Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Advertisements

DĚDIČNÉ CHOROBY.
Proměnlivost – genomové mutace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Choroby gonozomálně dědičné recesivní
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
NORMÁLNÍ ŽENSKÝ KARYOTYP
Genetika člověka Vypracovala: Martina Krahulíková 4.A/4
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
CREUTZFELD-JAKOBOVA CHOROBA
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 14. ledna 2014 Ročník: čtvrtý, čtyřleté studium.
- definice, charakteristika, průběh
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Downův a Edwardsův syndrom
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Genetická onemocnění.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_414_VoIP AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 9. ročník,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_05_ZSV Ročník: I. Základy společenských věd Vzdělávací oblast:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 28. prosince 2013 Ročník: čtvrtý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Downův syndrom ( genetické choroby člověka )
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ STŘEDNÍ EVROPA SLOVENSKO A ČESKO.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 21. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 30. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 25. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Sekty Novák.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Slunce a vesmír autor VM:Ondřej.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
GENETICKÉ VADY.
Genetické poruchy - obecně
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Klinefelterův syndrom Vypracovali: Nikola Hrdá, Jakub Mušuka, Tereza Navrátilová, Peter Slodička, Eva Štefániková, Štefan Šuška, Nikola Tkáčová, Vojtěch.
Bradavice. ANOTACE Navazující prezentace na úvodní hodinu na téma : kožní soustava Žáci se seznamují s onemocněním kůže.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Z. Bednařík, I. Belancová, M. Bendová, A. Bilek, M. Bobošová, K
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Syndrom Patau Vypracovali: Radek Bárta Jakub Rouchal
Syndrom Patau Pavol Rendek, Markéta Couralová, Veronika Tomášková, Lucie Moťková, Alžběta Moravová Skupina 16 - pediatři.
Dospívání VY_32_INOVACE_12_36.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Rozmnožovací soustava
Prenatální diagnostika
Transkript prezentace:

Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace III/2 VY_32_INOVACE_496 Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 8. ledna 2014 Ročník: čtvrtý, čtyřleté studium Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Obecná biologie a genetika Téma: Syndrom 47, XXX (superfemale) Metodický list/Anotace: Výukový materiál vede k pochopení vzniku syndromu 47, XXX, rozpoznání jeho základních projevů a znaků a ukazuje možnosti terapie u osob postižených touto chorobou. Zdroje: Uvedeny na konci prezentace

TRIPLE X SYNDROM (SUPERFEMALE) RNDr. Rostislav Herrmann Mendelovo gymnázium, Opava

TRIPLE X SYNDROM (SUPERFEMALE) Triple X syndrom (dříve Superfemale syndrom) je způsoben trizomií chromozomu X Postiženy jsou tedy ženy Karyotyp postižených žen je 47,XXX Možný je i výskyt v mozaice, pak jsou projevy syndromu slabší Velmi vzácně se vyskytuje i karyotyp 48,XXXX nebo 49,XXXXX V těchto případech se syndrom projevuje silněji Obecně ale platí, že projevy syndromu nejsou zpravidla příliš výrazné a mnoho postižeých žen o své genetické anomálii vůbec neví Frekvence výskytu syndromu je 1:1000 novorozených dívek Příčinou vzniku je porucha meiózy

TRIPLE X SYNDROM (SUPERFEMALE) Protože velká většina žen se syndromem Triple X nebyla nikdy diagnostikována , může být velmi obtížné zevšeobecňovat známé informace o tomto syndromu Vzorky , které byly studovány, byly malé a nemusí mít reprezentativní charakter, údaje mohou být zkreslené http://www.jhrsonline.org/article.asp?issn=0974-1208;year=2011;volume=4;issue=3;spage=153;epage=154;aulast=Kodandapani

