Mašek P., Tvardíková K., Bažant M., Fuchs R.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bažant obecný (Phasianus colchicus)
Advertisements

Biotické podmínky života
Rozšíření nabídky ptáků
Dravci Silný zahnutý zobák Nohy se silnými drápy =>lov
Ptáci v blízkosti lidských obydlí
Ptáci v okolí školy.
Jakub Nejedlý, Marek Štrach 7.B
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
PTÁCI Prvouka 3. ročník Gabriela Mikulková 2012.
Význam barvy v reakci ptačího predátora na aposematickou kořist Alena Cibulková školitel: Petr Veselý.
Strnad, Němec, Holečková, Reznerová, Falkenauerová, Součková, Poláková, Fuchs.
Predátor a kořist: jak to funguje u zooplanktonu
Jak ptáci hodnotí riziko predace v zimních potravních experimentech Kateřina Tvardíková školitel: RNDr. Roman Fuchs, CSc.
ANOTACE Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Ptáci 3.ročník VY_32_ZAZNAM_Prv.I.3.D.04 Autor: Mgr. Anna Emingerová.
školitel: RNDr. Roman Fuchs, CSc.
Přírodopis pro 7. ročník Trénink ptáků.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Živočichové našich polí PTÁCI 4. ročník
Vliv vzoru na reakci ptačího predátora na chráněnou aposematickou kořist Dana Luhanová Školitel: Petr Veselý.
Jantarová stezka od Oborského dvora Studánka na Troubkách.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Ptáci okrasných zahrad a parků 1
Antipredační chování ťuhýka obecného (Lanius collurio) Anna Falkenauerová Školitel: RNDr. Roman Fuchs, CsC.
„Pravá“ PREDACE.
Jak jsem pozorovala krkavcovité ve svém okolí
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Aneb Petr Veselý Roman Fuchs. Východiska řada pokusů srovnávající aposematickou a uměle „odaposematizovanou“ variantu nepoživatelné kořisti odstraněno.
Majkl maká, Štetke školí. Takže … Knight a Temple (1986) - nebráněná hnízda jsou častěji zničená Tryjanowski et al. (2000) - 46 % ztrát způsobeno.

Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Prosinec A-2-1 Školení konstrukce, údržby a obsluhy.
OBRATLOVCI PTÁCI 2 - PĚVCI.
Ekologie jako věda Obory ekologie.
Chování některých druhů krkavcovitých ptáků
Ptáci sadů a ovocných zahrad (2)
Majkl maká, Štetke školí. Takže … Knight a Temple (1986) - nebráněná hnízda jsou častěji zničená Tryjanowski et al. (2000) - 46 % ztrát způsobeno predací.
Potravní pyramida, potravní řetězec
EKOSYSTÉMY (s důrazem na učebnicové e. ČR).
P T Á C I PODPORA PRO VÝUKU
EKOSYSTÉMY (s důrazem na učebnicové e. ČR).
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
PARYBY RYBY mořské. PARYBY RYBY mořské žralok rejnok makrela treska Mořský koník.
SPOLEČENSTVO LESA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
08 Jaro – stěhovaví a stálí ptáci VY_32_INOVACE_08 autor:Mgr. Jana Kobylková identifikace:B3-08 třída:2. předmět:Prvouka anotace:Tento výukový materiál.
Ptáčku, ptáčku, co ti dáme do zobáčku? VNÍMÁNÍ VZTAH K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ, UČENÍ.
Ptáci zástupci 2 Dravci, sovy vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
ZŠ a MŠ Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_12_INOVACE_01_17_Člověk a příroda Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Ekosystém pole Ptáci Přírodověda 4. ročník
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: UMĚLÉ EKOSYSTÉMY
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_15
Disperze populace Struktura populace Vztahy mezi populacemi
P T Á C I PODPORA PRO VÝUKU
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Obratlovci - Ptáci.
Etologie ptáků.
Řád: Dravci a sovy.
Ptáci 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Větrné elektrárny versus ptáci a netopýři
Užitečná zvířata ve volné přírodě
ČLOVĚK A JEHO SVĚT Ptáci Radka Smetanová VY_32_ INOVACE_ ptaci_10
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Ptáci Poznávačka 7.ročník
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Ekologie živočišných populací a společenstev
AUTOR: Lenka Hrnčířová
ZVÍŘATA V ZIMĚ Některé živočichy můžeme vidět ve volné přírodě i v zimě. Tito živočichové si dokážou udržet stálou tělní teplotu, i když je venku zima.
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Transkript prezentace:

