Zuzana Petrovičová & Jan Šerek 24/11/2011.  Mezinárodní výzkumný projekt (2009-2012) financovaný Evropskou komisí  8 evropských zemí – Belgie, ČR, Itálie,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zohlednění genderu jako dlouhodobého cíle projektu Prevence obchodování s dětmi v Etiopii a jejich rehabilitace Inka Píbilová.
Advertisements

Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Bez léčby to jde Mgr. Pavel Nepustil Sdružení Podané ruce, o.s.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Hodnotová orientace svobodné generace
Závěrečná zpráva projektu Průzkum sociální situace cizinců na území Hl. m. Prahy.
Tři politické ekonomie sociálního státu
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Politologie jako věda Politika moc
Interkulturním vzděláváním a prožitkem k toleranci
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Klíčová otázka č. 4 Jak uskutečňovat komplexní sociální, zdravotní a další služby lidem bez domova? Potřeby lidí bez domova v procesu participace Eliška.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Projekt MODEL = Mobility Opportunities for DisablEd Learners Příležitosti mobilit pro handicapované.
¨ Kriminogenní faktory
 VY_32_INOVACE_16_04  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Praha, 26. – 27. listopadu Co přispělo k nárůstu počtu lidí bez domova Restrukturalizace průmyslu a s tím spojená dlouhodobá nezaměstnanost Nezaměstnanost.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Klíčová otázka č. 5 Jakou roli by měli hrát různí aktéři (zejm. veřejná správa na všech úrovních, poskytovatelé služeb, volení představitelé, sdělovací.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Psychologie II Sociální psychologie
Výdělečná činnost občanských sdružení
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Jan Šerek & Zuzana Petrovičová Psychologie adolescentů
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Základy sociální psychologie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Dotazníkové šetření. Cílem ankety je zjistit potřeby obyvatel města Toužim, zlepšit přehled městských zastupitelů o vnímání jejich potřeb z hlediska poskytování.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
JSEM OBČANEM EVROPSKÉ UNIE Učebnice od s. 14 n.. EUROOBČAN ČR je od roku 2004 členem EU Občané EU mají stejná práva a povinnosti (bez ohledu na to, ve.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Vliv bezdětnosti na osamělost seniorů v Evropě V mikro a makro souvislostech Nela Patschová Masarykova univerzita
Právo sociálního zabezpečení
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
OBČANSKÝ PRŮKAZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Čiháková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Místní demokracie a participace na veřejném životě
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.03_Státní občanství.
OBČAN Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
doc. JUDr. Jan Ondřej, CSc., DSc.
Státní občanství Zákon č. 186/2013 Sb. - Zákon o státním občanství ČR.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Ekonomická dimenze sociálního vyloučení
Státní občanství VY_32_INOVACE_03-43 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
volby Volební systémy v demokratických zemích
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Témata kognitivní psychologie
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
Volnočasová pedagogika
Škola základ občanského života
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Transkript prezentace:

Zuzana Petrovičová & Jan Šerek 24/11/2011

 Mezinárodní výzkumný projekt ( ) financovaný Evropskou komisí  8 evropských zemí – Belgie, ČR, Itálie, Německo, Portugalsko, Švédsko, Turecko a Velká Británie  Zkoumání procesů, které ovlivňují demokratické občanství a participaci  Interdisciplinární projekt - psychologie, politologie, sociologie, sociální politika a pedagogika.

 Zaměření: 1. kontextuální faktory působící na makro úrovni 2. přímé sociální faktory 3. psychologické faktory - kognitivní faktory, motivace, postoje a identita)  Studium psychologie jednotlivců - zkoumání psychologických procesů, které představují mechanismus, skrze nějž působí přímé sociální a kontextuální (makro úrovňové) faktory na občanskou a politickou angažovanost a participaci.

 2 Fáze 1. Kvalitativní fáze – skupinové (focus groups) a individuální rozhovory tři cílové skupiny, dvě věkové kategorie = 12 skupin 2. Kvantitativní fáze – příprava dotazníku, pilotáž, sběr a analýza dat

 Témata:  význam občanství, občanská angažovanost a participace, zdroje informací o společenských a politických tématech

 Ako mladí ľudia rozumejú pojmom občianstvo a občianska angažovanosť?  Aké sú rozdiely medzi etnickými a vekovými skupinami?  pološtrukturovaný rozhovor

 Focus groups – ohniskové skupiny (N=89)  Vek a rokov Majority4 skupinyN=29 Roma5 skupinyN=28 Ukrainians5 skupinyN=26

 Právna dimenzia  Vek - 18 let, trvalý/dlhodobý pobyt v ČR, ekonomický aspekt – práca, platenie daní  Osobná dimenzia  Ohľaduplnosť, slušnosť, každodenné chovanie  Práva a povinnosti  Právo na názor, právo voliť  Dodržovanie zákonov

