Oceány Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.3311 Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická a ZŠ speciální Liberec, Orlí 140/7
Oceány Oceány jsou spolu spojeny a tvoří souvislý světový oceán Plocha světového oceánu je dvakrát větší než plocha pevniny. Voda v oceánech je v neustálém pohybu díky větru, který způsobuje vlny nebo kvůli mořským proudům. Přitažlivost Slunce a Měsíce způsobuje odlivy a přílivy.
Využití Oceány byly vždy místem rybolovu. Z dna moře se těží nerostné suroviny: ropa, zemní plyn a řada kovů. Odsolováním mořské vody se vyrábí sůl.
Tichý oceán Je největším oceánem, tvoří plochu asi 1/3 povrchu Země a polovinu světového oceánu. V Mariánském příkopu byla naměřena hloubka 11000m. Tichý oceán je bohatý na ryby.
Atlantský oceán Atlantský oceán je druhý největší oceán, nachází se v něm spousta ostrovů např: Britské ostrovy a Island. Přes Atlantský oceán vede největší dopravní plavební cesta na světě.
Indický oceán Je třetím největším oceánem, má nejvíce teplou vodu v některých místech také nejvyšší slanost vody na světě, např. v Rudém moři.
Severní ledový oceán Rozlohou je ze všech oceánů nejmenší. Podstatná většina leží za polárním kruhem, jeho polovina je tedy pokryta ledem. Na jeho dnu jsou značná naleziště ropy, vzhledem k podmínkám je těžba velmi nákladná.
Otázky Seřaďte oceány podle velikosti od největšího po nejmenší. Ve kterém oceánu se nachází Mariánský příkop ? Ve kterém oceánu je nejslanější voda ? Který oceán je nejteplejší?
Odpovědi Tichý oceán, Atlantský oceán, Indický oceán, Severní ledový oceán. V Tichém oceánu. V Indickém oceánu.
Všechny použité obrázky jsou z http://wikipedia.cz
jméno autora Pavlína Lejsková název projektu Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3311 číslo šablony III/2 Inovace výuky pomocí ICT předmět/ ročník zeměpis / 8.ročník pořadové číslo DUM 4 datum 22.10.2012 název DUM Oceány Výuková prezentace s kontrolními otázkami. Určeno pro frontální výuku se třídou. V závěru hodiny žáci samostatně vypracují zadané otázky, poté si ověří správnost odpovědí. Prezentaci je vhodné doplnit prací s metodická poznámka k využití atlasem. Prezentace může být použita jako zápis do žákovských sešitů.