 Vyjmenování a vysvětlení principu nejpoužívanějších číselných soustav  Jejich použití  Převody mezi nimy (do desítkové soustavy)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číselné soustavy Pro člověka je přirozené počítat do deseti, protože má deset prstů. Matematici s oblibou říkají, že počítáme v desítkové soustavě. To.
Advertisements

PRIPO Principy počítačů
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Jazyk VHDL Martin Štěpánek
Úvod do informačních technologií autor Jana Truxová
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Informační a komunikační technologie
Booleova logika(algebra)
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
RoBla Číselné soustavy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Reprezentace dat v počítači
Dvojková, osmičková, desítková, šestnáctková
ČÍSELNÉ SOUSTAVY OSMIČKOVÁ, ŠESTNÁCTKOVÁ
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
Digitální učební materiál
TÉMA: ČÍSELNÉ SOUSTAVY 1 Jitka Mertová, 4.I/1. Zdroje: - internetové stránky soustavy.cz soustavy.cz - počítačové časopisy - encyklopedie.
Dominik Šutera ME4B.  desítková nejpoužívanější  binární (dvojková) počítače (mají jen dva stavy)  šestnáctková (hexadecimální) ◦ Používají jej programátoři.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Číselné soustavy david rozlílek ME4B
Základy číslicové techniky
ČÍSELNÉ SOUSTAVY Desítková Dvojková.
Dvojková číselná soustava
Výukový program: Mechanik elektrotechnik Název programu: Číslicová technika II. ročník Osmičková číselná soustava Vypracoval: Mgr. Holman Pavel Projekt.
Základy číslicové techniky
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Výrok „Dostali na to neomezený rozpočet, a podařilo se jim ho překročit …„ (Michael Armstrong, CEO, problém Y2K, )
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ČÍSELNÉ SOUSTAVY Mgr. Petr Němec ©2009
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Číselné soustavy Autor: Mgr. Ludmila.
Číselné soustavy dekadická binární hexadecimální
Převody mezi číselnými soustavami 1
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ČÍSELNÉ SOUSTAVY.
Základní pojmy číslicové techniky
Výukový program: Mechanik elektrotechnik Název programu: Číslicová technika II. ročník Šestnáctková číselná soustava Vypracoval: Mgr. Holman Pavel Projekt.
Číselné soustavy IV Jana Bobčíková.
Základy číslicové techniky
Zápis čísla v desítkové soustavě
Číselné soustavy V Jana Bobčíková Převody mezi dvojkovou, osmičkovou a desítkovou soustavou.
ZÁKLADY ČÍSLICOVÉ TECHNIKY
Jednotky Číselné soustavy
Šestnáctková soustava
Číselné soustavy I Jana Bobčíková.
Číselné soustavy a kódy
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Převody mezi desítkovou a dvojkovou soustavou.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Číselné soustavy.
Číselné soustavy.  Obecně lze libovolné celé kladné číslo zapsat polynomem a n  z n + a n-1  z n-1 + … + a 0  z 0, kde z je libovolné přirozené číslo.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Základy výpočetní techniky Okruh dle RVP:Základy informatiky.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_18-18
Číselné soustavy a kódy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_18-17
Úvod do informačních technologií autor Mgr. Jana Truxová
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Číselné soustavy
Aritmetické operace v číselných soustavách
Číselné soustavy.
Aritmetické operace s binárními čísly
Číselné soustavy Číselné soustavy reprezentují čísla, která jsou pro nás symbolem určitého množství – kvantity. Desítkovou soustavu se učíme již v první.
binární neboli dvojkový systém
Šestnáctková a osmičková soustava
Číselné soustavy a kódy
Číslicová technika - operace s binárními čísly
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

 Vyjmenování a vysvětlení principu nejpoužívanějších číselných soustav  Jejich použití  Převody mezi nimy (do desítkové soustavy)

DvojkováOsmičkováDesítková ŠestnáctkováŠedesátková

 Decimální / dekadická  Vznik pravděpodobně podle počtu prstů  Nejsnáze se čte  Zápis – 0-9, 1, 5, 25,

 Binární  Používá se v počítačích / kalkulačkách...  Používá se hlavně kvůli logickým obvodům (je napětí – hodnota „1“, není napětí – hodnota „0“)  Velmi neúsporný zápis  Zápis – 1-0, 10(2), 10011(19), (423)

 Oktálová  Vznikla kvůli jednoduchému převodu z binární soustavy a tudíž úspornějšímu zápisu pro počítače např. číslo zapíšeme jako 541 Zápis – 0-7, 541(353), 2(2), 11(9)

 Hexadecimální  Vlastně rozšířená osmičková soustava  Snadný převod z a do binární soustavy  Nejúspornější zápis – (10) = 2D9686 (16)  Používá se na zápis barev  Zápis – 0-9 a A-F

Výsledek

Z osmičkové. Číslo se převede na násobky mocnin (8) = 7 x x x 8 2 Výsledky poté sečteme = 111 (10) Z desítkové. Od čísla odečítáme mocniny 8. Nejdříve zjistíme, která nejvyšší mocnina 8 je menší než dané číslo Z prvního, druhého a třetího sloupečku si zapíšeme, kolikrát se daná mocnina odečetla, a to je naše výsledné číslo. V tomto případě 376

Postup je stejný jako u osmičkové !!!