obyvatel na Zemi, přirozená měna obyvatelstva
Transkript prezentace:

Obsah přednášek Demografie 1 OBECNÉ PROBLÉMY DEMOGRAFIE 2 DEMOGRAFICKÉ A GEODEMOGRAFICKÉ JEVY A ZPŮSOBY JEJICH ZJIŠŤOVÁNÍ 3 ANALÝZA STRUKTURY OBYVATELSTVA 4 ANALÝZA DEMOGRAFICKÉ REPRODUKCE 5 ÚMRTNOST A NEMOCNOST I 6 ÚMRTNOST A NEMOCNOST II 7 SŇATEČNOST A ROZVODOVOST 8 PORODNOST A PLODNOST 9 CELKOVÉ CHARAKTERISTIKY PŘIROZENÉ REPRODUKCE 10 POPULAČNÍ ODHADY A PROJEKCE 11 ŠIRŠÍ PODMÍNĚNOSTI POPULAČNÍHO VÝVOJE 12 DEMOGRAFIE POPULACÍ I - POPULAČNÍ VÝVOJ SVĚTA, REGIONŮ A ZEMÍ 13 DEMOGRAFIE POPULACÍ II - POSTAVENÍ ČR V DEMOGRAFICKÉM VÝVOJI SVĚTA 14 POPULAČNÍ TEORIE A POLITIKA 15 SOUČASNÉ TENDENCE POPULAČNÍHO VÝVOJE ČR

Z čeho se budete učit DSO Demografie e – přednášky POT – data zemí světa na ISU První pomoc vyst@econ.muni.cz mobil 777802509 – po obědě

Demografie I

1. Obecné problémy demografie 1.1. Objekt a předmět demografie 1.2. Vztah demografie k jiným předmětům 1.3. Specifikace předmětu demografie a její vnitřní diferenciace 1.4. Historie demografie 1.5. Demografické instituce, časopisy, učebnice

Demografie Je empirický obor Stojí na rozhraní přírodních a společenských věd Jako vědecká disciplína vznikla v roce 1662 Většinou je velmi obtížné určit počátek té které vědecké disciplíny. To neplatí o demografii. Její počátek může být stanoven zcela přesně: leden 1662. B. C. Urlanis

1.1. Objekt a předmět demografie Název demografie pochází z řeckých slov démos (lid) a grafein (psát, popisovat). OBJEKTEM demografického studia jsou LIDSKÉ POPULACE PŘEDMĚTEM demografického studia je DEMOGRAFICKÁ REPRODUKCE S procesem demografické reprodukce jsou spojeny demografické události (jevy)

1.2. Vztah demografie k jiným oborům Z nepřetržité reprodukce života, která je shodná pro každý živočišný druh, se u člověka stává dvojitý vztah - člověk reprodukuje jednak nové jedince plozením a stará se o zachování druhu (vztah přirozený), jednak reprodukuje prací materiální předpoklady existence své i celé populace (vztah společenský).

1.3 Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti

Demografii lze vymezit dvojím způsobem: Jako elementární specifický obor, poznávající zákonitosti vývoje demografických systémů, tj. demografické reprodukce jako omezeného výsledného procesu. Jako obor různé úrovně komplexity, zahrnující do předmětu svého studia nejen vývoj demografických systémů jako výsledný proces, ale i podmínky a důsledky tohoto procesu, a to nejen v bezprostřední návaznosti na demografickou reprodukci. pozn.: Demografický systém je tvořen lidmi, jejich vlastnostmi, které podmiňují demografickou reprodukci a demografických vztahů mezi nimi.

