Přežití knihoven a knihovníků v konkurenci Internetu: vize nebo iluze? Vladimír Karen Albertina icome Praha s.r.o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přežití knihoven a knihovníků: vize nebo iluze? Vladimír Karen Albertina icome Praha s.r.o.
Advertisements

ŘÍČANSKÝ DENNÍ STACIONÁŘ. Proč stacionář ? ► Slušnost, úcta ke stáří i nemoci a demografický vývoj společnosti nás nutí přemýšlet a rozšiřovat kapacity.
1/22 Je INSPIRE pro soukromé firmy příležitostí? Jitka Faugnerová CENIA, česká informační agentura životního prostředí Zvolen,
(Ne)diskriminace ICT v České republice
Služby jako fenomén dnešní doby. Úloha služeb Rozvoj terciéru Podniky obohacují svou nabídku o doprovodné služby Servis je něco více než jen dodávka Společnost.
Marketing VY_32_INOVACE_ Marketing - metoda řízení, která se zaměřuje na potřeby zákazník - každý výrobek je totiž určen jiné cílové skupině (cílová.
Základní škola Strž Dvůr Králové nad Labem, Česká republika Our school in a box Our school Naše škola To je velká krabice. This is a big box.
Informační systém Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
1 Realita není černobílá aneb řešení šitá na míru 19. září, Praha Michal Tesař, NEWTON Management, a.s.
Customer Relationship Management Řízení vztahů se zákazníky.
© 2010 IBM Corporation Stanislav Michelfeit, IBM IDC ČR, Služby – výzkum a výuka IT jako služba SSME - Service – Science, Management and Engineering =
Siemens Enterprise Communications Ondřej Nový Key Account Manager Siemens Enterprise Communications, s.r.o. Praha, Siemens Enterprise Communications.
Scope2 INDEX 1. Internet mktng and sales 2. Marketing Strategy 3. International M. 4. Tenders and public procurement 5. Q & A E-commerce (Elektronické.
Internet jako nástroj vlivu ? Dana Bérová
Marika Janoušková Area Sales Manager, Central and Eastern Europe.
Propagace Monika Ferdová, Radka Hejzlarová,
Podnikání na Internetu outsourcing, virtuální firmy Letní semestr 2005 Jana Holá IX.
Reklama na internetu zdarma ne všude je třeba platit Radek Volf |
úvod pojetí a obsah marketingu
GIS??? Ve státní správě Karel Charvát. GIS?????? Je správné používat v souvislosti s využíváním prostorových informací ve státní správě, ale i v komerčním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_246 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Seznam.cz – závazek úspěchu? … najdu tam, co neznám ! Tomáš Búřil,
Využití informačních a komunikačních technologií (ICT) Informační systémy ve státní správě.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Marketing ? Marketing!. Jaroslava Štěrbová Marketing je procesem … plánování a naplňování koncepce, oceňování, propagace a distribuce myšlenek,
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_20_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Agentura BESTa Promotion. Firmy využívají řadu nástrojů na podporu prodeje. Profesionální pomoc a organizace jsou zde nezbytné.Specializované agentury.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_245 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
IVIG 2005, Systém informačního vzdělávání na UNC-CH Hana Landová ÚISK FF UK & SIC ČZU v Praze.
Marketing v pojišťovnictví února 2007 E :45 – 17:15 hod.
Praha, 15. června 2010 Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR.
1 Martin Vojnar Elektronické informační zdroje a centrální indexy SUAleph, VUT, 6. listopadu 2012.
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
Jsou muzejní knihovny knihovnami veřejnými? Jarmila Okrouhlíková Knihovna UPM
Podpora procesu transformace pobytových sociálních služeb v MSK Úvodní konference k projektu Sanatoria Klimkovice.
MARKETINGOVÝ MIX.
Marketingová strategie veřejné a univerzitní knihovny
Naučíme vás komunikovat ?!
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Citibank Bert Pijls Člen představenstva a ředitel retailové banky.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Nový obor - počítače v medicíně a biologii  Proč je management informací ústřední otázkou v biomedicínském výzkumu.
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
Typy počítačových sítí Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel.
Vítejte na MARKETINGU. Údaje Vyučující: Klára Doležalová Katedra podnikového hospodářství Č. dveří 634 Tel.:
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Projekt DP – POT MKH DIS1 téma DP: Vliv podnikové kultury na efektivnost podniku téma DP: Vliv podnikové kultury na efektivnost podniku autor: Petr Kuchař,
Informační vzdělávání Nové trendy, web 2.0. IG a web 2.0 Decentralizované služby, kooperace, agregace zdrojů, princip aktivní účast uživatelů Důsledky.
Projekt BP – POT MKH DIS1 téma DP: Vliv podnikové kultury na efektivnost podniku téma DP: Vliv podnikové kultury na efektivnost podniku autor: Petr Kuchař,
15. prosince 2005Efektivní zdravotnictví v podmínkách Ústeckého kraje Regionální zdravotnický informační systém Martin Zeman.
Petr Mikšovič CEO, SOVA NET, s.r.o. Význam on-line strategie v B2B.
MARKETING. Marketing Metoda řízení, při níž se zaměřujeme na potřeby zákazníků 1. výběr vhodné cílové skupiny 2. výběr marketingových nástrojů.
ZDROJE INFORMACÍ NA TUL Marta Zizienová FS / informační výchova.
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Co venkovské knihovny umějí a mohou VIII Vít Richter Národní knihovna ČR.
Marketing informačních služeb – proč, nač a jak ? Vladimír Karen Albertina icome Praha s.r.o.
Název školy: SŠEP Studénka. o. p. s. Autor: Ing. Libor Jedlička Název: VY_32_INOVACE_01_1.1_1.1.1 Téma: Podstata marketingu a internetu Datum ověření:
PŘÁTELSKÁ MÍSTA Náskok před konkurencí Širší okruh zákazníků Větší jistota v neobvyklých situacích Snazší propagace Certifikát Českého červeného kříže.
VY_62_INOVACE_ – Přímé bankovnictví Autor Ing. Hana Sůvová
Health 4.0 – kdo povede novou revoluci ve zdravotnictví?
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Knihovna a její služby v 21. století
A – FORUM CS A KVALITA Mgr. Bc. Jan Vojvodík A – FORUM CS
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Lidé, procesy, partnerství
Kabinet informačních studií a knihovnictví Brno FF MU
Autor práce: Michaela Janová
Přístupnost , univerzální design a přístupnost
Plán na zvýšení spokojenosti zákazníků Zvýšení spokojenosti zákazníků
Marketingový mix VY_32_INOVACE_41_823
Lidé, procesy, partnerství
Transkript prezentace:

Přežití knihoven a knihovníků v konkurenci Internetu: vize nebo iluze? Vladimír Karen Albertina icome Praha s.r.o.

Ideální svět Průkazku do knihovny má každý občan. Průkazku do knihovny má každý občan. Knihovna patří k nejpříjemnějším místům, kde lze strávit čas. Knihovna patří k nejpříjemnějším místům, kde lze strávit čas. Knihovna je virtuální informační centrum otevřené 24 hodin denně. Knihovna je virtuální informační centrum otevřené 24 hodin denně. Knihovna je první místo, kam všichni chodí pro informace i potěšení. Knihovna je první místo, kam všichni chodí pro informace i potěšení.

Realita Podle průzkumu zveřejněného v r je knihovna až na 11. pozici v seznamu míst, kam se lidé obracejí pro informace! Podle průzkumu zveřejněného v r je knihovna až na 11. pozici v seznamu míst, kam se lidé obracejí pro informace! Rivkah K. Sass: Marketing the worth of your library, Library Journal, Jun 15, 2002

Motto Bude-li Blanické vojsko chtít být Čechům v budoucnu co platné, musí nutně přezbrojit! Bude-li Blanické vojsko chtít být Čechům v budoucnu co platné, musí nutně přezbrojit! Jára Cimrman, Blaník

Potřebujeme nové dovednosti

marketing ! Řešení nabízí

Zeptej se svého vyhledávače

Co je marketing Marketing se [v knihovnách] často považuje za kombinaci public relations, propagace a technik prodeje. Marketing se [v knihovnách] často považuje za kombinaci public relations, propagace a technik prodeje. Marketing však znamená uspokojování potřeb zákazníků. Marketing však znamená uspokojování potřeb zákazníků. Shontz, Parker, Parker: What do librarians think about marketing? The Library Quarterly, Jan 2004

Změny paradigmat Knihovna jako budova, kam je třeba přijít Knihovna jako budova, kam je třeba přijít  knihovna jako souhrn služeb, z nichž řada je dostupná po síti Knihovník = archivář a poskytovatel dat Knihovník = archivář a poskytovatel dat  knihovník = analytik, interpret a dodavatel informací/znalostí Financování jako výsledek vyjednávání ředitel- zřizovatel Financování jako výsledek vyjednávání ředitel- zřizovatel  financování poskytovatele služeb uživatelům Knihovník jako „arbitr“ potřeb uživatelů Knihovník jako „arbitr“ potřeb uživatelů  existujeme, abychom poskytovali uživatelům informace, které potřebují Rajesh Singh: Developing relationship marketing with customers: A Scandinavian perspective. Library Management Vol. 24, 2003

Potřebujeme marketing? Je na místě prezentovat informace jako komoditu, kterou knihovníci nabízejí za snížené ceny. Je na místě prezentovat informace jako komoditu, kterou knihovníci nabízejí za snížené ceny. Velké nedostatky např. Velké nedostatky např.  marketing EIZ  hodnota informací  hodnota personálu Eric Lease Morgan: Marketing Library Services. Computers in Libraries 18 (Sept 1998)

