Autor výukového materiálu: Bc. Markéta Miláčková Datum (období) vytvoření výukového materiálu: Prosinec 2011 Číslo klíčové aktivity: VY_32_INOVACE_CJ.4.12 Stupeň a typ vzdělávání, ročník: Základní škola praktická 1. stupeň-2. období. 4. ročník Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tématický okruh, téma: Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura Poznat verše, rým Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: Poznat prózu a verše Anotace/metodický list: Prezentace je využitelná při hodinách literární výchovy jako doplněk k učivu o verších, rýmech. Žáci si sami mohou zkusit jednoduché rýmy vytvářet a zábavnou formou si s nimi pohrát.
● básnička (hledáme rýmy) ● tvoříme rýmy sami ● hra na básníka ● hádanka
Dopis pro babičku Moje milá babičko, posílám ti psaníčko. I když jsi to slíbila, dlouho jsi tu nebyla. Co je s tebou, babičko? Nestůněš snad maličko? Přijeď, prosím, brzy k nám, já se tě snad nedočkám! Přečti si pozorně tuto báseň a zkus vyhledat slova, která se rýmují. Zkusíme si chvilku zahrát na básníky a pohrajeme si s rýmy.
Dopis pro babičku Moje milá babičko, posílám ti psaníčko. I když jsi to slíbila, dlouho jsi tu nebyla. Co je s tebou, babičko? Nestůněš snad maličko? Přijeď, prosím, brzy k nám, já se tě snad nedočkám! slova, která se rýmují jsou označena stejnými barvami. Pokud jsi správně odpověděl, jsi šikulka.
Slova,která se rýmují vyslovuj! klíč míč klec pec Jirka sirka kuře moře hruška tužka mrak drak les pes slepice čepice
DRAK MALÍŘ ŠAŠEK RŮŽE KOS PETR BRÁNA KOULE KLÍČ KOČKA DÁREK HOCH Zkus vymyslet na dané slovo rým. Komu se to podaří, stává se básníkem. Kolik básníků je ve třídě ??? GRATULUJI !!!
Obouváš je na nožičky, můžeš s nimi do vodičky. Kaluže jim nevadí, nestudí a nechladí. Kamarádí s deštíkem, pláštěnkou a deštníkem. Zkus uhodnout hádanku a poznat všechny rýmy. Odpověď najdeš na další straně. Co je to ??? L O H N I K Y Z těchto písmenek uhodneš hádanku.
No přece ….. holinky Ty jsi ale šikulka… Jen tak dál…
Veškerý obrazový materiál je dostupný pod licencí Microsoft Office na: