Pojmová báze a pojmový příznak

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vymezení slovních druhů
Advertisements

Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
III/2 III. 2 9.C
SLOVNÍ ZÁSOBA ZPŮSOBY OBOHACOVÁNÍ ODVOZOVÁNÍ
Gramatika Tvoření slov I
květ 87.1 Stavba slova kvete květen květina Květa květináč odkvete
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby odvozováním, skládáním a zkracováním. Ke každému slovotvornému.
jsou slova, která vyjadřují vlastnosti osob, zvířat a věcí.
Vzorce se slovesy s obecným významem změny Jiří Řezáč VMS, 8. prosince 2009.
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
SLOVA JEDNOZNAČNÁ SLOVA MNOHOZNAČNÁ
VÝZNAM SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky dle.
Aristotelés – část druhá
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_14.
 mění svůj tvar, skloňují se nebo časují  názvy osob, zvířat a věcí obr. 1 obr. 2 obr. 3.
Slovní druhy přehled.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_487_Stupňování přídavných jmen AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
SOUČASNÉ GRAMATICKÉ POPISY KBH/SGP ZS 2011/2012 Přednáška č. 5 Božena Bednaříková.
Základní principy anatomického názvosloví
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
Postavení slovotvorby v hierarchii lingvistických disciplín
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Počítání, vývoj matematiky,... Asi milion let uplynulo od doby, kdy se na naší planetě objevil člověk. Během této doby se naučil poznávat tvary a směry,
CJA
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ x NEOHEBNÉ
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Přednáška P11 Božena Bednaříková
Český jazyk – 3. ročník ZŠ „Podstatná jména“
Český jazyk – 2. ročník „Slovní druhy“
Substantiva tvořená ze sloves (BS PV)
MORFOLOGIE Božena Bednaříková
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
KOMBINATORIKA Permutace bez opakování
Tvarosloví – slovní druhy
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
Každé slovo můžeme přiřadit k jednomu z deseti slovních druhů.
S LOVNÍ DRUHY – 6. ROČ. Mgr. Jablečníková J. - ZŠ Horní Slavkov číslo šablony III/2 VY_32_INOVACE_83_SLOVNÍ DRUHY.
Mgr. Marie Havránková NAUKA O TVOŘENÍ SLOV- odvozování Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní.
Mentální reprezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ NEOHEBNÉ 1. PODSTATNÁ JMÉNA 2. PŘÍDAVNÁ JMÉNA
Myšlení a myšlenkové operace
Sousloví v tezaurech dle normy ČSN
Filosofie Základy logiky.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
Nauka o významu slov Význam věcný (lexikální) – vyjadřuje, co slovo označuje; bývá vysvětlen ve slovníku (slovníkový) Hlemýžď = suchozemský plž s ulitou.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Věta se skládá ze slov Název školy
Genetika Přírodopis 9. r..
Co jsou to podstatná jména?
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
VY_32_INOVACE_65_Přívlastek několikanásobný a postupně rozvíjející
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Pojmová báze a pojmový příznak Bez ohledu na to, z kolika slov se pojmenování skládá, má vždy dvoučlennou strukturu. Obsahuje pojmovou bázi (třídu jevů) a pojmový příznak (diferenciační kriterium).

Pojem a pojmenování (pojmová) kategorie slovní kategorie substance substantivum vlastnost (nedynami- adjektivum cký příznak) děj (dynamický pří znak) sloveso okolnost (příznak pří znaku) adverbium

PŘÍZNAK VZTAH K SUBSTANCI VZTAH K VLASTNOSTI VZTAH K DĚJI VZTAH K OKOLNOSTI

BÁZE SUBSTANCE VLASTNOST DĚJ OKOLNOST

PŘÍKLADY BÁZE – PŘÍZNAK člověk – který něco vyrábí : stolař místo – kde se něco děje : hřiště, herna vlastnost – která má vztah ději : stravitelný

PŘÍKLADY Základové slovo – odvozené slovo Báze - příznak stůl – stolař (substance – mající vztah k substanci) hrát – hřiště, herna (substance – mající vztah k ději) strávit – stravitelný (vlastnost – mající vztah k ději)

Báze příznak Bs Ps češtinář Bs Pa lakomec Bs Pv lovec Bs Pc občasník

Báze příznak Ba Pa žlutavý Ba Ps ocelový Ba Pv hořlavý Ba Pc tamní

Báze příznak Bv Pv nedoplatit se Bv Ps stanovat Bv Pa bílit Bv Pc pozdit se

Báze příznak Bc Pc odjinud Bc Ps radostně Bc Pa chytře Bc Pv mlčky

analyzujte Základové – odvozené Báze – příznak hloupost, černoch, houslař, náčelník, dbalý, bratrův, horal, držadlo, nášivka, kovář, kavárna, hradní, lesostep, programovat, kinokavárna

výsledek hloupost (BsPa) černoch (BsPa) houslař (BsPs) náčelník (BsPc) dbalý (BaPv) bratrův (BaPs) horal (BsPs) držadlo (BsPv) nášivka (BsPv) kovář (BsPv) kavárna (BsPs) hradní (BsPa) lesostep (BsPs) programovat (BvPs) kinokavárna (BsPs) zdejší (BaPc)

