Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Advertisements

PROJEKT ZACHRÁNÍME PLANETU
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Orientace na mapě a v krajině
Zobrazení dutým zrcadlem
Orientace na mapě a v krajině
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
MAPY A PLÁNY, MĚŘÍTKO MAPY
Kartografie.
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
MAPA A JEJÍ OBSAH.
MAPY.
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Naše vlast – Česká republika
Prvouka 3.ročník ZŠ „Mapa a krajina, světové strany na mapě“
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě
Jak postupovat při převádění jednotek délky.
Ivana Kuntová, Pětiúhelník Přesná konstrukce velikosti strany pětiúhelníku ze zadaného poloměru opsané kružnice Ivana Kuntová,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vzájemná poloha dvou kružnic
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Naučná stezka okolím naší školy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Míková. Dostupné z Metodického portálu
Naučná stezka Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Členění území naší vlasti
Můj domov Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Elektronická učebnice - I
K ARTOGRAFIE – OBSAH MAP Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
KRAJINA KOLEM NÁS A JEJÍ VYUŽITÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů
Naše kraje a jejich zajímavosti Vlastivěda 4
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Venclová Monika Název: VY_32_INOVACE_4B_15_Měřítko mapy Téma: 4B_VL4.roč.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.7 Krajina v okolí domova Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_II.VL2 Vytvořeno:
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_Z6-002 Předmět ZEMĚPIS 6.ROČNÍK.
P RÁCE S MAPOU VELKÉHO MĚŘÍTKA Autor: Hana Brýdlová.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
ČESKÝ JAZYK – ČTENÍ Svět kolem nás Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_12_INOVACE 2_06.
ORIENTACE V KRAJINĚ. Světové strany Hlavní světové strany jsou: sever (S) jih (J) východ (V) západ (Z) Pro přesnější určení směru používáme vedlejší světové.
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
Staň se virtuálním turistou
Česká republika - opakování VY_32_Inovace_20KR-7
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Mapa buzola
Název školy: Svobodná základní škola, o. p. s
Vzájemná poloha dvou kružnic
Autor: Mgr. Jitka Šteflová Název: VY_12_INOVACE_07_Topografie
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Naučná stezka Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
KRAJINA KOLEM NÁS A JEJÍ VYUŽITÍ
Najdi dva stejné obrázky
6. a MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě Existují mapy celého světa světadílů států menších území.
Opakování - mapy Vyber z uvedených slov 3 a vytvoř z nich definici
Převody jednotek délky - 2.část
VY_32_Inovace_4.2.7 Krajina v okolí domova
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
STRUČNÁ ANOTACE (OBSAH, DATUM PILOTÁŽE): Práce s textem
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Vl_19_Vlastivědný kvíz
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
ČÁSTI TĚLA Potřebné věci Autor © Žaneta Prošková
Transkript prezentace:

Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány

Mapy Mapa je zmenšený obraz zemského povrchu, např. České republiky. Je zakreslena tak, jako bychom se na naši zem dívali z výšky. Mapy využívají turisté, cyklisté, vojáci či stavitelé, orientují se podle nich piloti letadel nebo motoristé. Pro orientaci v krajině slouží turistické mapy, motoristé používají automapy.

Mapy V turistických mapách nalezneme přírodní zajímavosti, pamětihodnosti a cesty, které k nim vedou. Poznáme z nich, jestli je krajina rovinatá či kopcovitá, kde jsou obce, řeky či lesy. V automapách najdou motoristé síť silnic a dálnic.

Mapy ve škole Ve škole používáme vlastivědné mapy (velké nástěnné a příruční v lavici). Zobrazují výškovou členitost zemského povrchu (nížiny a vysočiny), polohu obcí v krajině, vodstvo. Poskytují nám údaje o zajímavostech a památkách. Z podrobnějších vlastivědných map zjistíme informace o průmyslu, surovinách, podnebí, zemědělství či o chráněných územích. Soubor map nazýváme atlas.