Mašek P., Tvardíková K., Bažant M., Fuchs R. Antipredační experimenty na krmítkách – jak sýkory rozpoznávají predátory a hodnotí jejich nebezpečnost Mašek P., Tvardíková K.,  Bažant M., Fuchs R.

Jak zkoumat aktivní antipredační chování ptáků? obrana hnízd, krmítkové experimenty Jaká témata lze v krmítkových experimentech řešit? Vliv prostředí Trade-off mezi rizikem predace a potravní motivací Rozpoznávání predátorů a hodnocení jejich nebezpečnosti

Metodika krmítko na zemi přiměřeně daleko od úkrytu atrapa cca 1 m vysoko, blízko krmítka potrava při pokusu: mleté ořechy experiment: střídání kontroly a pokusu s atrapou atrapy v náhodném pořadí

krahujec, poštolka, sojka, holub, drozd, vata Jak sýkory hodnotí nebezpečnost různých, dravých i neškodných, ptačích druhů? krahujec, poštolka, sojka, holub, drozd, vata

Počet příletů na krmítko krahujec poštolka sojka holub drozd vata

Úspěšnost pobytu na krmítku 0,888 0,888 0,318 0,000 < 0,000 <0,000 krahujec poštolka sojka holub drozd vata kontrola

Opravdu sýkory hodnotí poštolku a krahujce jako stejně nebezpečné? krahujec, poštolka, preferenční experimenty poštolka krahujec prázdno

Preferenční pokusy (N=10) 0,0077 0,0077 0,0179 poštolka : krahujec kontrola : krahujec kontrola : poštolka

Jak důležitý je pohyb atrap? (N=2) krahujec krahujec kuna kuna holub holub plyšák plyšák pohyb pohyb pohyb pohyb

Jak sýkory rozpoznávají různě věrohodné atrapy? krahujec vycpanina, krahujec dřevěný model, krahujec dřevěný model vzhůru nohama, puštík dřevěný model, holub vycpanina

Různě věrohodné atrapy W. vycpaný dřevěný krahujec dřevěný dřevěný holub krahujec obráceně krahujec puštík

Jak sýkory rozpoznávají různě velké atrapy Jak sýkory rozpoznávají různě velké atrapy? Jak sýkory rozpoznávají dvourozměrné atrapy? krahujec vycpanina krahujec dřevěný model 1:1 krahujec dřevěný model 2:1 krahujec dřevěný model 0.5:1 krahujec fotografie krahujec silueta

Různě velké a 2D atrapy vycpaný dřevěný dřevěný 2:1 dřevěný ½ fotka silueta holub kos krahujec krahujec krahujec krahujec krahujce krahujce

Jak se v krmítkových experimentech chovají různé druhy sýkor? krahujec vycpanina, krahujec dřevěný model, krahujec dřevěný model vzhůru nohama, puštík dřevěný model x kontroly

Druhy sýkor

Závěry vhodná metoda pro studium rozpoznávání a hodnocení predátorů ovlivnění stanovištěm (vzdálenost úkrytu) malé ovlivnění nebezpečnosti predátora (stejně nebezpeční? nerozlišují je? zachovávají předběžnou opatrnost?) žádný vliv snížené věrohodností atrapy predátora (schopny rozpoznat) ovlivnění nepřirozenou polohou predátora (nerozpoznávají ho? hodnotí jako neškodného?) vliv velikosti atrapy není symetrický volba antipredačního chování dle konkrétních podmínek

Děkujeme za pozornost