Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.
Půdy:.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Vznik, složení a význam půd
Číslo a název šablony klíčové aktivity
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
Vznik půd.
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
PEDOSFÉRA.
Exogenní geologické děje
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
PEDOSFÉRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Vznik půdy - půda pokrývá povrch zemské kůry
Pedosféra.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
PŮDOZNALSTVÍ.
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Naše půda ZŠ Sokolovská 1 Svitavy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – jezera, bažiny, rašeliniště, slatiniště – rybníky, přehradní nádrže – podpovrchovou.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
PEDOSFÉRA.
ZŠ Brána Nová Paka, Přírodopis 6. – 9. třída
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Pokusy – neživá příroda
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Digitální učební materiál:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
Půdy.
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
Půdy.
Transkript prezentace:

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_13_02_20 Název materiálu Půdy (půdotvorní činitelé) Jméno vyučujícího Tomáš Kubal Třída9.BPředmět Přírodopis Datum vytvoření

Půdy (vznik a půd. činitelé)

cíle Objasnit vznik půd Objasnit vznik půd Určit jednotlivé půdní činitelé a jejich působení Určit jednotlivé půdní činitelé a jejich působení

kompetence k učení k učení komunikativní komunikativní

Půdy Vytvářejí nejsvrchnější vrstvu zemské souše – pedosféru Vytvářejí nejsvrchnější vrstvu zemské souše – pedosféru Vznikly působením zvětrávacích a půdotvorných procesů z povrchových hornin zemské kůry a ústrojné hmoty. Vznikly působením zvětrávacích a půdotvorných procesů z povrchových hornin zemské kůry a ústrojné hmoty. Nejdůležitější vlastností půdy je její úrodnost – ta závisí na množství vody, vzduchu a živin tj. látek, které z ní čerpají rostliny. Nejdůležitější vlastností půdy je její úrodnost – ta závisí na množství vody, vzduchu a živin tj. látek, které z ní čerpají rostliny. Půdoznalství - pedologie Půdoznalství - pedologie Obr.1

Vznik půd Z původně nezvětralé matečné horniny (původ vyvřelý, usazený či přeměněný) – zvětráváním se mění na půdotvorný substrát (zvětralá hornina bez organických částí). Půdotvornými činiteli (především organismy) se mění v půdu. Z původně nezvětralé matečné horniny (původ vyvřelý, usazený či přeměněný) – zvětráváním se mění na půdotvorný substrát (zvětralá hornina bez organických částí). Půdotvornými činiteli (především organismy) se mění v půdu.

Půdotvorní činitelé 1. Matečná hornina- pro vlastnosti půdy je určující chemické složení nerostů – obsah chem. prvků, které v ní vytvářejí přirozenou zásobu živin a ovlivňují také další její vlastnosti (barvu, zrnitost, schopnost zadržovat vodu a přijímat vzduch) 1. Matečná hornina- pro vlastnosti půdy je určující chemické složení nerostů – obsah chem. prvků, které v ní vytvářejí přirozenou zásobu živin a ovlivňují také další její vlastnosti (barvu, zrnitost, schopnost zadržovat vodu a přijímat vzduch)

2. Podnebí – určujícími prvky jsou : 2. Podnebí – určujícími prvky jsou : a) Teplota – v teplejším podnebí probíhají za vyšší teploty chemické reakce rychleji b) Množství srážek – určuje do značné míry zavodnění půdy, její vlhkost a rozpouštění minerálních látek. Živiny jsou pro rostliny dostupné především v roztocích c) Poměr srážek a výparů – při převaze vodních srážek nad výparem se rozpuštěné minerální látky vyplavují do spodních vrstev.

3. Povaha terénu- 3. Povaha terénu- a) nadmořská výška má vliv na teplotu a na množství srážek. Ve vyšších polohách je teplota nižší a větší množství srážek. Probíhá tak intenzivněji fyzikální zvětrávání (působení ledu, sněhu) a vyplavování živin zvýšeným množstvím vody. Po svazích stéká voda mnohem rychleji a unáší jemné půdní částice. Vznikají tak především mělké a kamenité půdy. a) nadmořská výška má vliv na teplotu a na množství srážek. Ve vyšších polohách je teplota nižší a větší množství srážek. Probíhá tak intenzivněji fyzikální zvětrávání (působení ledu, sněhu) a vyplavování živin zvýšeným množstvím vody. Po svazích stéká voda mnohem rychleji a unáší jemné půdní částice. Vznikají tak především mělké a kamenité půdy.

b) orientace svahů ke světovým stranám ovlivňuje teplotu půdy a také výpar vody. Jižní svahy bývají teplejší a dochází na nich k většímu výkyvům teploty ve dne a v noci. Následkem většího výparu vody jsou jižní svahy sušší a půdotvorný proces tam probíhá pomaleji b) orientace svahů ke světovým stranám ovlivňuje teplotu půdy a také výpar vody. Jižní svahy bývají teplejší a dochází na nich k většímu výkyvům teploty ve dne a v noci. Následkem většího výparu vody jsou jižní svahy sušší a půdotvorný proces tam probíhá pomaleji

4. podzemní voda – při vysoké hladině podzemní vody vzlínají a odpařovaná voda vynáší drobné jílovité částice půdy. Půdy jsou pak podmáčené, mají málo půdního vzduchu, kořeny rostlin nemohou dýchat. 4. podzemní voda – při vysoké hladině podzemní vody vzlínají a odpařovaná voda vynáší drobné jílovité částice půdy. Půdy jsou pak podmáčené, mají málo půdního vzduchu, kořeny rostlin nemohou dýchat. Obr.2

5. Čas – je důležitým půd. Činitelem. Půdotvorní činitelé působí většinou pomalu a jejich činnost se projeví až za velmi dlouhou dobu. (jeden cm ornice se v našich zeměpisných šířkách vytvoří cca za 100 – 150 let). 5. Čas – je důležitým půd. Činitelem. Půdotvorní činitelé působí většinou pomalu a jejich činnost se projeví až za velmi dlouhou dobu. (jeden cm ornice se v našich zeměpisných šířkách vytvoří cca za 100 – 150 let).

6. Organismy – rozkládají organickou hmotu v humus a ovlivňují jeho množství v půdě, mají vliv na teplotu a vlhkost půdy. Humus je důležitou podmínkou půdní úrodnosti 6. Organismy – rozkládají organickou hmotu v humus a ovlivňují jeho množství v půdě, mají vliv na teplotu a vlhkost půdy. Humus je důležitou podmínkou půdní úrodnosti

7. Člověk – zasahuje do půdotvorného procesu významnými způsoby, např. 7. Člověk – zasahuje do půdotvorného procesu významnými způsoby, např. a - orbou b - hnojením c – kácením stromů d – osevními postupy e – stavbou komunikací apod.

literatura Učebnice přírodopisu pro 9. ročník ZŠ, Mineralogie a geologie se základy ekologie, SPN 1998 Učebnice přírodopisu pro 9. ročník ZŠ, Mineralogie a geologie se základy ekologie, SPN 1998

Zdroje obrázků: Obr EVANS, John M.. ucebnice3.enviregion.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: vody EVANS, John M.. ucebnice3.enviregion.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: vody