PZORA http://pzora.wz.cz 1. přednáška.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika Nám umožňuje:
Advertisements

Počítačová grafika.
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Počítačová grafika.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA HELENA MYNAŘÍKOVÁ.
Úprava fotografie na počítači
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
Komprese textových, video a audio dat.  Komprese   JPEG: 
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Základy počítačové grafiky
III/2 XVII ABC
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
Informatika pro ekonomy II přednáška 3
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Počítačová grafika.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Počítačová grafika, prezentace
Grafika a digitální fotografie
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 2.
Rozlišujeme dva základní
Bitmapová a Vektorová grafika
Počítačová grafika.
Základy počítačové grafiky
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ ZOBRAZOVACÍ JEDNOTKY Ing. Petr Bouchala Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál.
Aplikační programové vybavení
Tato prezentace byla vytvořena
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Vliv osvětlení a jasu na člověka
Barevné modely Název školy
Počítačová grafika.
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Základní pojmy Grafiky
Úvod do počítačové grafiky
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Zpracování grafické a zvukové informace Jan Přichystal.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Ztrátová komprese obrázků JPG
Ztrátová komprese obrázků JPG. Formát JFIF (JPEG File Interchange format)‏  sekvenční, nejpoužívanější  progresivní,poněkud více náročné na paměť, určeno.
Rastrová grafika E4.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Počítačová grafika.
Světlo a barva Obrazová část. Vjem barvy Digitální fotografie – Světlo Světlo je elektromagnetické záření Šíří se vakuem rychlostí c = 3  10 8 m  s.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
Počítačová grafika. Rastrová grafika Fungování monitoru Jak může monitor zobrazit barvy tak věrně? Kolik barev vůbec dokáže zobrazit?
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_18.  přidáním barevného odstínu vznikne tmavší barva, tento způsob používají například tiskárny.
Ivo Peterka, FHS UK, Barvy a barevné systémy Formáty obrázků pro WWW.
RASTROVÝ OBRAZ JANA ŠTANCLOVÁ Obrázky (popř. slajdy) převzaty od RNDr. Josef Pelikán, CSc., KSVI MFF UK.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafika – opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Barevné modely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Barevné modely Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
BARVA.
Barvy v počítačové grafice
Způsoby uložení grafické informace
Rastrová grafika O. Kánský 2012.
Způsoby uložení grafické informace
Rastrové formáty.
Transkript prezentace:

PZORA http://pzora.wz.cz 1. přednáška

Viditelné světlo elektromagnetické záření o vlnových délkách 400-700 nm

Barevné vidění lidské oko vnímá: dominantní vlnovou délku (odstín) čistotu barvy (sytost) jas (intenzitu)

Monochromatické, achromatické světlo monochromatické světlo - s konkrétní vlnovou délkou achromatické ("bílé") - signál složený ze záření všech vlnových délek viditelného spektra difůzní odraz: odraz > 80% bílé předměty odraz < 3% černé předměty barva = schopnost předmětů odrážet světlo "červený předmět odráží jen červené světlo" hnědá barva "neexistuje"

Barevné modely jak vyjádřit libovolnou barvu pomocí několika málo parametrů? RGB CMY(K) HLS HSV YUV ...atd.

RGB Red - Green - Blue používá se v monitorech (televizích atd.) aditivní model čím více svítí jednotlivé složky, tím světlejší je výsledná barva každá barva X se dá vyjádřit jako X = rR + gG + bB 0 ≤ r,g,b ≤ 1 pro odstíny šedi platí r = g = b (0 - černá, 1 - bílá) grafická reprezentace = RGB kostka

RGB kostka

CMY(K) Cyan-Magenta-Yellow (blacK) používá se v tiskárnách dobře viditelné např. na billboardech subtraktivní model čím více jsou body nahusto a přes sebe, tím tmavší výsledek bílá barva = nepotištěný papír vyjádření X = cC + mM + yY = (1-c)R + (1-g)G + (1-b)B tj. CMY a RGB jsou vzájemně duální

Novinový tisk

HLS Hue-Lightness-Saturation intuitivní v graf. editorech odstín, světlost, sytost intuitivní v graf. editorech

Počítačová reprezentace obrazu diskrétní jednotka obrazu = pixel (picture element) každý pixel má jedinou vlastnost - barvu obraz = matice pixelů typická rozlišení 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 moderní fotoaparáty: 4 a více megapixelů

