Etapy českého národního obrození

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Češi a Habsburská monarchie v 19.stol. Národní obrození
České národní obrození
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. června 2012 N á zev:
Autor: Mgr. Ilona Nováková
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Základní typy monarchií
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ A HABSBURSKÉ MONARCHIE
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
3. ČTVRTINA 18. STOLETÍ – POLOVINA 19.STOLETÍ
České národní obrození
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Registrační číslo projektu:
Národy světa Název školy
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Národní obrození 8. ročník.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka ŠUPKOVÁ Název šablonyIII/2.
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Soubor testů 4 Mgr. Ludmila Růžičková
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Symbolismus Název školy
Socioekonomická geografie - opakování
Národní obrození František Palacký.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
České národní obrození
Funkcionalistický Zlín
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Surrealismus Název školy
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ proces, který probíhal v rakouské monarchii zhruba od poslední třetiny 18. století do roku 1848 hlavním úkolem jeho tvůrců bylo.
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
České země ve 2. polovině 18. století
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Národní obrození Michaela Tarabová.
1. Fáze Národního obrození
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
České národní obrození = ČNO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
3. Fáze Národního obrození
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Leden 2012 Ročník 8
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Počátek Národního obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Národní obrození Opakování
České národní obrození
Transkript prezentace:

Etapy českého národního obrození Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Etapy českého národního obrození Označení DUM VY_32_INOVACE_11_1_17 Autor Mgr. Jana Pešatová Datum 10.7.2013 Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Novověk Ročník sexta, 2. ročník www.zlinskedumy.cz

ETAPY ČeskéHO NárodníHO obrození Stručná charakteristika

Definice, časové vymezení Národní obrození byl složitý proces vytváření novodobého českého národa V 19. století se užíval termín vzkříšení, znovuzrození českého národa Probíhalo od 70. let 18. století do roku 1848 ve třech etapách Nešlo jen o záchranu jazyka, literatury, vědy a kultury vůbec, ale také o národní a politickou emancipaci českého národa

1. Etapa (70. léta 18. stol. – přelom 18./19. stol.) Obranná fáze Hlavní osobnost: Josef Dobrovský Hlavní úkol: záchrana jazyka Počátky českého divadla, básnictví a žurnalistiky Hledání vlastenectví [1]

Osobnosti 1. generace Historikové: Gelasius Dobner, František Martin Pelcl Jazykovědec: Josef Dobrovský Vydavatel: Václav Matěj Kramerius Divadelníci: Václav Thám, Karel Ignác Thám, Prokop Šedivý Autoři české poezie: Antonín Jaroslav Puchmajer, Šebastián Hněvkovský

2. Etapa (10. – 20. léta 19. století) Útočná fáze Hlavní osobnost: Josef Jungmann Hlavní úkol: prokázat jazykové schopnosti – ve vědeckých a básnických dílech Dokázat rovnocennost češtiny s ostatními jazyky, především němčinou [2]

Osobnosti 2. generace Divadelníci: Václav Kliment Klicpera, Matěj Kopecký, Jan Nepomuk Štěpánek Jazykovědec: Josef Jungmann Historik: František Palacký Básníci: Pavel Josef Šafařík, Jan Kollár, František Ladislav Čelakovský

3. Etapa (3. léta – 1848) Vrcholná fáze Hlavní osobnost: František Palacký Hlavní úkol: přechod od kulturních cílů k politickým Snaha udělat z národního obrození celonárodní hnutí Cílem bylo prosazení rovnoprávnosti českého národa v rámci habsburské monarchie (austroslavismus) [3]

Osobnosti 3. generace Politika: František Palacký, František Ladislav Rieger, Karel Sabina, Josef Václav Frič Literatura, počátky realismu – Božena Němcová, Karel Havlíček Borovský Literatura, romantismus – Karel Hynek Mácha, Karel Jaromír Erben

Doplň tabulku: Osobnost Etapa NO Obor činnosti F. Palacký ? Druhá Básnictví Politika (austroslavismus) Slovní zásoba, česko-německý slovník J. Dobrovský První Vydavatelství K. Havlíček Borovský Divadlo

Doplň tabulku – řešení: Osobnost Etapa NO Obor činnosti F. Palacký Druhá (třetí) Historie (politika) P. J. Šafařík, J. Kollár, F. L. Čelakovský Druhá Básnictví Třetí Politika (austroslavismus) J. Jungmann Slovní zásoba, česko-německý slovník J. Dobrovský První Česká gramatika V. M. Kramerius Vydavatelství K. Havlíček Borovský Literatura V. K. Klicpera, M. Kopecký, J. N. Štěpánek Divadlo

Zdroje obrázků: [1] VILÍMEK, Jan. Wikimedia Commons [online]. [cit. 4.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Dobrovsk%C3%BD [2] AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 4.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Jungmann [3] VILÍMEK, Jan. Wikimedia Commons [online]. [cit. 4.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1ek_Palack%C3%BD