Téma 4: Teorie foto-grafického obrazu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strukturální analýza uměleckého díla
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
První představitelé impresionismu
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
Optické klamy Martina Mihalíková 8.Au.
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
Pop-art 2.polovina 20. století.
VY_52_INOVACE_DEK_45 SVĚTOVÉ A ČESKÉ SECESNÍ MALÍŘSTVÍ
VY_52_INOVACE_DEK_50 PAŘÍŽSKÁ ŠKOLA
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Abstraktní expresionismus
,,Prožít umělecké dílo je důležitější než mu rozumět‘‘ Veškeré umění spoléhá do jisté míry na optické iluze. Op art s těmito jevy bezprostředně pracuje,
Moderní umění začíná postimpresionismem.
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Karel Čapek PhDr. Karel Čapek narozen 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích, zemřel 25. Prosince 1938 v Praze, byl český spisovatel, novinář, dramatik,překladatel.
Výtvarné umění.
Umělecké směry 19. století
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
Tajemství abstraktní malby III.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Hodnota umění Estetika II.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Rembrandt (Rembrandt Harmenszoon van Rijn )
Autoportrét Název školy
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Zátiší odráží lidské bytí, vztah člověka k vnějšímu světu, zrcadlí se v něm výběrem věcí a způsobem jejich podání.
Postmoderní identita. Klasická sociologická pojetí identity se soustřeďují na její původ v sociální a/nebo kulturní struktuře –Například Bourdieu a jeho.
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Surrealismus.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Fotografie.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Teorie fotografického obrazu Mark Klett, Byron kontrolující pozici měsíce na svém laptopu, 1997, fotografie.
UM_NM_I_PS12. Jak zkoumat „komputerizaci kultury jako celek“? Genealogie nových médií „Nástup tištěných publikací ovlivnil jen jednu oblast kulturní komunikace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Trnková Alžběta Jelínková Gabriela.  * , Minden – , New York  Židovský původ  Zajem se o botaniku, zoologii, geografii, astronomii.
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část.
Muzea a galerie v digitálním světě Vlaďka Mazačová Alena Uxová Vlaďka Mazačová Alena Uxová Seminář Muzea a digitalizace, CITeM Brno
MÉDIA A KOMUNIKACE.
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
Aktualizace uměleckého díla
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Téma 5: Teorie foto-grafického obrazu
KALIGRAMY Tematická oblast
Graffiti Tematická oblast ESV Komunikace vizuálního umění se znakovými
Recepce a interpretace UD Vrstvy UD
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
JACKSON POLLOCK – Jedna: číslo 31
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Umění potřebuje nového diváka!
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Teorie fotografického obrazu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Fotografie.
Od malířství až k digitálnímu fotoaparátu
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Výtvarné umění starověkého Egypta
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

Téma 4: Teorie foto-grafického obrazu Mark Klett, Byron kontrolující pozici měsíce na svém laptopu, 1997, fotografie

Počátky fotografie Daguerrotypie, 1839 Negativ – positiv Louis Daguerre Hippolyte Bayard Nicephore Niepce Fox Talbot Daguerre, Zátiší v ateliéru, 1837 Bayard, Autoportrét jako utopený muž, 1840

Camera obscura A. Kirchner, Ars magna lucis et umbrae,1671

Fotogenie Zachycení okamžiku: snímky z filmů Bláznivý Petříček (J.-L. Godard, 1965), Boy Meets Girls (L. Carax, 1984)

Henry Cartier-Bresson Skok, 1932

Fotografie soutěží s malířstvím: Adam Salomon, Portrét Jeana Jacquese Ampéra cca 1860

Piktorialistická fotografie Henry Peach Robinson Fading away, 1858

Henry Peach Robinson The Lady of Shalott, 1861

Niepce a Daguerre: reprodukce světa W. H Niepce a Daguerre: reprodukce světa W. H. Fox Talbot: „photogenic drawings“

Man Ray rayogram solarizovaná fotografie

Piktorialismus E. Stieglitz Zima na 5. avenue 1893

„Rozhodující okamžik“ Henry Cartier-Bresson Pouliční kavárna, Paříž 1969

Robert Doisneau cyklus Tři sekundy věčnosti, 1948-1951

Výstava The Family of Man New York, Museum of Modern Art, 1955 autor výstavy: Edward Steichen