Globální konkurence Tradice knihoven: středisko poskytující přístup k psaným informacím Tradice knihoven: středisko poskytující přístup k psaným informacím  prostor pro konkurenci ze soukromého sektoru, ostatních knihoven  pokud není o knihovně slyšet, pak ji uživatelé obejdou Uživatelé ocení jako poskytovatele informací pouze knihovnu, která zná, dovede sdělit a naplnit svou funkci Uživatelé ocení jako poskytovatele informací pouze knihovnu, která zná, dovede sdělit a naplnit svou funkci  kvalitně  jasně  včas Marketing je metoda, jak knihovna může dosáhnout své nové pozice v informačním průmyslu Marketing je metoda, jak knihovna může dosáhnout své nové pozice v informačním průmyslu

Potřeby zákazníků Pociťované a skutečné potřeby Pociťované a skutečné potřeby  Svět podle Googlu Infobezita: rešerše v Googlu = hromady hamburgerů a hranolek Infobezita: rešerše v Googlu = hromady hamburgerů a hranolek Infodieta: rešerše v placených zdrojích = malé dávky skutečně hodnotných a výživných informací Infodieta: rešerše v placených zdrojích = malé dávky skutečně hodnotných a výživných informací James Morris, School of Computer Science, Carnegie Mellon University

Potřeby zákazníků Cíl: přimět uživatele, aby místo www zdrojů diskutabilní kvality začali používat vysoce kvalitní informace, které nabízíme Cíl: přimět uživatele, aby místo www zdrojů diskutabilní kvality začali používat vysoce kvalitní informace, které nabízíme Trik: „aby jim salát voněl a chutnal jako fast food“ Trik: „aby jim salát voněl a chutnal jako fast food“ Výzva: použitím pokročilých řešení (software) zpřístupnit vysoce kvalitní výsledky uživatelům, kteří nejsou experty rešeršéry Výzva: použitím pokročilých řešení (software) zpřístupnit vysoce kvalitní výsledky uživatelům, kteří nejsou experty rešeršéry Steven J. Bell: The Infodiet: How Libraries Can Offer an Appetizing Alternative to Google. The Chronicle of Higher Education

Potřeby zákazníků Relevance tradičních služeb knihoven/IS je diskutabilní Relevance tradičních služeb knihoven/IS je diskutabilní  např. růst objemu dostupných informací x kapacita uživatelů, aby se stihli zorientovat  požadavek na nepřetržitý přísun informací namísto nutnosti navštívit občas knihovnu/IS ? využití tzv. „alertů“ (autom. SDI) ? využití tzv. „alertů“ (autom. SDI)

Vztahy se zákazníky Většina knihoven stále uznává transakční přístup k poskytování služeb namísto aby budovaly své vztahy se zákazníky Většina knihoven stále uznává transakční přístup k poskytování služeb namísto aby budovaly své vztahy se zákazníky Komunikace = základ rozvoje vztahů Komunikace = základ rozvoje vztahů Kontakt = základ interakce ve službách Kontakt = základ interakce ve službách Atmosféra vztahů Atmosféra vztahů  kvalita  sdílení informací Jak komunikují naše knihovny se svými uživateli? Jak komunikují naše knihovny se svými uživateli?

Interní zákazníci Postarejte se o své interní zákazníky, o externí zákazníky se pak postarají oni sami. Postarejte se o své interní zákazníky, o externí zákazníky se pak postarají oni sami. R. Raina: Total Quality Management in Library and Information Services, Infuse

Tedy marketing ano… … ale kde na něj vzít peníze?

Ještě neznám všechny odpovědi, ale už začínám klást ty správné otázky.

Gerilový marketing

… používá nekonvenční metody, aby dosáhl konvenčních [marketingových] výsledků … používá nekonvenční metody, aby dosáhl konvenčních [marketingových] výsledků … slouží k rychlé návratnosti bez potřeby velkých investic času nebo peněz … slouží k rychlé návratnosti bez potřeby velkých investic času nebo peněz Gerilovou taktiku používáme tehdy, pokud je organizace malá a/nebo nemá dost prostředků, aby mohla čelit silnému a opevněnému protivníku. Gerilovou taktiku používáme tehdy, pokud je organizace malá a/nebo nemá dost prostředků, aby mohla čelit silnému a opevněnému protivníku. Shari Caudron: "Guerrilla Tactics" IndustryWeek, July 16, 2001 Jay Conrad Levinson

Gerilový marketing Základní předpoklady: Základní předpoklady:  kreativita  dobré vztahy s cílovou skupinou  odhodlání zkoušet mnoho různých taktik a „zbraní“ (ale konzistentní přístup!)

Gerilové taktiky buďte proaktivní buďte proaktivní angažujte se osobně angažujte se osobně rozmazlujte své zákazníky rozmazlujte své zákazníky humor vytváří atmosféru humor vytváří atmosféru buďte energičtí buďte energičtí vzdělávejte se vzdělávejte se propagujte se všude, kde se dá – i na nečekaných místech (branding) propagujte se všude, kde se dá – i na nečekaných místech (branding) zvěte zákazníky do knihovny – i když zrovna nepotřebují informace zvěte zákazníky do knihovny – i když zrovna nepotřebují informace nenechte se odradit nenechte se odradit

Použitá literatura

Děkuji za pozornost. Vladimír Karen Albertina icome Praha s.r.o.