DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část (23.2.2009) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Typy otázek v dotazníku
Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
Design kvantitativního výzkumu
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
ISS Úvodní informace o kurzu Sekundární analýza Management sociálních dat a datové archivy Jindřich Krejčí.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi (KMVP) 0. Poučení z minulých ročníků a novinky od ZS 2013 (2011) poslední aktualizace Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz.
Sociologický výzkum.
Biostatistika 10. přednáška
VLASTNOSTI MOTORICKÝCH TESTŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2009 FTVS.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
Analýza kvantitativních dat II. / Praktikum Vícenásobné výběrové otázky (Multiple response) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - úvod do diagnostiky
Spotřebitelský výzkum
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
1. přednáška specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů
Koncipování empirického výzkumu
15: : minut - BLOK 1: epistemologie 15: : minut - BLOK 2: principy kvantitativního přístupu 16: : minut - BLOK 3:
VÝZKUMNÝ VZOREK, validita a reliabilita
Skupinové interview (Focus group)
Sociologie C 3. cvičení Tematická rekapitulace 2. cvičení - pojem paradigma a výzkumná paradigmata v sociologii – kvantitativní a kvalitativní metoda.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi PRAKTIKUM
Design kvantitativního výzkumu 0. Poučení z minulých ročníků a novinky od ZS 2011 poslední aktualizace Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz UK FHS.
Analýza kvantitativních dat I. Vztahy mezi 3 znaky v kontingenční tabulce - úvod Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace
Analýza kvantitativních dat I.,II.,III. Mezinárodní komparativní výzkumné projekty: data pro sekundární analýzu UK FHS Historická sociologie (LS 2014+)
 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
KMVP část 31 Kvantitativní metody výzkumu v praxi 3. část ZS 2008 (2/11/08) Jiří Šafr
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Základy pedagogické metodologie
Základy sociální psychologie
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Analýza kvantitativních dat I. Vstupní test ze znalostí designu kvantitativního sociologického výzkumu Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz poslední aktualizace.
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Kvalita dat. Existují kultury v kterých lidé věří, že některé objekty mají magickou moc. Antropologové nazývají tyto objekty fetiše. V naší společnosti.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
VÝZKUMNÝ SOUBOR VALIDITA a RELIABILITA II. ROČNÍK – PS METODOLOGIE PDG. VÝZKUMU MGR. HRBÁČKOVÁ KARLA.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Výzkum veřejného mínění
ÚVOD DO SOCIOLOGICKÉ TEORIE 2. JAK SE VYRÁBÍ SOCIOLOGICKÁ ZNALOST (AUTOR: MIROSLAV DISMAN, KAROLINUM VYDÁNÍ) „ABSOLUTNÍ ZNALOST NEEXISTUJE. KAŽDÁ.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Metodologie I. Sociologie pro porodní asistentky 4. května 2006
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Metody a techniky výzkumu II.
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)

DKV část 32 Obsah Problém zkreslení

DKV část 33 Problém zkreslení

DKV část 34 otázka → odpověď odpovídat na otázku představuje celou řadu transformací: může tak vzniknout zkreslení

DKV část 35 Typy zkreslení 1. respondent musí otázce porozumět → srovnatelnost dat Příklad: zamyslete se Jaký je nyní Váš příjem?

DKV část 36 Typy zkreslení 2. ochota na otázky vůbec odpovědět (nepříjemné, nevhodné otázky) 3. pravdivost odpovědi – zná respondent vůbec pravdivou odpověď?

DKV část 37 Typy zkreslení 4. může být nepříjemné vyslovit určitou alternativu 5. záznam odpovědi

DKV část 38 Riziko zkreslení Nejkritičtější operace ve výzkumu - nalezení spolehlivého indikátoru. Pokud dojde k chybě v této fázi, pak následující operace budou neplatné. Nezachycené omyly při konstrukci indikátoru jsou fatální.

DKV část 39 Interference se zkoumaným systémem - zkreslení vyvolané výzkumnými stimuly

DKV část 310 Zkreslení vyvolané výzkumnými stimuly 1. Efekt morčete 2. Výběr role 3. Měření jako zdroj změny 4. Stereotyp ve volbě odpovědí (response sets) „Přitakání“ volba střední (neutrální) kategorie

DKV část 311 Problémy při měření postojů pomocí dotazníků : otázka v dotazníku = odpověď na standardizovaný podnět → není to spontánní projev v přirozené interakci! Nikdy neznáme „skutečné“ postoje, ale pouze odpovědi v dotaznících nebo výsledky experimentů. Berou respondenti výzkum vážně? →Neodpovídají na otázky náhodně? Nelze se spoléhat na to, že respondenti chápou naše otázky stejně jako výzkumník [Vávra 2006]

DKV část 312 Validita & reliabilita Validní je takové měření, které skutečně měří to, co jsme zamýšleli měřit. Reliabilní je takové měření, které nám při opakované aplikaci dává shodné výsledky, pokud se stav pozorovaného objektu nemění.

DKV část 313 Příklady příklad narušené validity s kobercem v muzeu [Disman1993: 62] příklad narušené reliability Chodíte do kina – často, - ne tak často, - občas, - zřídka, - vůbec ne [Disman1993: 63]

DKV část 314 Může nereliabilní měření být validní? Ne Může nevalidní měření být reliabilní? Ano

DKV část 315 Validita & reliabilita [Babbie 1995: 128]

DKV část 316 Techniky kontroly validity, testování validity 1. validita založená na členství ve známé skupině – zkusit na skupině, která vlastnost má a porovnat s vzorkem obecné populace 2. prediktivní validita – porovnání se skutečnými výsledky (např. úspěšnost v testech ve škole dalšího stupně) 3. souběžná validita – měříme více způsoby a porovnáme 4. konstruovaná validita 5. na mínění skupiny soudců – experti z oblasti (nezávisle na sobě!) 6. testovaná výčtem obsahu 7. zjevná (?) eufemismus

DKV část 317 neexistuje universálně validní měření určitého konceptu, validita prokázaná v určitém kontextu je nepřenositelná(!). validita jednoho měření prokázaná v jednom sociálním prostředí může být nevalidní na jiné populaci.

DKV část 318 Literatura Babbie, E. (1995). The Practice of social Research. 7th Edition. Belmont: Wadsworth Disman, M. (1993): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum Jeřábek, H. (1993): Úvod do sociologického výzkumu. Praha: Karolinum Kreidl, M. (2004). „Přehled základních přístupů k empirickému hodnocení kvality měření v sociálních vědách.“ Pp in: Krejčí, J. (ed.) Kvalita výzkumů volebních preferencí. Praha: SoÚ AV ČR. Vávra M. (2006). Nesnáze s měřením postojů. SDA Info, Vol. 8. No. 1.: 9-12.