Prototypování, testování prototypů Lenka Němečková Komunikace člověk-počítač KISK FF MUNI 1.12.2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
© 2000 VEMA počítače a projektování spol. s r. o..
Advertisements

Stručný úvod do UML.
Programová rozhraní pro grafické adaptéry
InterSystems DeepSee M-LINE podniková řešení Ing. Karel Zeman, MBA.
Informační systémy Analýza systému. Sestavení týmů a potvrzení téma projektu.
Přínosy metodik  Větší produktivita a kooperace týmů  Komunikační standard  Specializace projektových týmů  Nezávislost na konkrétních řešitelích 
Architektura IS.
Tvorba webových aplikací
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
SW podpora krizového řízení Duben 2006 Tomáš Fröhlich, DiS. ISSS 2007.
Obor informační technologie
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Didaktické prostředky
použitelnost webu (usability)
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Systémy pro podporu managementu 2
[IVE-SMA] UI analyzačního nástroje Daniel Puncman A4M39NUR.
Krajský rok informatiky České Budějovice 26. –
Principy posuzování kvality software podle ČSN ISO/IEC Praha Ing
Programové vybavení počítače
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
ISSS Pavel Kopecký, Zlínský kraj Václav Mařík, Marbes consulting s.r.o.
Dokumentace informačního systému
Oborová brána TECH tech.jib.cz Seminář „Okna oborů dokořán! Proč a jak využívat oborové brány & jak dál v CPK? “ Praha, NTK PhDr. Lenka Hvězdová.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
uložené procedury (stored procedures) triggery, sekvence, pohledy, funkce, parametrické dotazy (prepared statements) komplexní agregace a SQL dotazy jiné.
S O F T W A R E Šablona 32 VY_32_INOVACE_6_5_Operační systémy.
Web 2.0, folksonomie a uživatelská rozhraní Lenka Němečková Eliška Pavlásková Založeno mimo jiné na prezentacích prof. B. Whitea „The Promise of Rich User.
1 Aplikace folksonomií v uživatelském rozhraní Jednotné informační brány Lenka Němečková Eliška Pavlásková
Databázové modelování
Návrh navigačního a komunikačního MFD (zobrazení a ovládání navigačních, komunikačních a identifikačních zařízení na palubě letounu) České vysoké učení.
Co je Design for Manufacture and Assembly?
Prototypování METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ Roman Danel VŠB–TU Ostrava Hornicko-geologická fakulta Institut ekonomiky a systémů řízení.
Přístup do IS z mobilních zařízení Tomáš Tureček Katedra Informatiky FEI VŠB-TU Ostrava.
POČÍTAČOVÝ SYSTÉM PRO NÁVRH TECHNOLOGIE BETONÁŽE ZA ZIMNÍCH PODMÍNEK Ing. Jan Čermák Ing. Vyacheslav Usmanov Ing. Kateřina Svobodová prof. Ing. Čeněk Jarský,
Dimenze kvality FURPS+
Macron Software, spol. s r.o. Nad Petruskou 1, Praha 2, Czech Republic,
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Nový obor - počítače v medicíně a biologii  Proč je management informací ústřední otázkou v biomedicínském výzkumu.
OPERAČNÍ SYSTÉMY.
Informační systém Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
1 Řízení implementace IS a SS* Šablony. 2 Vzorové postupy.
„ Rozšíření možností vizualizace geodat
Počítačová podpora konstruování
YOUR SYSTEM, spol. s r. o. Ing
Počítačová podpora konstruování
Rezervační systém v prostředí XUL Zdeněk Novák, Petr Ondrejka.
DESIGN, SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ A EVALUACE DESIGNU (DESIGN, TOMÁŠ BOUDA KISK 2015 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ.
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
2D A 3D CAD Systémy CAD. CAD CAD – Computer Aided Design (počítačová podpora konstruování). Počítačová podpora konstruování v oblastech: - Strojírenství.
Zahradnická fakulta v Lednici S4U – Seminář o Univerzitním informačním systému 23. – 25. dubna 2008 S 4 U – Seminář o Univerzitním informačním systému.
Návrhy designu Výjezdní zasedání UISLednice, 23. – Jitka Křeménková Sekce ostatních aplikací a dokumentace Vývojový tým Univerzitního informačního.
23. – 25. dubna 2007 S4U – Seminář o Univerzitním informačním systému 1 Hotel Tatra, Velké Karlovice Portlety, navigace a personalizace UIS Milan Šorm.
Profil uživatele a personalizace
Didaktické prostředky
Webová aplikace pro správu sportovního oddílu
Advanced .NET Programming II 1st Lecture
Prototypování ANALÝZA A PROJEKTOVÁNÍ SYSTÉMŮ
Projekt BOZP Výsledky první části České vysoké učení technické
Aplikační seminář
Zdeněk Papež IBM - CVUT Student Research Projects Current Time Zdeněk Papež
Tradiční metody vývoje softwaru
KPV/PIS Websol s.r.o. Jaroslav Plzák Lukáš Choulík Tomáš Kraus.
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Propagace nové hry Epic Game
GaP a správa úvazků.
Základy projektování informačních systémů Jaroslav Šmarda
A4M39PSY Psychologie v návrhu UI
Operační systémy.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 2
Transkript prezentace:

Prototypování, testování prototypů Lenka Němečková Komunikace člověk-počítač KISK FF MUNI

Prototypování Konkretizace designových návrhů Platforma pro evaluaci návrhů Platforma pro získání zpětné vazby za relativně nízké náklady Zahrnutí uživatelů do procesu návrhu systému Dokumentace konečného návrhu Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 2

Informace od respondentů Funkčnost systému Informační architektura a workflow systému Podpora uživatelů Vzhled (grafická podoba) systému ▫Barvy ▫Audiovizuální efekty Požadavky na systém Schopnosti práce se systémem Nejčastější požadavky Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 3

Konkrétní prvky Reprezentace informací v rozhraní Symboly, ikony Menu, navigace Rozmístění prvků na stránce Obsahové aspekty prvků Vztah jednotlivých prvků Srozumitelnost ikon, obsahu, menu apod Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 4

Kdy lze vytvářet prototypy? Realizace prototypování v různých fázích návrhu ▫Konceptualizace ▫Informační architektura ▫Designové řešení V různých fázích návrhu lze uplatnit různé typy prototypování Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 5

Prototyp Experimentální, ne(zcela)funkční návrh Soustředí se na grafické a vizuální složky systému Podoba prototypů: ▫Stejná platforma jako finální produkt  Web stránka, www aplikace, databáze ▫Jiná platforma než produkt  Papírová podoba apod Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 6

Papírové prototypy Tzv. Low fidelity prototypy Rychlé a levné varianty Nepokryjí funkčnost konečného produktu Lze levně a rychle aplikovat více alternativ Zjednodušená interakce Žádné sofistikované nástroje. Náčrty rukou. Lze prototypovat různé typy rozhraní Rychlá zpětná vazba „za pochodu“ Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 7

Softwarové prototypy Tzv. High fidelity prototypy Výsledná podoba systému s omezenou funkčností Systém, který opravdu funguje Rychlá a levná varianta systému Relevantní zpětná vazba na základě interakce s „konečným“ systémem Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 8

Typologie vytváření prototypů (1/2) Requirements animation ▫Testování zejména funkčnosti systému Rapid prototyping resp. Throw-away prototyping ▫Sběr informací o požadavcích na vzhled a funkce systému ▫Poukazuje na to, že uživatelské požadavky jsou při překlopení do praxe ne vždy použitelné ▫Důraz na evaluaci prototypu před jeho odepsáním Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 9

Typologie vytváření prototypů (2/2) Incremental prototyping ▫Testování základních částí velkého systémů tak, aby systém mohl být implementován v základní verzi Evolutionary prototyping ▫Považované za souhrnnou metodu prototypování ▫Prototyp je postupně vyvíjen až do finální podoby produktu Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 10

Plné prototypování Obsahuje všechny funkční prvky výsledného systému Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 11

Horizontální vs. Vertikální prototypy Horizontální ▫Pokrývá celé rozhraní systému, bez funkčních prvků ▫Upřednostňují obsažení celé šíře systému před hloubkou Vertikální ▫Pokrývá jen jeden (popř. omezené množství) aspektu systému v celé hloubce Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 12

High fidelity vs. Low fidelity prototyping High fidelity ▫Za pomocí technologií (např. softwarové) Low fidelity ▫Jiné než SW prostředky, např. papír… Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 13

Testování prototypů Papírové Softwarové ▫Usability testy ▫Pozorování Uplatnění výzkumných metod Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 14

Literatura PREECE, Jenny; ROGERS, Yvonne, aj. Human- computer interaction. Wokingham, England; Reading, Mass. : Addison-Wesley Pub. Co., xxxviii, 775 s. ISBN STONE, Debbie, aj. User interface design and evaluation. San Francisco, CA. : Morgan Kaufmann, c2005. xxviii, 669 s. ISBN Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 15