Rozšiřování rostlin semeny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozšiřování plevelů Obr. č. 1.
Advertisements

Rozmnožování rostlin.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Pohyby rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
stěhování a šíření populace
Jarní rostliny.
Zpracovala Jitka Ciprová
Dvouděložné rostliny.
Listnaté stromy a keře 4. ročník
Digitalizace výuky Příjemce
Rozšiřování semen a plodů
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Opylení a oplození rostlin
Rozmnožování rostlin Opylení
Generativní orgány rostlin
Plody Mgr. Helena Roubalová
Rostliny (J-K).
Les.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Rostliny rybníka a jeho okolí
Krytosemenné rostliny
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Plod Bohumil Bareš.
1. U které z následujících dřevin není možné určit stáří pomocí letokruhů? a) dub korkový b) jalovec obecný c) palma datlová d) javor mléč.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Živočichové našich polí Savci 4. ročník
Prvouka – 2. ročník ZŠ Otázky ke KM na téma: „P O D Z I M „
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
LISTNATÉ LESY MÍRNÉHO PÁSU
Přírodopis  Prezentace zaměřená pro přípravu na závěrečný poznávací test z přírodopisu druhého pololetí 6. ročníku základní školy!
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Morfologie rostlin – plod
Jak jsem pozorovala krkavcovité ve svém okolí
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Rostliny na jaře 4. ročník
Plody.
ROZMNOŽOVÁNÍ ŽIVOČICHŮ A ROSTLIN
LOUKA. vlhkost stanoviště způsob obhospodařování člověkem trávy: vzhled a druhová skladba.
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
SEMENA A PLODY.
Blatouch bahenní.
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
P OHYBY ROSTLIN, JEJICH VÝVOJ A RŮST Karolína Kleinová Oktáva 2015/16 Cvičení z biologie.
OPAKOVÁNÍ UČIVA 7. ROČNÍKU Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / PŘEHLED ORGANISMŮ Druh učebního.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Krytosemenné rostliny Lucie Krapková 7. třída. Osnova Zařazení a výskyt Charakteristika Dělení Chryzantéma Dvouděložné rostliny Jednoděložné rostliny.
Dvouděložné rostliny. PRYSKYŘNÍKOVITÉ Pryskyřník prudký.
SPOLEČENSTVO LESA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_21_Risk krytosemenné rostliny.
Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_19_15B_Plody Téma: Přírodopis pro 7. ročník.
Odd.: KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
BOTANIKA.
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Solanaceae - lilkovité – lilek brambor
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
EKOSYSTÉM POLE je uměle vytvořený člověkem
Živočichové.
Transkript prezentace:

Rozšiřování rostlin semeny Marie Marešová

Diaspora - částice sloužící k rozmnožování rostlin – výtrusy, semena, plody, plodenství, rozmnožovací cibule, pacibulky, pupeny aj. Semeno - rozmnožovací orgán vyšších rostlin - po opylení vzniká z celého vajíčka a z vaječné buňky vzniká zárodek Polychorie - rozšiřování rostliny více způsoby podle konkrétních podmínek - původním typem rozšiřování by mohla být zoochorie, ostatní typy jsou zřejmě odvozené

(rozšiřování zvířaty) Zoochorie (rozšiřování zvířaty) epizoochorie - semena mají povrch uzpůsobený k zachycování v srsti zvířat (na oděvu člověka) semena rukve, sítiny, skřípiny přilnavostí vody ulpívají na na nohou savců, na zobácích, běhácích a křídlech ptáků semena ocúnu, některých rožců, šalvěje lepkavé vylučují sliz a tím se přilepí na zvíře - semena kuklíku městského, řepíku lékařského, mrkvovitých rostlin mají výrůstky v podobě háčků a ostnů - šíření blátem, které se lepí na kopyta dobytka, na boty člověka, nohy ptáků

Zoochorie 2) synzoochorie - semena živočichy lákají myrmekochorie (rozšiřování mravenci) semena mají na povrchu dužnaté přívěsky – elaiosomy (violka, jaterník, orsej, kopytník, hluchavka, plicník kostival, pryšec aj.) - přenos semen zvířaty, která se jimi živí (veverky, myši, hraboši, křečci, ptáci aj.

Zoochorie 3) endozoochorie – rozšiřování semen průchodem zažívacího traktu zvířete ptáci (kos, špaček, straka, sojka, vrána, brhlík, brávník, pěnice, všichni datlovití ptáci) rostliny rozšiřované převážně ptáky ( třešeň ptačí, střemcha, trnka, višeň, jeřáb, borůvka, bez černý)

Anemochorie 1) Letci (rozšiřování větrem) prachová semena v čeledi vstavačovitých zařízení k létání chmýr (pampeliška, kozí brada aj.) chlupy (vrba, topol, vrbka, vrbovka) blanitá křídla, lemy (nažky jilmu, javoru, jasanu, břízy)

Anemochorie 2) Běžci semena, která se kutálejí po volných prostranstvích (step, pláž, pastviny, polní cesty) typický stepní běžec na jižní Moravě katrán tatarský u nás srpek obecný, máčka ladní, řeřicha rumní, šater latnatý Sněžní běžci - lišejníky

Anemochorie 3) Balisté rostliny, které vyčnívají lodyhou nad okolní porost semena jsou těžká, nemají zařízení k létání např. vlčí mák a další příbuzné druhy divizna velkokvětá, knotovka, oměj, lilie, česnek, bedrník, kmín, kopr aj.

Hydrochorie 1) Plavci (nautochory) (rozšiřování vodou) rostliny, jejichž semena jsou přizpůsobeny k plavbě semena jsou jsou odolná vůči vlhkosti, mají korkovitě zesílené stěny povrchových vrstev buněk, voskové povlaky, silná skořápka Lodoicea maldivica - nažky šípatky, olše lepkavé, rozpuku jízlivého mají pod oplodím vrstvu buněk obsahujících vzduch - v moři plovají plody palem (ořech má skořápku obklopenou vrstvou vláken vzdušného pletiva)

Hydrochorie 2) Ombrochorie způsob šíření semen pomocí dešťových kapek plody se za vlhkého počasí rozevírají a dešťové kapky svými nárazy, vymršťují semena do okolí např. šalvěj, černohlávek, penízek

Autochorie je rozšiřování rostlin vlastními silami Barochory jsou rostliny, které nemají žádná zařízení a přizpůsobení k rozšiřování semen Autochorie je rozšiřování rostlin vlastními silami ukladači ohýbají při dozrávání semen lodyhy a stopky směrem k zemi (např. zvěšinec zední) poutníci prostřednictvím šlahounů a oddenků zakořeňují nové rostliny (např. jahodník, ostružiník, pýr plazivý, zběhovec plazivý, popenec, rákos aj. vrhači jsou rostliny, která svá semena rozšiřují vymrštěním (např. kakost, pryšec, netýkavka aj.) geokarpické rostliny mají plody, které uzrávají pod zemí (např. podzemnice olejná v hloubce 3 až 6 cm)

(rozšiřování člověkem) Antropochorie (rozšiřování člověkem) 1) Agestochorie je šíření semen prostřednictvím dopravy (do S. Ameriky zavlečen jitrocel větší, epizoochorních rostlin ve vlně) 2) Speirochorie je šíření semen s osivy 3) Ergasiochorie je přemísťování semen prostřednictvím zemědělského nářadí a strojů používaných při obdělávání půdy a při sklizni úrody

Děkuji za pozornost