 Majorita x Minority Ukrajinci Právna vs. Osobná dimenzia občianstva Doba pobytu v ČR Každodenné skúsenosti – na trhu práce, pri cestovaní, s imigračnými zákonmi “z toho oficiálního hlediska, že jo, třeba se necítím plnoprávným, protože prostě třeba volit nemůžu, ani cestovat s kamarádama. Když jsem třeba někam jezdil, tak jsme museli třeba mít někam víza, oni ne. Ale jinak třeba jako takhle na názory, anebo takhle, tak to jo. “ „Takže jakoby všechny kamarády a takhle okolí a prostě asi no a co všechno to bylo tady, takže jakoby spíš se cejtím jako občan České republiky, i když to tak není.“

 Majorita x Minority Romové Reakcia na negatívne stereotypy Občianstvo v termínoch práv a povinností [Otázka]: “Čo pre vás znamená byť občanom? Kto to je občan?” P1: “člověk který žije v české republice” P2: “…pracuje” P3: “někdo kdo má nárok na státní občanství” P4: “dodržuje zákony a pravidla, jako školský zákon třeba…” P5: “chovat se slušně, být tolerantní”

 rokov x rokov  Právna hranica 18 rokov, povinnsoti v škole/práci, braný vážne staršími ľuďmi „…člověk do patnácti jako že asi úplně plnoprávnej není, protože na něj dá hodně málo lidí, a jako si myslím, že tam je to takový, že ať si říká cokoliv, tak to není nějak braný na velkou váhu, no a pak od těch patnácti do těch osmnácti už se ty lidi na ně dívaj jako na dospělejšího člověka, kterej má svůj názor, takže už jako ho trošku berou na vědomí, a od osmnácti ho berou úplně jako dospělýho, prostě že už by měl vědět, co chce a jít si za tím a prostě už se s ním jedná úplně plnoprávně. Podle mýho názoru, si myslím, že to tak jako bude asi. Fakt jak je to prostě podle těch hranic.“

Formálne aj neformálne aktivity – ANO Radikálne aktivity – NIE „Jako u těchhletěch činů mě přijde, že jako když to má jenom ten smysl upozornit, a tak že se jako občas s tím dá polemizovat, jestli to je dobře, ale rozhodně je pak špatně, když to udělá jeden, tak to už ten svůj účel splnilo, ale když se přidaj další, tak už to nemá žádný smysl, už to je jenom agrese, bezúčelná. Ten čin, kdo to udělá první, tak upozorní. Ale ty další, to už prostě...“

Formálne aj neformálne aktivity – ANO Radikálne aktivity - NIE Osobná dôležitosť „když jsem chodila na základku, tak potom já jsem byla v devítce a měli nám ji zrušit, udělat z toho zvláštní školu. Vyloženě bylo málo dětí, takže … a rozdělit ty děcka do dalších škol. A to jsme právě začali, že se potom hlavně ti deváťáci účastnili se těch schůzí na městském úřadě a podobně, kde se řešila naše škola, tak až potom jsme se věděli, že se to ruší, tak jsme se začali účastnit. Já dřív na schůzi, já bych nikdy nešla. Neměla jsem důvod.“

 Občianstvo: DANÉ x VZATÉ GIVEN x TAKEN  Ukrajinci  Občianstvo ako niečo čo si musia vziať  Plnoprávne občianstvo – spojené s naplnením práv a povinností jedinca  A tiež každodenných fungovaním v majoritnej j spoločnosti  Majority  Majorita  Občianstvo ako niečo čo je jedincovi dané, poskytuje príležitosti, ktoré môžu a nemusia byť využité  Rómovia  Občianstvo ako oboje, dané aj vzaté  Legálny status – občan x diskriminácia a boj o rovnosť

 Co znamená občanská angažovanost pro mladé Romy v České republice?  N = 28 (16 žen), 5 skupin  věk a let

1. Každodenní angažovanost jako negace stereotypů  být angažovaný = být pozitivním příkladem 2. Rozsáhlejší angažovanost jako pomoc ostatním začlenit se do společnosti  někteří Romové hovořili o monotematičnosti své angažovanosti  větší efektivita Romů samotných

3. Sociální prostředí člověka jako určující faktor  rodina  již aktivní vzory (příbuzní, přátelé, členové organizací), které nabízejí nové příležitosti  socioekonomické podmínky 4. Změny v osobní perspektivě  absolutistický přístup – skupina, nebo trvalé charakteristiky společnosti  širší kontext, více příčin

5. Dilemata romských aktivistů  mezi Romy a majoritou – nedůvěra, nutnost obhajovat jednu skupinu před druhou  vnímaná očekávání majority  uznání majoritou za „ne-stereotypního Roma“ ▪ zástupce, obhájce celé skupiny ▪ identita „dobrého Roma“, plnitele očekávání majority  skepse, vyhoření

 angažovanost je neoddělitelná od socioekonomických podmínek  teorie sociopolitického vývoje (Watts)  vyrovnávání se s negativními stereotypy jako důležitá součást identity minorit (Way) – vyplatí se být pozitivním příkladem?