Transakční analýza pro učitele

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Advertisements

1.1 Introduction – Úvod do AJ
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Grafické zobrazení příkladu RETURN MANAGEMENT J.Skorkovský KPH.
What is Easter? VY_32_INOVACE_3B6 G ymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Věra Dundálková.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 04Číslo.
By Dagmar Machů Škola: SOU Val. Klobouky Ročník: třetí Obor: Kuchař/číšník Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět: Anglický jazyk.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_20_AJ3E Ročník: II. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Shopping II By Dagmar Machů Škola: SOU Val. Klobouky Ročník: třetí Obor: Kuchař/číšník Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět: Anglický.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Where does Sam live? FTFFFTFTFFFT.
Eric Berne V8A Štěpánková Šárka.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Odpověď na otázku „why“:
Travelling By Dagmar Machů Tematická oblast: Reálie anglofonního světa
The world of work Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
By Dagmar Běhunčíková Škola: SOU Val. Klobouky Ročník: třetí Obor: Kuchař/číšník Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět: Anglický.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině Modální slovesa VY_22_INOVACE_07 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
A Job Interview By Dagmar Machů Škola: SOU Val. Klobouky Ročník: třetí Obor: Kuchař/číšník Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Bc. Lucie Ševčíková Datum : Název : VY_22_INOVACE_2.2.2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
IF / FUTURE TIME CLAUSES. 1)I´ll wait here. You´ll get back. (until) 2)Give me a ring. You´ll hear some news. (when) 3)The TV programme will end. I´ll.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_9 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Každodenní život (Everyday Life) B1 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: Maturitní ústní zkouška.
Kliknutím lze upravit styl předlohy Mezilidské vztahy (interpersonal relationships) B1 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky.
Kliknutím lze upravit styl předlohy Mezilidské vztahy (interpersonal relationships) B2 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Společnost (Society) B1 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: Maturitní ústní zkouška Datum vytvoření.
DISSATISFACTION AND ANGER Nespokojenost a rozčilení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Matuszková. Dostupné z Metodického.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
First Conditional – tvar a použití
Název vzdělávacího materiálu
Daily Routine Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Pavlína Horáčková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN ,
Nespokojenost a rozčilení
Kinds of shops Shopping dialogue Payment
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Životní prostředí (Environment) B1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název vzdělávacího materiálu
Receptivní řečové dovednosti
Název vzdělávacího materiálu
I haven´t seen your ID card.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Transkript prezentace:

Transakční analýza pro učitele Martina Kekule Pedagogický seminář 8. 10. 2014

Motivace Příhoda s motorkou

OK stavy OK corral Cílem je setrvat v 1. pozici co nejdéle! http://ta-tutor.com/tatutor/ok-corral Cílem je setrvat v 1. pozici co nejdéle! Rytmus v Show Adély Banášové (od 6:20) http://www.youtube.com/watch?v=MMyQqn4gkIQ

Transakční analýza Technika skupinové terapie – spadá pod psychoanalýzu Eric Berne – 60. léta 20. stol. Popularizační publikace: Jak si lidé hrají Co řeknete, až pozdravíte Teorie osobnosti , analýza komunikace

Hry Ano, ale… Cílem: zisk pohlazení Příklad: Žák se nemůže učit… http://cs.wikipedia.org/wiki/Transak%C4%8Dn%C3%AD_anal%C3%BDza#Hry Cílem: zisk pohlazení uznání, může být + nebo -, verbální/ neverbální, podmíněné/nepodmíněné, přímé/nepřímé, interní/externí Dávat, přijímat, říkat si o, odmítat dávat Příklad: Žák se nemůže učit…

TA v pedagogice Tvoření smluv! Co? Jak? Do kdy? Dohoda obou/tří stran.

Co je za tím? Model osobnosti: Zjednodušeně: Rodič Dospělý Dítě http://ta-tutor.com/tatutor/pictorial-p-c Obr. 1-5, 7, 15 Do pěti let věku dítěte – rodič, cca od pěti let začíná fungovat dospělý!

Carpmanův trojúhelník http://ta-tutor.com/tatutor/drama-triangle Oběť, kat a zachránce. Oběť má pocit, že to nemá řešení.

Trojúhelník vítězů Místo Kata: Assertive Místo Zachránce: Responsive Místo Oběť: Dospělý +/+, možnost vyjádřit slabost je OK

Trojúhelník vítězů Kat: nebere v úvahu pocity a myšlení druhých Zachránce: myšlení druhých, pocity svoje Oběť: vlastní myšlení, pocity druhých Ptát se oběti, jak přemýšlí, „nutit“ ji přemýšlet.

TA v pedagogice Popoháněči – drivers Be perfect! Be good enough. Please others! Please yourself. Try hard! Just do it! Be strong! You can ask for help. Hurry up! Stop and think what you do.

Shame Based on workshop by Sabine Klingenberg

Shame Rituály vytvářející „shame“ Přijít záměrně pozdě Mít nesplnitelné požadavky Zveřejňovat slabé stránky, chyby Neprominout, pokud o to druhý žádá Mít ponižující požadavky Zneužívání závislosti a bezmoci

Four REACTIONS in situations of SHAME Withdrawal: Anxiety, despair Role in drama triangle: victim Existential position: -/- Attack others: When others are worse – I am good, anger, insult others feeling disgust, Role in drama triangle: persecutor, covered victim Existential position: +/- and -/+ Attack myself: Hopelessness, self insulting, in disgust of self, despair Role in drama triangle: victim, covered persecutor of self Existential position: -/+ and -/- Avoidance: behaving as if….agitation, anger, boast Role in drama triangle: victim, rescuer, persecutor Existential position: +/- and -/+ After: Nathanson,D. in Shame and Pride: Affect, Sex and the birth of self, 1992. New York Norton Sabine Klingenberg TSTA-O

Four STRATEGIES in situations of SHAME Publication: to break the silence: sharing experiences of feeling, thinking, body reactions and tendency to behave in the here and now, Acceptance and compensation: accept and take my responsibility, my part, acceptance instead of compare with, refrain from doing “it” Self confidence: to forgive myself; stroke myself, accept my feeling thinking and behaviour, detect and develop my resources Awareness and activity: distinguish instead of judgement, perceive and detect After: Nathanson,D. in Shame and Pride: Affect, Sex and the birth of self, 1992. New York Norton Sabine Klingenberg TSTA-O

I am OK - You are OK EVERYONE CAN THINK ANYONE CAN CHANGE/LEARN/GROW TA v pedagogice I am OK - You are OK EVERYONE CAN THINK ANYONE CAN CHANGE/LEARN/GROW

Odkazy Napper, Newton: Taktika transakční analýzy. Grada, Praha 2000. Hennig, Pelz: Transakční analýza, terapie a poradenství. Grada, Praha. Giles Barrow – TA pro učitele http://www.crackingbehaviour.com/ Obecně o TA http://ta-tutor.com/ Obecně o TA na Wikipedii: http://cs.wikipedia.org/wiki/Transak%C4%8Dn%C3%AD_anal%C3%BDza Rytmus v Show Adély Banášové (od 6:20) http://www.youtube.com/watch?v=MMyQqn4gkIQ