Postup poznávání v demografii Objektivní realita Upravený předmět poznávání Demografické struktury a procesy Předmět poznávání Demografická reprodukce Prostředky poznávání I Vydělení demografických jevů a jejich statistický popis Prostředky poznávání II Indukce, dedukce, analýza, syntéza Systém demografických poznatků a zákonitostí Demografická metodologie

Schéma populačního vývoje Populační vývoj Demografická reprodukce Mechanická měna Řád rození Řád vymírání

Vnitřní diferenciace demografie Demografie populací Demografická analýza Teoretická demografie Demografická metodologie Sféra postupného vydělování, resp. postupné syntézy předmětu Sféra postupné generalizace, resp. specifikace předmětu Sféra postupné metodologické formalizace, resp. konkretizace

Vnější návaznosti demografie Ostatní empirické obory Populační politika Ekonomické a sociální plánování Demografie populací Demografická analýza Teoretická demografie Demografická metodologie Metodologické obory Filozofie Hranice demografie

Vybrané demografické subdisciplíny Paleodemografie Historická demografie Regionální demografie (při studiu populačního vývoje se dostává do úzkého styku s geografií, a to zejména s geodemografií n. geografií obyvatelstva) Ekonomická demografie Sociální demografie

Demografické události (jevy) narození úmrtí potrat sňatek rozvod ovdovění nemoc

1.4 Historie demografie

John GRAUNT (1620 – 1674) zakladatel demografie

Dílo – „"Natural and Political Observation, made upon the Bills of Mortality" z roku 1662. demografické jevy poznával jako jevy hromadné. - Jako první objevil při studiu úmrtnosti v Londýně určité zákonitosti, platné pro celé soubory. Odhalil např. poměr mezi počtem mužů a žen v populaci a stabilní poměr mezi počtem narozených chlapců a děvčat, stanovil jej poměrem 14:13 ve prospěch chlapců. Dále se zabýval řádem vymírání podle věkových skupin, který tvoří základ úmrtnostních tabulek. - přínos pro vytvoření statistické metody poznávání.

Edmund Halley (1656 – 1742) An Estimate of the Degrees of Mortality of Mankind anglický astronom, na konci 17. století zkonstruoval první úmrtnostní tabulky na základě záznamů o úmrtích a porodech a odhadl předpokládané počty lidí v relativně uzavřené, stacionární populaci podle jednotlivých věkových skupin za poměrně dlouhé období, 84 let. (znám především jako objevitel komety!!!)

William Petty ( ) ekonom Dílo: Politická aritmetika (1672) - začíná pracovat s teorií pravděpodobnosti, která je schopna předvídat mnohé události - statistické zákonitosti

Johann SUSSMILCH (1770 - 1767) - luteránský duchovní, ovlivněn Grauntovým dílem - první formuloval "zákonitosti čísel", věnoval se studiu úmrtnosti a statistických zákonitostí Největší zásluhou je, že vzbudil široký zájem o nejrůznější stránky demografické reprodukce. Dílo: Die Göttliche Ordnung in den Veränderungen des menschlichen Geschlechts, aus der Geburt, dem Tode und der Fortplanzung desselben erwissen Božský řád - zkoumal sekundární poměr, je to boží vůle, je potřeba mnoho mužů, aby ještě zbyli pro službu bohu.

Thomas Robert MALTHUS (1766 – 1834) profesor politické ekonomie

pastor anglikánské církve a profesor nových dějin a ekonomie, symbol všech autorů, kteří se staví nepříznivě k početnímu růstu obyvatelstva. Problematikou demografické reprodukce se hlouběji nezabýval, pouze vyjádřil a formalizoval vztah mezi růstem úživných prostředků a početním růstem populace a povýšil ho na zákon. Populační princip spočívá v tom, že růst obyvatelstva neustále směřuje k převýšení hranice dané prostředky obživy. Populace rostou geometrickou řadou, obživa aritmetickou. Sociální bída a nezaměstnanost jsou tudíž důsledky příliš rychlého rozmnožování lidí. Dílo: An Essay on the Principle of Population, As It Affects the Future Improvement of Society

Studium populačních otázek na konci 18. a po celé 19 Studium populačních otázek na konci 18. a po celé 19. století bylo ovlivněno rostoucím zájmem o ekonomické, sociální a politické problémy, a to především v Anglii a Francii. Během 19. století došlo k největšímu pokroku ve výzkumu procesu úmrtnosti. Rozšířily se znalosti o podmínkách, které působí na četnost úmrtí a zlepšily se i metody jejich analýzy. To vedlo k zavedení měr úmrtnosti podle věku a pohlaví i metody přímé a nepřímé standardizace. Otázky porodnosti byly mnohem méně středem pozornosti a metodicky významné práce v této oblasti jsou spíše výjimkou

