Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o atmosféře Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zná složení a vlastnosti vzduchu, umí vysvětlit jeho vliv na životní prostředí Speciální vzdělávací potřeby žádné Klíčová slova Vzduch, znečištění, inverze, smog, izobary Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Aktivita Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělání - 2. stupeň Typická věková skupina 13 až 15 let Celková velikost 2918 kB EU – 7 - 55
Atmosféra Ing. Lenka Kalinová
Vzduch Atmosféra = plynný obal Země Vzduch = směs látek tvořících atmosféru Vlastnosti vzduchu: zaujímá prostor ; má určitou hmotnost ; teplejší vzduch má menší hustotu než chladnější Lze „přelévat“ (např. pod hladinou vody)
Složení vzduchu 21% kyslíku 78% dusíku 1% jiných plynných látek Mikroorganismy, vodní pára, částečky prachu a jiné nečistoty
Znečištění vzduchu Největší zdroje znečištění: teplárny, tepelné elektrárny na tuhá paliva a automobilová doprava Vzduch je důležitá průmyslová surovina (kapalný vzduch) – oddělují se jednotlivé složky vzduchu (dusík, kyslík, vzácné plyny)
Izobary, inverze, smog Izobary = pomyslné čáry, které na mapě spojují místa se stejným tlakem vzduchu na Zemi Teplotní inverze – teplota vzduchu směrem vzhůru stoupá ; omezené promíchávání vzduchu ; zplodiny zůstávají při zemi Smog = směs mlhy, prachu a kouře (z angličtiny smoke=kouř ; fog=mlha)
Aktivita č.1 Uveď nejzávažnější zdroje znečišťování vzduchu ve svém okolí Proč v přírodě teplý vzduch stoupá vzhůru a na jeho místo proudí vzduch studený? Urči, zda má větší hmotnost vzduch ve vaší třídě nebo ty sám (hustota vzduchu při 20°C je 1,2 kg/m3)
Zdroje Veškeré použité obrázky pocházejí z databáze PowerPointu