Komunikace v náročných situacích: psychopatologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Péče o seniora trpícího depresí
Advertisements

TYPOLOGIE KLIENTŮ s kým se mohu v praxi setkat
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Koncepce zdravotní péče o bezdomovce
Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová.
Zpracování „Protokolů o pádu pacienta“ IV. čtvrtletí 2002 Zpracoval Median, s. r. o.
Zpracování „Protokolů o pádu pacienta“ III. čtvrtletí 2002 Zpracoval Median, s. r. o.
Zpracování „Protokolů o pádu pacienta“ I. čtvrtletí 2003 Zpracoval Median, s. r. o.
Funkční geriatrické vyšetření a testy
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
KOMUNIKACE SE SENIORY Olga Bürgerová.
Návykové látky, závislosti
Lékařská psychologie 5. Ročník Lucie Bankovská Motlová
Komunikace v náročných situacích: psychopatologie
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Mozek a chování Norma a duševní nemoc
Benzodiazepiny.
Sledování bipolárních pacientů
VY_32_INOVACE_12 - Závislosti
*sych5c2/ 260*352ace s*61en/ s 4ž9v8n90 dr6g A24b 5nař92.
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
Alzheimerova nemoc.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Akutní psychotické poruchy, první pomoc
Agrese.
Hlavní poruchy myšlení
Deprese Diagnostika a léčba
Autoagresivita Suicidální chování a jednání Sebepoškozování Poruchy příjmu potravy Suicidalita, Sebepoškozování, Anorexie, Mentální anorexie, Mentální.
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 04
Psychiatrická propedeutika: Dovednosti Lucie Bankovská Motlová
Komunikace ve zdravotnictví
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
ALKOHOLISMUS Nicol Schmidová, Iva Adámková V7A.
Didaktická část diplomové práce
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Prezentační dovednosti 2015 Vítám Vás na dnešním semináři Prezentační dovednosti II.
Modely obecně. Co je model? Použití v každodenním životě Něco, co není skutečné, ale má ke skutečnosti velice blízko Např. umělohmotné modely letadel.
Lucie Bankovská Motlová
Komunikační inteligence. Cíle a obsah kurzu  definice asertivity  charakteristiky pasivity, pasivní agresivity, agresivity a asertivity.
závislost na internetu
SCHIZOFRENIE.
centrální porucha zpracování řečového signálu
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
ÚSKALÍ SPOLUPRÁCE S RODINOU KLIENTA ,JIRKOV PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Péče o pacienty v problematických situacích
HORIZONT ZLÍN Workshop
Partnerské násilí Osobnost agresora.
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Číslo v digitálním archivu školy
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Zvládání neklidu a agrese v medicíně
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Psychiatrické vyšetření
Náročné životní situace
Tomáš Volf, Anna Svobodová
Transkript prezentace:

Komunikace v náročných situacích: psychopatologie Psychologie v ošetřovatelství Ošetřovatelství prezenční Lucie Bankovská Motlová

Komunikace bez bariér usnadní vztah s pacientem PAST Poučování Arogance Strašení Tenze OREL Otevřené otázky Reflexe Empatie Laskavost V přednášce o komunikaci jste si všimli, že jsou dvě cesty: můžeme se s pacientem dohadovat, a spadnout do komunikační pasti, nebo můžeme používat otevřené otázky, reflexe, empatický a laskavý přístup. Účelná komunikace může zdravotníkovi zachránit vlastní duševní zdraví…neboť chytat se do komunikačních pastí frustruje, a nevede k výsledku – tedy změně pacientova chování, zatímco komunikace OREL má šanci na úspěch. …a přispěje k psychické pohodě zdravotníka!!! 2 2

Speciální komunikační dovednosti Agresivní pacient Akutně psychotický pacient Agresivní akutně psychotický pacient Dementní pacient Manický pacient Depresivní pacient Suicidální pacient Stuporózní pacient

Co vás rozčiluje ve zdravotnictví– jste-li v roli pacienta?

Agrese: příčiny Pocit ohrožení a strachu (ze zákroku, ze smrti, z bolesti) Pocit křivdy a nespravedlnosti Zklamané očekávání Dlouhé čekání, opakované zbytečné dotazy Ponížení, zesměšnění Bezmoc Špatná interpretace reality Absence náhledu Psychopatické rysy

Agrese: komunikace Komunikujte klidně Mluvte pomalu, nízko položeným hlasem Vlídně trvejte na svém Při agresivním chování rozhovor neprotahujte Odmítá hospitalizaci: tenze (4,3,8,7) Odmítá hospitalizaci: agrese (6, 5)

Verbální konflikt: komunikace OREL Zachovejte klid! (EXTERNALIZUJTE!!) Dodržujte společenské normy Konstatujte, že je nemocný rozčílen a jak to na nás působí Nehodnoťte, neodsuzujte nemocného

Fyzické napadání Prostředí: těžké předměty z dosahu Dostatečný počet personálu Nebýt s pacientem sám v místnosti Být blíže ke dveřím Mluvit nízko položeným hlasem, pomalu Dodržovat bezpečnou vzdálenost Volat pomoc Nereagovat protiútokem PAST

Video: slečna K (nemesis a bomby pod postelí) Akutní psychóza Video: slečna K (nemesis a bomby pod postelí)

Akutně psychotický pacient Komunikaci ovlivňuje absence náhledu odmítavý postoj k medikaci narušení kognitivních funkcí strukturální porucha řeči a myšlení floridní psychotické příznaky akutní nežádoucí účinky léčby Komunikaci komplikují příznaky, na prvním místě absence náhledu. Jak tedy pacientovi vysvětlit, že j nemocný aže se musí léčit?