Počítačová reprezentace obrazu 2 na disku = binární soubor = posloupnost bytů kolik bitů potřebujeme, abychom vyjádřili barvu 1 pixelu...? barevné rozlišení (barevná hloubka) počet barev v obrázku nejčastěji se udává v bitech na pixel typicky 2 bity - černobílý obraz 8 bitů - 256 barev 16 bitů - highcolor - 65536 barev 24 bitů - true color - 224 = cca 16,7 mil. barev

Paměťové nároky obrázek 1000x1000 pixelů paměťově náročné černobílý: 106 x 2 bitů = 106 / 8 bytů = cca 250kB 256 barev: 106 x byte = 106 bytů = cca 1MB truecolor: 106 x 3 bytů = cca 3MB paměťově náročné zabírá hodně místa na pevném disku dlouhá doba přenosu po pomalých linkách (Internet)

Komprese obrazu neztrátová ztrátová po kompresi a dekompresi získáme přesně původní obraz RLE, Huffmanovo kódování ztrátová část informace se při kompresi zahodí ztráta kvality obrazu (pokud možno neznatelná nebo málo znatelná) JPEG

Paleta (index) vhodné pro kresby, resp. obrázky s omezenou barevnou hloubkou (zpravidla do 256 barev) kód barvy R G B 121 154 10 1 12 125 45 2 47 3 53 na výstup se místo hodnot R, G, B zapíše kód barvy hodnoty R, G, B se pak dohledají v tabulce

Metoda RLE Run Length Encoding princip problém zakódování délkou běhu, využívá paletu vhodné pro předlohy s velkými stejnobarevnými plochami (kresby) princip posloupnost opakujících se hodnot se nahradí dvojicí [počet opakování, hodnota] př. 11 11 11 11 11 8 8 8 8 45 45 45 45 45 45 45 [5 11] [4 8] [7 45] problém může dojít k záporné kompresi (kdy?)

Huffmanovo kódování používá kratší bitové kódy pro ty hodnoty, které se v souboru vyskytují nejčastěji obecná metoda, vhodná i pro jiná data než obrazová rozšířený Huffman: LZW (Lempel-Ziv-Welch) "hodnotou" nemusí být jediný znak základ ZIP komprese

JPEG od počátku 80.let pojmenovaný podle skupiny, kterou byl vytvořen: Joint Photographic Experts Group speciálně pro ukládání fotografií (obrazů se spojitými, plynulými barevnými přechody) komplexní matematický aparát v pozadí založen na DCT (diskrétní kosinové transformaci)

Nekonečné řady & konvergence počítače umějí jen sčítat a násobit problém: jak počítat složitější funkce (ln, sin)? Taylorova věta: každá "rozumná" funkce se dá psát jako čím větší počet členů n, tím menší chyba

Nekonečné řady & konvergence například platí: Taylorova řada používá k vyjádření dané funkce polynom JPEG využívá Fourierovu řadu (součet kosinů)

Fourier na obrazová data vezměme 1 řádek obrázku, např. x 1 2 3 4 5 6 7 f(x) 10 20 30 budeme jej chtít vyjádřit jako speciální typ Fourierovy řady tj. chceme zjistit koeficienty a0, ... , a7

Fourier na obrazová data: DCT získáme je podle předpisu ...a máme spektrum funkce f(x) j 1 2 3 4 5 6 7 aj 31,82 7,911 -26,92 -8,657 3,536 0,229 -0,328 -3,524 každý z koeficientů aj v sobě nese část informace o celé původní funkci (počítá se ze všech jejích bodů) z koeficientů lze původní funkci rekonstruovat

Fourier na obrazová data: IDCT počítáme částečné součty podle vztahu x 1 2 3 4 5 6 7 S0(x) 11 S1(x) 15 13 12 10 9 8 S2(x) 19 24 23 14 -4 S3(x) 27 21 S4(x) 22 28 S5(x) S6(x) S7(x) 20 30

Princip JPEG už součet S3 slušně aproximuje původní snímek zapamatujeme si jen koeficienty a0, a1, a2, a3, zbylé zahodíme odtud ztrátová komprese ve skutečnosti se Fourier neprovádí na řádky, ale na čtverečky 8x8 pixelů o něco složitější, principiálně stejné kvalita - "kolik koeficientů si budeme pamatovat?"

JPEG v různé kvalitě 50%, 8kB 20%, 6kB 5%, 2kB