TRIPLE X SYNDROM (SUPERFEMALE) Vzhledem k lyonizaci je nakonec v buňkách všech žen (i s normálním karyotypem) pouze jeden chromozom X aktivní Lyonizace = náhodná inaktivace jednoho z chromozomů X během časného vývoje zárodku ženského pohlaví - takto inaktivovaný a kondenzovaný chromozom je při speciálním barvení buňky patrný jako tzv. sex chromatin = Barrovo tělísko) V případě syndromu Triple X inaktivace 2 chromozomů X a 2 Barrova tělíska Tím se ale nic nemění na tom, že pouze 1 chromozom X zůstává plně aktivní Díky tomu syndrom Triple X má nejčastěji pouze mírné účinky nebo účinky nejsou pozorovány TRIPLE X SYNDROM (SUPERFEMALE) Vznik syndromu Triple X poruchou meiózy při vývoji vajíček http://www.glogster.com/wildcats99/triple-x-syndrome/g-6mbk738o2gkkr1fhcdb29a0

TRIPLE X SYNDROM (SUPERFEMALE) Normální žena (XX) má jen 1 Barrovo tělísko Normální muž (XY) nemá žádné Barrovo tělísko Žena s Turnerovým syndromem (XO) nemá žádné Barrovo tělísko Muž s Klinefelterovým syndromem (XXY) má 1 Barrovo tělísko Žena s Triple X syndromem (47, XXX) má 2 Barrova tělíska Žena s karyotypem 48,XXXX má 3 Barrova tělíska http://user.mendelu.cz/urban/vsg1/mendel/klas_sex3.html

TRIPLE X SYNDROM (SUPERFEMALE) Příznaky mohou zahrnovat: Často vysokou postavu Malou hlavu (mikrocefalie) Vertikální kožních řasy, které mohou překrývat vnitřní koutky očí Vyskytuje se skolióza Tendenc ke zrychlenému prepubertálnímu růstu. Zeslabený svalový tonus apod Příznaky se liší od jedné ženy k druhé Někdy nejsou pozorovány žádné fyzické abnormality Ženy se syndromem Triple X mají zvýšené riziko opožděného vývoje jazyka Abnormality v EEG Problémy s motorickou koordinací Poruchy ve zpracování akustických signálů

TRIPLE X SYNDROM (SUPERFEMALE) Přestože většina žen s Triple X je normálně plodná, vykazují tendenci k problémům spojeným s vývojem pohlavních orgánů Opožděná menarche Oligomennorhoea (občasné nebo méně časté menstruace) Předčasné klimakterium Nadpočetný X chromozom vede k poruše oogeneze Častější potraty Častější předčasné selhání vaječníků, sterilita

TRIPLE X SYNDROM (SUPERFEMALE) Ženy s Triple X mívají problémy s vývojem osobnosti Nízké sebevědomí aj. psychické problémy (ale v této věci dobře reagují na léčbu) Zvýšené riziko špatných studijních výsledků (např. výskyt dyslexie), případně potřeba speciálního vzdělání Někdy mohou trpět úzkostí a být velmi plaché Proto problémy v sociálních vztazích Zdá se, že se cítí mnohem lépe ve stabilním domácím prostředí Spolehlivá diagnóza je dána až cytologickým vyšetřením karyotypu, který se provádí po odběru periferní krve Diagnóza je samozřejmě možná i prenatálně v souvislosti s cytologickým vyšetřením navazujícím na amniocentézu nebo odběr choriových klků

ZDROJE OTOVÁ, Berta a Romana MIHALOVÁ. Základy biologie a genetiky člověka. 1. vyd. V Praze: Karolinum, 2012, 227 s. ISBN 978-80-246-2109-8. XXX syndrom. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2014-02-06]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/XXX_syndrom Velký lékařský slovník. [online]. [cit. 2014-02-06]. Dostupné z: http://lekarske.slovniky.cz/ KODANDAPANI, Sreelakshmi Kodandapani. Premature ovarian aging in primary infertility: Triple X syndrome. In: [online]. [cit. 2014-02-06]. Dostupné z: http://www.jhrsonline.org/article.asp?issn=0974-1208;year=2011;volume=4;issue=3;spage=153;epage=154;aulast=Kodandapani Triple X Syndrome. In: [online]. [cit. 2014-02-06]. Dostupné z: http://www.glogster.com/wildcats99/triple-x-syndrome/g-6mbk738o2gkkr1fhcdb29a0 Pohlavní chromatin - lyonizace (inaktivace X chromozomu, kompenzace dávky). In: Mendelu.cz [online]. [cit. 2014-02-06]. Dostupné z: http://user.mendelu.cz/urban/vsg1/mendel/klas_sex3.html