Adolf Lambert Quetelet (1796 - 1874) výrazná osobnost v historickém vývoji demografie. - zpřesnění statistického zjišťování demografických dat, vypracoval zásady moderních sčítání lidu, ty poprvé uplatnil při belgickém sčítání lidu v roce 1846. - založil v roce 1853 Mezinárodní statistický ústav, od roku 1911 má sídlo v Haagu. (Původně Mezinárodní statistický kongres se sídlem v Bruselu)

Wilhelm Lexis (1837 - 1914) - navrhl demografickou síť a koncepčně připravil konstrukci hrubé a čisté míry reprodukce Axel Gustav Sundbarg (1857 - 1917) - švédský demograf, publikoval klasifikaci věkových struktur v roce 1900. Alfréd J. Lotka (1880 - 1949) - zkonstruoval modely stabilní populace, které mají základní význam v demografické analýze, a ukázal jejich návaznost na míry reprodukce. Na jeho práce navazuje současná demografická metodologie a též francouzská i americká škola.

Ve 20. století se v demografii nadále rozvíjely tendence nastoupené v minulosti. Silnou složkou se stává zejména demografická metodologie a na ní navazující demografická analýza. Méně se rozvíjely syntetické studie a demografické teorie. Tento vývoj, nastoupený na přelomu 19. a 20. století, je důsledkem rozšiřující se datové základny, zkvalitnění dat a zároveň i důsledkem stability vývoje demografických systémů.

Americká škola Ansley J. Coale (1917) - přední představitel rozpracovával model stabilní populace, pokusil se ukázat na vnitřní vlastnosti a vazby stabilních modelů a na jejich možné použití k populačním projekcím. Model stabilní populace použil dále k vypracování modelů úmrtnostních tabulek generalizací tabulek existujících.

Francouzská škola autoři této školy zdůrazňují obsah demografických procesů před formální dokonalostí a přesností jejich vyjádření. Louis Henry (1911) - práce zabývající se měřením přirozené plodnosti, učebnice demografické analýzy, techniky populačních projekcí

Autoři dotýkající se teoretických otázek demografie: Herbert Spencer (1820 - 1903) - nejstarší pokus o formulování demografických zákonitostí, jak biologický výklad populačního vývoje podle přirozených zákonů samoregulace Corrad Gini (1884 - 1965) - teorie cyklického populačního vývoje Alfred Sauvy (1898) - široký okruh demografických, sociologických a ekonomických otázek, které často přecházejí do ekonomické analýzy

Mezinárodní statistický institut (International Statistical Institute, ISI) je jedna z nejstarších vědeckých asociací působících na celosvětové úrovni v současné době. Za jeho zárodek můžeme považovat Mezinárodní statistický kongres, který se sešel v roce 1853 z iniciativy známého ekonoma a statistika Adolpha Quételeta. Pokračující spolupráce tohoto druhu vedla v roce 1885 k založení Mezinárodního statistického institutu. Jde o autonomní společnost, která usiluje o rozvoj a zlepšení statistických metod a jejich aplikace prostřednictvím mezinárodních aktivit a spolupráce.

Ve druhé polovině 20. století byly pro jednotlivé obory činnosti postupně zakládány sekce, které všechny vedle ISI jakožto celku získaly značnou mezinárodní autoritu v oblasti rozvoje statistické teorie i praxe a také vzdělávání statistiků. Šlo o tyto sekce: 1973: International Association of Survey Statistician (IASS) 1975: Bernoulli Society for Mathematical Statistics and Probability (BS) 1977: International Association for Statistical Computing (IASC) 1985: International Association for Official Statistics (IAOS) 1991: International Association for Statistical Education (IASE) 1995: Irving Fisher Society for Financial and Monetary Statistics 2005: International Society for Business and Industrial Statistics (ISBIS)