Akutně psychotický pacient Pravidla komunikace Správně: 13,9 Špatně: 14,10 Akutně psychotický pacient Pravidla komunikace jak proč Mluvte v krátkých větách Pacienti obtížně udržují pozornost V jedné větě předávejte jen jednu informaci Pacienti mají obtíže se zpracováním více informací najednou Používejte názorné pomůcky (kreslete jim) Pacienti mají poruchy paměti; pomůcky usnadní zapamatování Emočně podporujte, bludy nevyvracejte Pacienti mají obavy, jsou v tenzi Často opakujte Pacienti mají poruchy paměti Komunikac emá svá pravidla: Komunikace, která respektuje deficit ve zpracování informací a problémy v komunikaci má tato pravidla.

Agresivní akutně psychotický pacient Video: Management of acute psychotic patient

Delirantní pacient odvykací stav při závislosti na alkoholu Video: delirium tremens

Video: pan B, vyšetřuje Bartoš Dementní pacient Video: pan B, vyšetřuje Bartoš

Dementní pacient Zásady komunikace Orientační screening: Kolik je vám let? Kdy jste se narodil? Uzavřené otázky Pomocné testy: Test hodin Mini Mental State Examination (MMSE)

Dobře přijímán pacienty Je použitelný v primární péči Test hodin: 2:45 Koreluje s dalšími testy na demenci Dobře přijímán pacienty Je použitelný v primární péči Norma Mírná kognitivní porucha In this test, the patient is asked to draw a clock face depicting a specified time: in this example, 2:45. The drawing is then rated on a scale of 10 to 1, with 10 being an accurate and well-organized depiction and 1 being an incoherent or uninterpretable scribbling. Two studies found clock drawing to be highly correlated with several independent global measures of dementia severity. It is also very well accepted by patients. Although clearly not diagnostic, clock drawing affords a convenient screening tool when sophisticated neuropsychologic testing is not available. It is especially helpful in the primary care setting in identifying patients who may require further cognitive assessment. In assessing the drawings, the clinician should apply the following criteria: Normal: The hands are in the correct position in a score of 10. Mild impairment: Compared with an accurate rendering of a clock showing a time of 2:45, errors are noticeable in the placement of hour and minute hands in a score of 8. Moderate impairment: The clock face is distorted, numbers are out of sequence, missing, or outside of the boundaries of the clock face in a score of 4. Severe impairment: The drawing is only vaguely representative of a clock in a score of 2. Sources Juby A. Correlation between the Folstein Mini-Mental State Examination and three methods of clock drawing scoring. J Geriatr Psychiatry Neurol. 1999;12:87–91. Sunderland T, Hill JL, Mellow AM, et al. Clock drawing in AD: a novel measure of dementia severity. J Am Geriatr Soc. 1989;37:725–729. Střední kognitivní porucha Závažná kognitivní porucha

Manický pacient Video: Renata

Manický pacient: Zásady komunikace Hovořit klidným, spíše tichým hlasem Nedat se strhnout k diskusi a hádce Jsou-li vulgarismy, požádat pacienta, aby je nepoužíval Pokud pacient nespolupracuje, nepokračovat v rozhovoru za každou cenu

Depresivní pacient Video AS

Depresivní pacient Zásady komunikace Komunikovat věcně, povzbudit, nelitovat Nepokoušet se pacienta rozesmát vtipy Zeptat se na spánek a chuť k jídlu Zeptat se na pocity beznaděje Zhodnotit riziko sebevraždy

Riziko sebevraždy: Vyšetření suicidálního vývoje Někteří lidé s podobnými problémy uvažují o tom, že si vezmou život. Napadá Vás to také? Přemýšlíte o tom, že si sám vezmete život? Suicidální myšlenky Suicidální tendence Suicidální úvahy a plán Rozhodnutí Realizace Máte vymyšlený způsob, jak si vzít život?

Zhodnocení rizika sebevraždy S sex: muž A age: >45, <19 D deprese P předchozí pokusy E ethanolu abusus R racinální myšlení nezachovalé (psychóza?) S socialní opora chybí O organizovaný plán vypracovaný N není životní partner S somatická nemoc s bolestí přítomna Za každé ano 1 bod

Stuporózní pacient Péče o somatický stav Riziko dehydratace, dekubitů, embolie