Dopočítávání rovnic I. Mgr. Radovan Sloup

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpočty z rovnic II. CH-4 Chemické reakce a děje DUM č. 6
Advertisements

Obsazování orbitalů CH-1 Obecná chemie, DUM č. 8 Mgr. Radovan Sloup
Reakce organické chemie
Chemie kyslíku CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 8 Mgr. Radovan Sloup
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
REAKCE VÝROBY ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 3
Galvanické články CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 15
Dusíkaté deriváty, opakování
Druhy chemických reakcí
ISOPRENOIDY CH-2 Organická chemie, DUM č. 19 Mgr. Radovan Sloup
Sacharidy opakování CH-2 Organická chemie, DUM č. 9 Mgr. Radovan Sloup
Prvky symbolika Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Anorgaická.
Reakce anorganické Chemie I
Elektronová konfigurace
Excitovaný stav CH-1 Obecná chemie, DUM č. 11 Mgr. Radovan Sloup
Kvantová čísla CH-1 Obecná chemie, DUM č. 7 Mgr. Radovan Sloup
Zkrácený elektronový zápis
Řada napětí kovů, zákonitosti reakcí
Halogenderiváty Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2 Organická.
Výpočty z rovnic I. Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-4 Chemické.
Radioaktivita CH-1 Obecná chemie, DUM č. 13 Mgr. Radovan Sloup
Klasifikace hydroxyderivátů Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2.
Stavba atomu CH-1 Obecná chemie, DUM č. 3 Mgr. Radovan Sloup
Kyslík, sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 9
CHEMICKÉ REAKCE.
Reakce arenů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 14
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_239 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Alkalické kovy CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 2 Mgr. Radovan Sloup
Reakce alkynů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 12
Deriváty karboxylových kyselin Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II.
Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.
Aminy, klasifikace a názvosloví
Reakce anorganické chemie II.
Chemická reakce, chem. rovnice
Hydroxyderiváty CH-2 Organická chemie, DUM č. 2 Mgr. Radovan Sloup
Chemické reakce Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání.
Chemická reakce a její rovnice
Klasifikace karboxylových kyselin Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání.
Dopočítávání rovnic II.
Aminy, vznik, vlastnosti
Aldehydy názvosloví CH-2 Organická chemie, DUM č. 6 Mgr. Radovan Sloup
alkalických zemin - cvičení
Makromolekulární látky Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Obecná.
REAKCE CHEMIE ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 5
Elektrochemie, úvod Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Obecná.
Metabolismus cvičení Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
Zákon zachování hmotnosti Mgr. Helena Roubalová
CHEMICKÉ REAKCE A ROVNICE
Karboxylové kyseliny, vznik a chemické vlastnosti
Názvosloví oxidů a sulfidů CH-1 Obecná chemie, DUM č. 1
Karboxylové kyseliny názvosloví
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Chemická vazba, elektronová konfigurace
Elektrochemie, články CH-1 Obecná chemie, DUM č. 18 Mgr. Radovan Sloup
Acidobazické reakce CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 9
Řada napětí kovů Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-3 Anorganická.
OPAKOVÁNÍ CHEMIE PRVKŮ BLOKU p CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 12
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_45.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Zjednodušené sestavování a dopočítávání chemických rovnic.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
EU peníze středním školám
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_27_FIKA
Typy chemických reakcí, Chemie 8. a 9. ročník
Vyrovnávání chemických rovnic
Reakce alkanů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 8
Karboxylové kyseliny, vznik a chemické vlastnosti
Transkript prezentace:

Dopočítávání rovnic I. Mgr. Radovan Sloup CH- 4 Chemické reakce a děje DUM č. 1 kvinta osmiletého gymnázia Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II

chemická reakce: slovy: chemické schema: chemická rovnice: děj, kdy z reaktantů (většinou na levé straně) vznikají produkty (většinou na pravé straně) o směru rozhoduje směr šipky!!! můžeme ji zapsat několika způsoby: slovy: popíšeme průběh: x reaguje s y a vzniká xy chemické schema: používáme vzorce a značky, přerušovaná šipka nemusí platit ZZH (zákon zachování hmotnosti) chemická rovnice: používáme vzorce a značky, plná šipka musí platit ZZH (zákon zachování hmotnosti)

= = zákon zachování hmotnosti: hmotnost reaktantů je rovna hmotnosti produktů m1 m2 m = součet hmotnosti reaktantů součet hmotnosti produktů =