Analyzujte způsob tvoření knížka, zlořečit, rozkolísaný, nároží, hon, pravák, nátěr, obrat, učitel, návlek, chránič, květináč, zásuvka, přemýšlivý, zloba, stáří, život, roubení, maličkost, nemoc, travička,

Významové změny Při tvoření nových slov nedochází jen k formálním změnám (kombinace morfů), ale k významovým změnám. Ty jsou trojího typu – mutace, modifikace, transpozice.

ONOMAZIOLOGIE ONOMAZIOLOGIE – TEORIE POJMENOVÁNÍ – VZTAH MEZI OBSAHEM VĚDOMÍ A STRUKTUROU JAZYKA

ONOMAZIOLOGICKÁ KATEGORIE POJMOVÁ BÁZE – odpovídající slovní druh Kategorie SUBSTANČNÍ - substantiva Kategorie VLASTNOSTÍ - adjektiva Kategorie DĚJE - slovesa Kategorie OKOLNOSTÍ - adverbia

Významové změny a slovotvorné kategorie Při tvoření slov v rámci uvedených pojmových (slovnědruhových) kategorií se utváří význam na základě vztahu mezi pojmovými kategoriemi

Významové vztahy pojmových kategorií Mutace mění se báze i příznak modifikace – báze se obohacuje přídatným příznakem transpozice – přenesení významu báze do jiné třídy (slovního druhu)

Vedlejší onomaziologické kategorie Komplexní (převládne význam pojmového základu – např. názvy míst odvozené jak od substantiv smetí – smetiště, tak od sloves hrát - hřiště) Reprodukční (možnost jazyka napodobit – reprodukovat např. zvuky cink- cinkat) Specifikační (terminologická specifikace – podobnost, zúžení obsahu, synekdocha) Koordinační (integrační) - složeniny

MUTACE Slova vznikají mutací tak, že se jev, který má být pojmenován, nejprve zařadí do třídy podobných pojmů ( např. přístrojů), čímž je dán jeho onomaziologický základ, a určuje se rysem, který ho do ostatních prvků třídy odlišuje, což je jeho onomaziologický příznak (např. na vrtání; mutací tak vznikají slova vrták nebo vrtačka).

Mutace a změna SD Při mutaci se může, ale nemusí měnit SD. K mutaci dochází, např. tvoříme-li od substantiv názvy osob, které jsou konají nějakou činnost (např. zaměstnání) spojenou široce s názvem substance, jímž je jméno fundováno rybář, stolař, loďař, vojín, ...(BsPs), nedochází k ní, pokud se nemění zásadně význam (modifikuje se), např. názvy věcí s příznakem změna velikosti, expresivního hodnocení vojáček, ...(BsPs).

TRANSPOZICE Při transpozici se mění pouze pojmová třída, a to tak, že se nespecifikuje vztahem k příznaku, jako je tomu u mutace, nýbrž ve výsledku záleží jen ve změně slovního druhu. (syntaktická derivace) veselý smích – vesele se smát zrazený přítel – přítel byl zrazen studovat pilně – pilné studium (studování)

MODIFIKACE Podstatou modifikační změny významu při tvoření slov je přidání příznaku, jímž dojde k obměně (modifikaci) významu slovotvorného základu. Např. ve smyslu zdrobnění (deminuce): les-lesík, malý-maličký, málo-malinko, papat-papinkat.

Určete významové změny odvozených slov Stolař, vozík, chlapák, lakomec, běh, květinářství, dvořan, stromoví, psisko, výskok, tatínek, rýč, lvice, svědkyně, čistírna, zedník, trní, dobře, slůvko, babizna, vysoko, skalisko, lovec, bruslař, žalobník, pískovna, ředitelna, sluchátko, hraní, dobrota, pitomec, mečoun, pátý.

řešení stolař (mu) vozík (mo) chlapák (mo) lakomec (mu) běh (tr) květinářství (mu/kom) dvořan (mu) stromoví (mo) psisko (mo) výskok (tr) tatínek (mo) rýč (mu)

řešení lvice (mo) svědkyně (mo) čistírna (mu/kom) zedník (mu) trní (mo) dobře (tr) slůvko (mo) babizna (mo) vysoko (tr) skalisko (mo) lovec (mu) bruslař (mu)

řešení žalobník (mu) pískovna (mu - kom) ředitelna (mu) sluchátko (mu) hraní (tr) dobrota (tr) pitomec (mu) mečoun (mu) pátý (tr) žebříček (mo)