Robert Frank The Americans, 1955-56, titulní foto

Robert Frank z cyklu Bus Photographs, 1958

Stereoskopie

Zlatý věk fotožurnalismu Life, Vu, Illustration … Mladý svět

Max Buchartz Lotta (oko), cca 1927

Man Ray Oko, cca 1930

André Kertesz Melancholický tulipán, 1939

Jeff Wall Tatoos and Shadows, 2000

André Kertesz Bez názvu (zátiší), 1974

Cindy Sherman Nepojmenovaný filmový záběr č. 10

Cindy Sherman Nepojmenovaný filmový záběr č. 21

Erich Salomon reportážní snímky, 1930, 1931

Robert Capa Near Cerro Murano, 5. 9. 1936

Eugene Atget Fontaine du passage,6 rue des Guillemites,1911 Un Coin du quai de la Tournelle, 5e arrondissement,1910-11

Eugene Atget Au Tambour, 63 quai de la Tournelle, 1908 Obchod, Avenue des gobelins, 1925

Teorie fotografie Walter Benjamin W. Benjamin, Malé dějiny fotografie (1931). Reaguje na názor, že umění si ne-smí pomáhat mechanickými pomůckami: „Zde vystupuje ve vší své těžko-pádné hrubosti šosácké pojetí umění, odmítající jakoukoliv technickou úva-hu, přesto však tušící svou záhubu s provokativními nástupem nové techni-ky. Nicméně bylo to právě toto fetišistické pojetí umění, s nímž zápasili teoretikové fotografie téměř celé jedno století, samozřejmě aniž by dosáhli sebemenšího výsledku, neboť jim nešlo o nic víc než získat pro svého foto-grafa „pověřující listiny" od soudcovské stolice, kterou fotograf sám převrátil. Dívejte se na takový obrázek dostatečně dlouho a uvědomíte si, nakolik se znovu sešly protiklady: ta nejexaktnější technika je schopna dát svým výrobkům magickou hodnotu, kterou namalovaný obraz navždy postrádá. Ať je fotograf jakkoliv zručný, ať jakkoliv pečlivě vybírá pózu svého modelu, divák vždy pocítí neodolatelně nutkání, hledat droboučkou jiskřičku náhody, okamžiku, ve kterém skutečnost, taková jaká byla, vtiskla svůj charakter obrázku; najít ten nepatrný bod, v němž se v bezprostřednosti toho dávno minulého okamžiku uložila budoucnost tak přesvědčivě, že ji můžeme znovu objevit.“ Benjamin ocenil fotografa E. Atgeta, který fotografoval ulice jako liduprázdné a dík tomu se jeho snímky stávají „doličným předmětem historického procesu“ a vyžadují specifickou recepci. (Umělecké dílo ve věku své technické repro-dukovatelnosti, 1936) Na Benjamina se odvolává postmoderní teoretik Douglas Crimp a další autoři.

Teorie fotografie Roland Barthes R. Barthes, Světlá komora, 1980. O fotografii napsal: "Je bláznivá anebo moudrá? Fotografie může být jedním i druhým: je moudrá, zůstává-li její realismus relativní, temperovaný estetickými či empirickými zvyk-lostmi (listovat ilustrovaným časopisem u holiče, u zubaře); bláznivá, jeli tento realismus absolutní, a, lze-li to tak říci, originální. (…) Musím volit sám: buď podřídím to, co předvádí, civilizovanému kódu dokona-lých iluzí, anebo v ní budu čelit procitání ne-polapitelné reality." "Jiným prostředkem k tomu, jak přivést Fotografii ke zmoudření, je ze-všeobecnit ji, zestádnit, zbanalizovat ji, aby již nemusela čelit žádné-mu jinému obrazu, vzhledem k němuž by se musela nějak vyznačo-vat, stvrzovat svou zvláštnost, svůj skandál, své bláznovství. To se děje v naší společnosti, v níž fotografie svou tyranií likviduje jiné obra-zy: nikde již nejsou rytiny anebo figurativní (neabstraktní) malby.“ Klíčové pojmy: studium – obvyklý symbolický význam fotografie, punctum – osobní význam pro diváka, to co jej bezprostředně oslovuje.

Susan Sontagová, O fotografii, 1973 (české vydání 2002) „Od nedávna má fotografie tak široké uplatnění, že ji většina lidí neprovozuje jako umění. Je hlavně společenským ritem, obranou před úzkostí a prostředkem moci.“ Anne Leibowitz, Susan Sontag