H2 + O2 - - -> H2O 2H2 + O2 → 2H2O chemická reakce: slovy: popíšeme průběh: x reaguje s y a vzniká z vodík reaguje s kyslíkem a vzniká voda chemické schema: používáme vzorce a značky, přerušovaná šipka nemusí platit ZZH (zákon zachování hmotnosti) H2 + O2 - - -> H2O chemická rovnice: používáme vzorce a značky, plná šipka musí platit ZZH (zákon zachování hmotnosti) 2H2 + O2 → 2H2O

některé chemické reakce nemusíme dopočítat: NaOH +HCl → NaCl + H2O AgNO3 + NaCl → NaNO3 + AgCl CaCO3 → CaO + CO2 Ca(HCO3)2 → H2O + CO2 + CaCO3 !schéma je stejné jako zápis rovnicí!

2Na +2H2O → H2+2NaOH některé chemické reakce dopočítáme rychle: 2 když se podíváme na poměr vodíků na levé a pravé straně, je jasné, že jich potřebujeme na pravé straně sudý počet, napíšeme tedy před NaOH stechiometrický koeficient 2 tím pádem se na pravé straně ustavil počet sodíků na dva, potřebujeme na levé straně také dva, napíšeme tedy před Na také stechiometrický koeficient 2 na pravé straně jsou dva kyslíky, potřebujeme na levé straně také dva, napíšeme tedy před H2O stechiometrický koeficient 2 nakonec zkontrolujeme ještě jednou počty prvků na levé a pravé straně a pokud se počty shodují, máme dopočteno 2Na +2H2O → H2+2NaOH

Zn +2HCl → H2+ZnCl2 některé chemické reakce dopočítáme snadno: když se podíváme na poměr vodíků na levé a pravé straně, je jasné, že jich potřebujeme na levé straně sudý počet, napíšeme tedy před HCl stechiometrický koeficient 2 tím pádem se na levé a pravé straně ustavil počet chlorů na dva, zároveň máme na každé straně rovnice jeden zinek nakonec zkontrolujeme ještě jednou počty prvků na levé a pravé straně a pokud se počty shodují, máme dopočteno Zn +2HCl → H2+ZnCl2

2H3BO3 (t) → B2O3 + 3H2O některé chemické reakce dopočítáme snadno: 2 když se podíváme na poměr vodíků na levé a pravé straně, je jasné, že jich potřebujeme na levé straně sudý počet, napíšeme tedy před H3BO3 stechiometrický koeficient 2 tím pádem se na levé straně ustavil počet vodíků na šest, napíšeme tedy před H2O stechiometrický koeficient 3 na levé straně jsou dva bory, vpravo také, počet kyslíku na obou stranách se rovná číslo 6 nakonec zkontrolujeme ještě jednou počty prvků na levé a pravé straně a pokud se počty shodují, máme dopočteno 2H3BO3 (t) → B2O3 + 3H2O

2 K + H2O → CaCO3 → Al + HCl → Mg(OH)2 + HCl → O2 + C → 2 2 KOH + H2 dopočítej následující jednoduché rovnice: 2 K + H2O → CaCO3 → Al + HCl → Mg(OH)2 + HCl → O2 + C → 2 2 KOH + H2 CaO + CO2 AlCl3 + H2 MgCl2 + H2O CO2 2 6 2 3 2 2 2 2

Dopočítávání rovnic I. Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice - Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Radovan Sloup, Gymnázium Sušice Předmět: Chemie (Chemické reakce a děje) Třída: sexta osmiletého gymnázia Označení: VY_32_INOVACE_Ch-4_01 Datum vytvoření: březen 2013 Anotace a metodické poznámky Dopočítávání rovnic není jednoduché téma chemie. Těchto několik slidů je zaměřeno na nejjednodušší možnosti dopočítávání rovnic. Při těchto postupech není nezbytné ani použití oxidačních čísel, ani znalosti křížového pravidla. Na druhou stranu, tento první díl dopočítávání je jen úvodem k tématu a poskytuje základní orientaci v problému. V prezentaci zmíněné postupy je možno použít jen u jednodušších rovnic. K dopočítávání složitějších redoxních rovnic musíme použít buď matematické rovnice, nebo křížové pravidlo. Použité materiály: Honza, J.; Mareček, A.; Chemie pro čtyřletá gymnázia (1.díl). Brno: DaTaPrint, 1995;ISBN 80-900066-6-3 Vše je vytvořeno pomocí nástrojů Power Point 2003 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.