Duševní zdraví a psychohygiena

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Úvod do problematiky ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Klinická propedeutika
OBECNÁ PSYCHOLOGIE VYUŽITÍ PSYCHOLOGIE V PRAXI
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_2.18 TEMATICKÁ OBLAST: Vybraná témata z teorie tělesné kultury Zdravý životní styl. TYP: DUM výkladový Předmět: TVZ.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
Osobní pohoda.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
- definice, charakteristika, průběh
Aplikovaná psychologie
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_OSVZ_ZSVb Anotace: Seznámit žáky se základy zdravého životního.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství PSYCHOSOMATIKA Psychosociální vlivy působící na vznik infarktu myokardu.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Duševní hygiena Mgr. Tereza Louková, Ph.D.
Psychologické aspekty zdraví
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Předmět psychologie zdraví
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 3. Životní styl - zdravý způsob života Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním.
Základní charakteristika
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Definice, základní pojmy
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Psychologické disciplíny I.ČástZákladníSpeciální.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_01 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluZdraví a jeho podmínky Anotace Žák.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Civilizační choroby VY_32_INOVACE_06_36.
Vypracoval: Mgr. Michal Vičar 4. A, 2006
Číslo v digitálním archivu školy
Filozofie ošetřovatelství
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
PSYCHOLOGIE ZDRAVÍ iii. blok
Vypracoval: Mgr. Michal Vičar 4. A, 2006
teorie oboru ošetřovatelství
Duševní hygiena sportovce
Psychologie v obezitologii
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Stipendia města Ostrava
Duševní hygiena Duševní hygiena nepřivede člověka ke štěstí, ale může ukázat chyby, které štěstí a spokojenost ničí, podkopávají a varovat před nimi. Může.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Zdraví a jeho determinanty
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
Transkript prezentace:

Duševní zdraví a psychohygiena Psychologie zdraví Duševní zdraví a psychohygiena

Duševní zdraví a psychohygiena Obecné předpoklady duševního zdraví Vliv psychiky na zdraví - psychosomatika Duševní hygiena

Duševní zdraví (Míček, 1984) širší pojetí duševního zdraví - charakterizuje projevy optimálního duševního zdraví, nezdůrazňuje nepřítomnost duševních poruch., toto pojetí splývá s popisem optimální životní adaptace užší pojetí duševního zdraví - je spojeno s nepřítomností příznaků duševního onemocnění, nerovnováhy a poruch adaptace

Jahodová (1955 in Hartl, Hartlová, 2000, s Jahodová (1955 in Hartl, Hartlová, 2000, s. 702) definují duševní zdraví jako pozitivní postoj jedince vůči sobě samému, zdravý růst a stupeň sebeaktualizace, vyvinuté ústřední syntetizující funkce, autonomie, přiměřené vnímání reality, zvládání vnějšího prostředí.

Evropský pakt za duševní zdraví a pohodu 5 priorit prevence depresí a sebevražd, duševní zdraví mládeže a vzdělávání, duševní zdraví na pracovišti, duševní zdraví starších lidí, boj proti stigmatizaci a sociálnímu vyloučení

Pojmy související s duševním zdravím Kvalita života - objektivní a subjektivní kvalita života Well-being - stav „kdy je člověku dobře“ - dimenze sociální a psychické pohody Wellness - fyzická, mentální, emocionální, sociální a spirituální dimenze

Psychosomatika Baštecký et al. (1993) vymezuje psychosomatiku z několika úhlů pohledů: širší pojetí psychosomatiky předpokládá, že člověk ve zdraví a v nemoci představuje jednotu psychického a somatického se svým prostředím; v užším pojetí jsou předmětem psychosomatiky somatické poruchy a choroby, u kterých se v etiopatogenezi, průběhu či prevenci onemocnění výrazněji uplatňují psychosociální faktory a onemocnění, která souvisí s nevhodným životním stylem a vzorci chování; v nejužším pojetí se jedná o psychosomatické syndromy či onemocnění, u nichž psychosociální faktory mají své pevné a někdy i charakteristické místo nebo se jejich vliv předpokládá jako podstatný.

Nejčastější psychosomatická onemocnění (Baštecký et al., 1993) poruchy kardiovaskulárního systému poruchy dýchacího systému poruchy trávicího systému poruchy endokrinního systému poruchy příjmu potravy sexuální poruchy revmatické poruchy poruchy kůže nádorová onemocnění

Duševní hygiena „Duševní hygiena je systém vědecky propracovaných pravidel a rad sloužících k udržení, prohloubení nebo znovuzískání duševního zdraví, duševní rovnováhy“ (Míček, 1984, s. 9). disciplína na rozhraní věd lékařských, psychologických a sociálních v užším slova smyslu se duševní hygienou rozumí snaha o uchování zdraví a zároveň boj proti výskytu duševních nemocí, v širším smyslu chápeme optimální fungování duševní činnosti, duševní zdokonalování a růst

Prvky duševní hygieny (Blahutková, 2005) slovo, hudba, pohyb, relaxace, masáže, energie, psychostimulace, životní styl a životní filozofie

Literatura BARTKO, D. (1976). Moderní psychohygiena. Praha: Orbis.. BAŠTECKÝ, J. et al. (1993). Psychosomatická medicína. Grada Avicenum: Praha. BLAHUŠOVÁ, E. (2005). Wellness, fitness. Praha: Karolinum. BLAHUTKOVÁ, M. et al. (2005). Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido. DANZER, G. (2010). Psychosomatika: celostný pohled na zdraví těla a duše. Praha: Portál. FALEIDE, A. O. et al. (2010). Soudobá psychosomatika. Praha: Grada. HARTL, P.; HARTLOVÁ, H. (2000). Psychologický slovník. Praha: Portál. KŘIVOHLAVÝ, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha: Portál. MÍČEK, L. (1984). Duševní hygiena: vysokoškolská učebnice pro studenty filozofických fakult oboru psychologie. Praha: SPN. VYMĚTAL, J. (2003). Lékařská psychologie. Praha: Portál.