Transakční analýza pro učitele Martina Kekule Pedagogický seminář 8. 10. 2014
Motivace Příhoda s motorkou
OK stavy OK corral Cílem je setrvat v 1. pozici co nejdéle! http://ta-tutor.com/tatutor/ok-corral Cílem je setrvat v 1. pozici co nejdéle! Rytmus v Show Adély Banášové (od 6:20) http://www.youtube.com/watch?v=MMyQqn4gkIQ
Transakční analýza Technika skupinové terapie – spadá pod psychoanalýzu Eric Berne – 60. léta 20. stol. Popularizační publikace: Jak si lidé hrají Co řeknete, až pozdravíte Teorie osobnosti , analýza komunikace
Hry Ano, ale… Cílem: zisk pohlazení Příklad: Žák se nemůže učit… http://cs.wikipedia.org/wiki/Transak%C4%8Dn%C3%AD_anal%C3%BDza#Hry Cílem: zisk pohlazení uznání, může být + nebo -, verbální/ neverbální, podmíněné/nepodmíněné, přímé/nepřímé, interní/externí Dávat, přijímat, říkat si o, odmítat dávat Příklad: Žák se nemůže učit…
TA v pedagogice Tvoření smluv! Co? Jak? Do kdy? Dohoda obou/tří stran.
Co je za tím? Model osobnosti: Zjednodušeně: Rodič Dospělý Dítě http://ta-tutor.com/tatutor/pictorial-p-c Obr. 1-5, 7, 15 Do pěti let věku dítěte – rodič, cca od pěti let začíná fungovat dospělý!
Carpmanův trojúhelník http://ta-tutor.com/tatutor/drama-triangle Oběť, kat a zachránce. Oběť má pocit, že to nemá řešení.
Trojúhelník vítězů Místo Kata: Assertive Místo Zachránce: Responsive Místo Oběť: Dospělý +/+, možnost vyjádřit slabost je OK
Trojúhelník vítězů Kat: nebere v úvahu pocity a myšlení druhých Zachránce: myšlení druhých, pocity svoje Oběť: vlastní myšlení, pocity druhých Ptát se oběti, jak přemýšlí, „nutit“ ji přemýšlet.
TA v pedagogice Popoháněči – drivers Be perfect! Be good enough. Please others! Please yourself. Try hard! Just do it! Be strong! You can ask for help. Hurry up! Stop and think what you do.
Shame Based on workshop by Sabine Klingenberg
Shame Rituály vytvářející „shame“ Přijít záměrně pozdě Mít nesplnitelné požadavky Zveřejňovat slabé stránky, chyby Neprominout, pokud o to druhý žádá Mít ponižující požadavky Zneužívání závislosti a bezmoci
Four REACTIONS in situations of SHAME Withdrawal: Anxiety, despair Role in drama triangle: victim Existential position: -/- Attack others: When others are worse – I am good, anger, insult others feeling disgust, Role in drama triangle: persecutor, covered victim Existential position: +/- and -/+ Attack myself: Hopelessness, self insulting, in disgust of self, despair Role in drama triangle: victim, covered persecutor of self Existential position: -/+ and -/- Avoidance: behaving as if….agitation, anger, boast Role in drama triangle: victim, rescuer, persecutor Existential position: +/- and -/+ After: Nathanson,D. in Shame and Pride: Affect, Sex and the birth of self, 1992. New York Norton Sabine Klingenberg TSTA-O
Four STRATEGIES in situations of SHAME Publication: to break the silence: sharing experiences of feeling, thinking, body reactions and tendency to behave in the here and now, Acceptance and compensation: accept and take my responsibility, my part, acceptance instead of compare with, refrain from doing “it” Self confidence: to forgive myself; stroke myself, accept my feeling thinking and behaviour, detect and develop my resources Awareness and activity: distinguish instead of judgement, perceive and detect After: Nathanson,D. in Shame and Pride: Affect, Sex and the birth of self, 1992. New York Norton Sabine Klingenberg TSTA-O
I am OK - You are OK EVERYONE CAN THINK ANYONE CAN CHANGE/LEARN/GROW TA v pedagogice I am OK - You are OK EVERYONE CAN THINK ANYONE CAN CHANGE/LEARN/GROW
Odkazy Napper, Newton: Taktika transakční analýzy. Grada, Praha 2000. Hennig, Pelz: Transakční analýza, terapie a poradenství. Grada, Praha. Giles Barrow – TA pro učitele http://www.crackingbehaviour.com/ Obecně o TA http://ta-tutor.com/ Obecně o TA na Wikipedii: http://cs.wikipedia.org/wiki/Transak%C4%8Dn%C3%AD_anal%C3%BDza Rytmus v Show Adély Banášové (od 6:20) http://www.youtube.com/watch?v=MMyQqn4gkIQ