Mimojaderná a polygenní dědičnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Advertisements

Genetika eukaryotní buňky
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Dědičnost kvantitativních znaků
Teoretické základy šlechtění lesních dřevin Milan Lstibůrek 2005.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Dědičnost kvantitativních znaků
Gonosomální dědičnost
Vývoj evolučních teorií Autor: Mgr. Tomáš HasíkUrčení: Septima, III.G Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Sada fotografií na poznávání č.9 Dvouděložné rostliny Autor: Mgr. Lenka KořínkováUrčení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická,
Klíčové produkty evoluce Autor: Mgr. Tomáš HasíkUrčení: Septima, III.G Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
OP Vzdělání pro konkurenceschopnost Moderní absolvent strojírenství Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_527.
Gonosomální dědičnost
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Sada fotografií na poznávání č.5 Jednoděložné rostliny Autor: Mgr. Lenka KořínkováUrčení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická,
Sada fotografií na poznávání č.11 Stromy a keře
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Centrální dogma molekulární biologie (existují vyjímky)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Sada fotografií na poznávání č.10 Dvouděložné rostliny Autor: Mgr. Lenka KořínkováUrčení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Mendelistická genetika
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Základní typy genetických chorob Marie Černá
GENETIKA.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost krevních skupin, mimojaderná dědičnost Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/11 Šablona:
Obor: Elektrikář silnoproud Ročník: 2. Vypracoval: Bc. Josef Dulínek
Číselná řada 1 – 5 ZAČÍT HRÁT
VYVOZOVÁNÍ HLÁSEK Varianta 2 ZAČÍT HRÁT
POČÍTÁME DO 3 BEZ ČÍSLIC ZAČÍT HRÁT
Obor: Elektrikář Ročník: 1. Vypracoval: Bc. Svatopluk Bradáč
CZ.1.07/1.4.00/ číslo a název klíčové aktivity III/2
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika Přírodopis 9. r..
E-learningový kurz e-learningu
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Tato prezentace byla vytvořena
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
Vysoké učení technické v Brně
Vysoké učení technické v Brně
Grantový projekt „Moderní absolvent strojírenství“
Obor hodnot funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Yvonna Vančurová. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Škola.
EU peníze středním školám
Genetické zákony.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Transkript prezentace:

Mimojaderná a polygenní dědičnost Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie reg. č.: CZ.1.07/1.1.32/02.0048 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY

Mimojaderná dědičnost Geny umístěné mimo jaderné chromozomy Prokaryota – plasmidy (kruhová DNA) Eukaryota – plastidová a mitochondriální kruhová DNA, u hub a některých rostlin objeveny i plasmidy Plastidy a mitochondrie nejsou geneticky soběstačné, ke správné funkci potřebují i jadernou DNA Matroklinita – dědičnost znaků po matce (dáno převahou mimojaderné DNA v cytoplasmě vajíčka oproti spermii)

Mimojaderná dědičnost Srovnání zastoupení DNA otce a matky v zygotě Srovnání přenosu jaderné a mitochondriální DNA z generace na generaci

Polygenní dědičnost Dědičnost kvantitativních znaků Kvantitativní znaky – výška postavy, velikost plodů, obsah tuku v mléce Značné množství fenotypů Rozložení fenotypů vystihuje Gaussova křivka

Polygenní dědičnost Mechanismus kódování kvantitativních znaků Znaky kódovány větším množstvím (desítky až stovky) genů malého účinku (tzv. polygeny) Polygeny nabývají podoby aktivních alel (podporují projev znaku a jejich účinek se sčítá) a alel neutrálních (projev znaku nepodporují) Vliv prostředí na rozvoj kvantitativních znaků

Polygenní dědičnost Zastoupení inteligenčních skupin v rámci populace

Zdroje obrázků http://evolution.berkeley.edu/evolibrary/search/imagedetail.php?id=362&topic_id=&keywords= http://evolution.berkeley.edu/evolibrary/search/imagedetail.php?id=363&topic_id=&keywords= http://www.lhup.edu/~dsimanek/scenario/errorman/distrib.htm http://www2.estrellamountain.edu/faculty/farabee/biobk/biobookgeninteract.html