Čtení mapy Ve škole pracujeme s vlastivědnou mapou nástěnnou, nebo příruční. Abychom tyto mapy mohli používat, musíme rozumět jejich obsahu, správně je přečíst. Zmenšenému modelu Země říkáme glóbus.

Měřítko mapy Každá mapa je zmenšeným obrazem krajiny. Najdeme na ní proto měřítko, abychom zjistili, jaké skutečné vzdálenosti odpovídá jeden centimetr na mapě. Krajina ve skutečnosti Část turistické mapy se zakreslením krajiny z fotografie

Měřítko mapy Mapy mají různá měřítka. Turistická mapa má měřítko 1 : 75 000. To znamená, že 1 cm na mapě je ve skutečnosti 75 000 cm, to je 750 metrů. Příruční vlastivědná mapa má měřítko 1 : 800 000, tedy 1 cm je ve skutečnosti 8 kilometrů. Společně si vyrobíme měřítko z dlouhého pruhu papíru ke zjišťování přímé vzdálenosti na vlastivědné příruční mapě.

Měřítko mapy Pomocí vyrobeného měřítka lehce zjistíme přímé vzdálenosti na příruční mapě. Vždy měříme od středu ke středu značky.

Měříme přímé vzdálenosti Pomocí měřítka zjišťujte vzdálenosti mezi městy: Praha – Brno 184 km

Měříme přímé vzdálenosti Pomocí měřítka zjišťujte vzdálenosti mezi městy: Karlovy Vary – Jihlava 216 km

Měříme přímé vzdálenosti Pomocí měřítka zjišťujte vzdálenosti mezi městy: Plzeň – České Budějovice 120 km

Měříme přímé vzdálenosti Pomocí měřítka zjišťujte vzdálenosti mezi městy: Pardubice – Ostrava 184 km

Měříme přímé vzdálenosti Pomocí měřítka zjišťujte vzdálenosti mezi městy: Olomouc – Břeclav 96 km

Vysvětlivky mapy Každá mapa obsahuje mnoho informací. Pro snadnější orientaci a přehlednost používáme na mapě smluvené značky. Jejich význam najdeme ve vysvětlivkách. Najděte si je na své příruční mapě.

Vysvětlivky mapy Vyhledejte si za pomocí vysvětlivek v okolí svého bydliště: hrad přírodní zajímavost dálnici archeologické naleziště jeskyni lázně

Vysvětlivky mapy Na první pohled zjistíme, jak vypadá povrch České republiky. Nejníže položené oblasti jsou vybarvené odstíny zelené barvy, výše položené oblasti mají odstíny hnědé. Pomocí vybarvených ploch různé velikosti jsou na mapě vyznačené obce. Čím více obyvatel, tím větší symbol. Modrými čarami a plochami jsou na mapě vyznačené řeky, rybníky, jezera a přehradní nádrže. Vyhledejte svoji obec a krajinu v okolí domova na příruční mapě.

Krajina našeho domova Podle vysvětlivek mapy zjišťujte: V jaké nadmořské výšce se nachází naše krajina? Kolik obyvatel mají blízká města? Které vodní toky najdeme v blízkosti svého domova? Nachází se zde nějaký zámek, hrad či zřícenina hradu? Narodil se tu nebo působil někdo významný? Vede tudy železnice či dálnice? Je zde přírodní zajímavost nebo krajinná oblast? Má některé z blízkých měst městskou památkovou rezervaci?

Plány Plány znázorňují menší území než mapy. Slouží nám k podrobnější orientaci. Plán města zobrazuje ulice, náměstí, parky a budovy.

Fotografie a ilustrace: autor Plány Nejprve si prohlédněte letecký snímek části obce. Ve dvojicích si navzájem popište svoji každodenní cestu do školy. Poté se ji pokuste nakreslit. Vznikne vám tak plánek cesty do školy. Fotografie a ilustrace: autor