Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_T e.1.16 Technologické procesy - míchání Vytvořeno: Ověřeno: Třída: PV1
Obecné základy potravinářské technologie Vzdělávací oblast:Základy technologie Předmět:Technologie Ročník:1. ročník Autor:Mgr. Sedláčková Pavla Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky: učebnice, názorné pomůcky Klíčová slova:mísení, dílo, těsto, směs,… Anotace: tento učební materiál je určen pro žáky oboru potravinářská výroba, v předmětu technologie.
Jde o operaci, kde se soustavy tvořené různými látkami (soustavy nehomogenní), pohybem stává látka jednotná (homogenní). Míchání usnadňuje vznik roztoků, směsí tuhých látek, různých emulzí a suspenzí. Mícháním se zlepšuje převod tepla v dané soustavě.
Nejjednodušší princip je: míchání mechanické Používají se: míchadla lopatková vrtulková turbínová čerpadla - přečerpávací míchání
Je založeno na promíchávání soustavy bublinami plynů vháněnými do soustavy spodem nádoby. Bubliny stoupají vzhůru, a tím soustavou pohybují.
Promíchávají se také zahřívané hmoty, a to proto, aby se v místě styku se zahřívanou plochou materiál nepřehřál. Důsledkem by mohla být změna nežádoucích koagulace bílkovin - …, nebo napékání, připalování materiálu na ohřívanou plochu.
Příprava náplně masných výrobků a mísení těsta v pekárenském průmyslu. Při těchto procesech se zčásti mění vlastnosti i charakter hmoty – a to žádaným způsobem. Ovlivňuje to vaznost vody a schopnost bílkovin vázat na sebe vodu – výsledkem je pojivá hmota: Těsto Dílo
1.Co vzniká při míchání? Směs. 2.Co znamená slovo nehomogenní? Nestejnorodá. 3.Jak funguje pneumatické míchání? Pomocí bublin plynů, které jsou vháněny do nádoby spodem se soustavy pohybují a vzniká směs.
Suroviny vstupují do homogenizátoru dle konkrétní receptury.
Použité zdroje ALTERA J., ALTEROVÁ, L., Technologie potravinář, nakladatelství Svoboda servis, Praha, 2005, ISBN 8O Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.